שאלות ותשובות על מחלת הגלאוקומה

כל מה שרציתם לדעת ולא ידעתם את מי לשאול

מהי מחלת הגלאוקומה?

מחלת העיניים גלאוקומה (ובעברית – ברקית) פוגעת בעצב הראייה, וכתוצאה מכך עלולה להיפגע חדות הראייה, ושטח הראייה עלול להצטמצם. מחלת זו היא אחת משלוש הסיבות העיקריות הגורמות לעיוורון בעולם.

המחלה פוגעת בכ-4 אחוזים מהאוכלוסייה, נתון שעולה עם הגיל. מגיל 80, לראיה, השכיחות למחלה עומדת על כ-10%. עם זאת בהחלט ייתכן מצב של גלאוקומה מולדת.

מה גורם למחלה?

המחלה נגרמת כתוצאה מעלייה בלחץ התוך-עיני. העלייה בלחץ נובעת מניקוז לא טוב של נוזלים מתוך העין, וכתוצאה מכך עולה הלחץ בתוכה עד כדי פגיעה בסיבים של עצב הראייה, המהווה למעשה פגיעה בעצב הראייה.

הסיבים של עצב הראייה מקשרים בין העין, הקולטת את האור והאינפורמציה מן החוץ, ומעבירים את המידע למוח, המפענח והופך את המידע לתמונה, כלומר לראייה. פגיעה בסיבים של עצב הראייה גורם לצמצום המידע העובר מהעין למוח, ומתבטא בצמצום שדה הראייה שלנו.

מהי אוכלוסיית הסיכון?

גיל. על פי רוב, אנשים מעל גיל 40 צריכים לעבור בדיקת עיניים אחת לשנתיים או שלוש. סביב גיל זה מתחילים לראות האטה ביכולת הניקוז של נוזלי העין, מה שעלול לגרום להתגברות הלחץ התוך-עיני.

קשר משפחתי. היסטוריה משפחתית הוכרה כמקדם סטטיסטי ללקות במחלה. אם ישנה נטייה משפחתית ללקות במחלה, יש לראות בכך גורם סיכון.

מין. נשים נמצאות בסיכון גבוה פי שניים עד שלושה מגברים ללקות בסוג השכיח של המחלה, הנקרא "גלאוקומה של זווית פתוחה". סוג זה מופיע אצל כשני שליש מהחולים במחלה.

מוצא. אנשים ממוצא אפריקני נמצאו כבעלי סיכויים גבוהים ללקות במחלה, ביחס לאנשים ממוצאים אחרים (אירופי, אסייתי, מזרח-תיכוני ועוד).

כמו כן: מחלות כגון סוכרת, קוצר ראייה, לחץ דם גבוה וניתוחי עיניים קודמים מעלים במעט את הסיכון ללקות במחלה.

מי שהוגדר כחלק מקבוצת הסיכון, מוטב כי ייבדק פעם בשנה.

האם צפייה מרובה בטלוויזיה או ישיבה ממושכת מול מחשב הם גורמי סיכון?

לא. ישיבה ממושכת מול טלוויזיה או מחשב עלולה לפגוע בראייה, אך בלי קשר למחלה. כלומר, בהייה במסך יכולה לגרום לדרדור יכולת הראייה, אך אינה קשורה לעלייה בלחץ התוך-עיני או לניוון סיבים של עצב הראייה. פרטים נוספים (באנגלית) בכתבה הבאה.

איך בודקים? ולמה חשוב להיבדק?

חשוב להיבדק בידי רופא עיניים באופן סדיר מפני שלגלאוקומה אין סימנים מקדימים לפני שהראייה נפגעת. וכך, מבלי שנחוש בדבר, שדה הראייה הולך ומצטמצם אט-אט.

בהמשך נפגע שדה הראייה המרכזי, ואז סביר להניח כי כבר נחוש שמשהו לא בסדר, אבל כשנחוש כי הראייה כבר לא כשהייתה, חלק ניכר מהנזק כבר יהיה בלתי הפיך, כיוון שתאי עצב הראייה שנפגעו אינם מתחדשים.

