חשיבות בדיקת לחץ תוך עיני והקשר האפשרי לגלאוקומה

חשיבות בדיקת לחץ תוך עיני – והקשר האפשרי לגלאוקומה

לחץ תוך עיני הוא בעל חשיבות עליונה עבור חולי גלאוקומה, ויש למדוד אותו בתדירות גבוהה כדי לקבל תמונה מלאה ונכונה של מצב המחלה. הנה כל מה שחשוב לדעת על בדיקת לחץ תוך עיני.

מהו לחץ תוך עיני?

לחץ תוך עיני מבטא עלייה בלחץ הנוזלים שבעין על הרקמות שבה. בעין נוצרים נוזלים המזינים את רקמות העין ומתנקזים דרך מעברים מיוחדים. חסימה או הפרעה בניקוז תגרום לעלייה בכמות הנוזלים בעין, וכתוצאה מכך תגרום ללחץ גבוה בתוכה.

לחץ תוך עיני הוא בעל השפעה רבה על תפקוד תקין של העין: לחץ נמוך מדי עלול לפגוע בחדות הראייה; ואילו לחץ גבוה מדי עלול לפגוע ברקמות של עצב הראייה באופן איטי אך קבוע – וזו גלאוקומה.

חשוב לסייג ולציין כי לא כל מקרה בו הלחץ מתבטא בגלאוקומה, ולעיתים היא מופיעה כאשר רמת הלחץ נמוכה. יחד עם זאת, חשוב להבין כי הלחץ שבעין נחשב למקדם הסיכון המרכזי למחלה. לכן ישנה חשיבות רבה להקפדה על בדיקות לחץ תוך עיני.

מהי עקומת הלחץ?

עקומת הלחץ היא שקלול גרפי של מספר מדידות. לחץ תוך עיני משתנה במהלך יום נתון (בדרך כלל בבוקר הלחץ גבוה יותר), וגם לאורך שבועות וחודשים. בשל התנודות והשינויים, במקום ערכים מוחלטים וקשיחים מקובל להגדיר עקומת לחץ המבטאת את תנודות הלחץ התוך עיני.

כדי להגדיר את עקומת הלחץ, על הנבדק לקיים מספר בדיקות לחץ תוך עיני לאורך זמן נתון. יש לחזור על בדיקות אלו בצורה סדירה, כדי לבחון את מצב המחלה.

תדירות גבוהה וכמות יפה של בדיקות לחץ תוך עיני יספקו לרופא המטפל את הנתונים לבניית עקומת לחץ טובה ומהימנה. לא מעט חולים סובלים מהידרדרות במחלתם, וזאת למרות שתוצאות הבדיקות שלהם טובות. אלא שמדובר במצג שווא, הנוצר בשל בדיקות אקראיות ומעטות.

מדוע חשוב לערוך בדיקות לחץ תוך עיני רבות?

עקומת הלחץ היא כלי טיפולי ראשון במעלה של רופאי העיניים. ככל שייאספו יותר נתונים כתוצאה מקיום בדיקות לחץ תוך עיני, כך תתקבל תמונה המשקפת נאמנה את מצב העין. בדיקות רבות יעניקו לכם תמונה מקיפה ואמינה של הפגיעה בעצב הראייה.

כיום, רוב חולי הגלאוקומה מבצעים בדיקת לחץ תוך עיני מידי שלושה חודשים. זוהי תדירות שאינה תמיד מספיקה כדי לקבל תמונה אמינה של מצב העין.

בנוסף, עד שתיאסף כמות חומר מספקת ליצירת עקומת לחץ, המחלה עלולה להידרדר, וכתוצאה מכך,  הראייה תמשיך להיפגע, וזאת, כידוע, מבלי שהחולה ירגיש בכך, והלא מכאן קיבלה הגלאוקומה את הכינוי "הגנב השקט של הראייה".

מהם הערכים התקינים בביצוע בדיקת לחץ תוך עיני?

לחץ תוך עיני תקין נע בין 10 לבין 21 מ"מ כספית. רק כ-3% מהאנשים בעלי לחץ תוך עיני נמוך מ-26 מ"מ כספית פיתחו גלאוקומה, וזאת לעומת 42% מהאנשים אצלם נמדד אצלם לחץ תוך עיני הגבוה מ-30 מ"מ כספית ומעלה.

על אף שמוגדר טווח לחץ תקין, לכל חולה נקבע "לחץ מטרה" אליו הוא צריך לשאוף ועליו לשמור. לחץ המטרה הוא הלחץ בו עצב הראייה שמור ואינו ניזוק. לרוב, ככל שהעצב פגוע והגלאוקומה במצב מתקדם, כך לחץ המטרה נמוך יותר.

כמו לחץ הדם או רמת הסוכר בדם, כך גם הלחץ בעין משתנה תדירות והמדידה אינה יכולה להיות מדויקת לחלוטין. לכן, סטיית התקן המותרת היא גבוהה יחסית – 2 מ"מ כספית.

הקפדה על ביצוע בדיקות לחץ תוך עיני בתדירות גבוהה ולאורך זמן אצל הרופא המטפל, במקביל לטיפול אצלנו בקליניקה, תעניק אפשרות ליצור עקומת לחץ נכונה וכלי יעיל להמשך הטיפול.