חשוב עד מאד להיבדק מפני שמדידת הלחץ התוך עיני היא רק חלק מהאבחון. לחץ תוך עיני אינו קבוע, משתנה בין עונות השנה ולאורך היום, ואף אינו זהה בין שתי העיניים עצמן. הלחץ אף שונה מאדם לאדם, וייתכן כי המחלה תתפתח אצל אדם למרות שהלחץ התוך-עיני אצלו נחשב נמוך יחסית, ותפסח על שכנו, שאצלו הלחץ התוך-עיני גבוה יותר.

רופא עיניים יכול לאבחן את מצב עצב הראייה, והאם סיבים ממנו כבר החלו להתנוון. לכן חשוב להיבדק על בסיס קבוע ולהיות תחת ביקורת מסודרת.

מלבד בדיקת לחץ תוך עיני, נהוג לבצע בחלק מהמקרים בדיקות של שדה ראייה ובדיקות של עצב הראייה. מידע נוסף על בדיקות לאבחון כאן.

האם יש סימנים מקדימים?

ישנם מספר תסמינים לגלאוקומה, אך לא ניתן להסתמך אך ורק עליהם. לכן אין טעם וסיבה לחכות להופעתם, ובכל מקרה הם אינם באים על חשבון שגרת בדיקות לאבחון מוקדם.

הסימנים המקדימים עשויים להיות:

  • כאבי עיניים
  • כאבי ראש
  • בחילות והקאות
  • הילה צבעונית סביב עצמים מוארים

שימו לב שיש מקרים בהם מופיעה גלאוקומה בעין אחת, ולעומתם כאלה בהם הבעיה מופיעה בשתי העיניים. עוד ראוי להבחין בין שני סוגים – פתוחת זווית ובזווית סגורה.

האם ניתן לטפל במחלה?

בוודאי. ניתן לטפל ולחיות איתה היטב ולהמשיך ולתפקד כרגיל, וככל שהאבחון יהיה מוקדם כך עולים הסיכויים לטיפול קל ומוצלח. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי מדובר במחלה כרונית, שלא ניתן לרפא לחלוטין והיא תלווה את המטופל לאורך חייו. מה שחשוב הוא להקפיד על שגרת הטיפול הרפואי, וזאת במטרה להבטיח כי המחלה תיעצר ויכולת הראייה לא תדרדר.

טיפול בגלאוקומה יכול להתבצע בדרכים שונות. בגזרת הטיפולים הקונבנציונליים, ניתן למנות תרופות או טיפולים להפחתת הלחץ התוך עיני, טיפול לייזר לגלאוקומה, ניתוח גלאוקומה (במצבים המורכבים יותר, או כאשר הטיפולים שניתנו כקו ראשון לא היו יעילים מספיק) ועוד.

כיצד הרפואה הסינית משתלבת?

כמו מחלות רבות אחרות, הרפואה הסינית רואה במחלה יציאה מאיזון. הרפואה הסינית למחלות עיניים מתמקדת בזרימת הדם למקום הפגוע, במקרה זה אל עצב הראייה, בנוסף להורדת הלחץ התוך-עיני. שיפור זרימת הדם לעצב הראייה עוצר את הרס סיבי התא ומסייע בהגנה על עצב הראייה.

בנוסף, הרפואה הסינית שמה דגש על היבטים נרחבים של המחלה, כמו לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, לחץ נפשי ועוד. כל אלה ועוד עשויים להיות קשורים.

הרפואה המערבית מתמקדת בהורדת הלחץ התוך עיני. הרפואה הסינית, לעומת זאת, פועלת לשיקום והסדרת זרימת הדם לעצב הראייה, ועל מדדים נוספים הקשורים למחלה. ביחד מתקבלת חבילת טיפולים המשלימה זו את זו ומעניקה את התוצאות הטובות ביותר למניעת התדרדרות נוספת במחלה ולשמירה על ראייה תקינה.

תוכנית הטיפולים Clear Vision מציעה לך סדרת טיפולים ייחודית, המותאמת ללוח הזמנים שלך, ומשלבת את כל הכלים העומדים לרשות הרפואה הסינית, לפתרון התדרדרות מחלת הגלאוקומה שלך, ולהשבת חייך למסלולם התקין.

יצירת קשר