ממברנה בעין / ממברנה אפירטינלית (ERM) – איך מתמודדים עם קרום בעין?

קרום בעין מתפתח על גבי רשתית העין ועלול לטשטש ולהשפיע על הראייה. בנוסף, עלול הקרום להימתח ובאמצעות כך לפגוע בחדות הראייה ולגרום לעיוותים במרכז הראייה. תופעה זו מכונה "ממברנה אפירטינלית" (Epiretinal Membrane – ERM), או "ממברנה בעין". הטיפול הטבעי בתופעה אינו פולשני ואינו מסוכן, ומשלב דיקור סיני יחד עם צמחי מרפא ייחודיים שמטרתם להאט את התפתחות הקרום בעין ולהפחית את הסיכון לגרימת נזק לראייה.

כיצד נוצרת ממברנה בעין?

ממברנה בעין נוצרת לאחר תהליך טבעי הנקרא "היפרדות זגוגית" (PVD), המתרחש בגוף בסביבות גיל 50 ומעלה. השכיחות להופעת קרום על הרשתית עולה עם הגיל: מ-2% בגילאי 60-50 עולה שיעור הסובלים ממנה ל-10% בגילאי 70 ומעלה. זהו תהליך טבעי, אולם בתרחישים שונים הוא נעשה בצורה בלתי תקינה ועלול לפגוע בראייה. מלבד הגיל, הבעיה עלולה להיגרם עקב מחלות עיניים כרוניות כדוגמת סוכרת, חבלות נקודתיות, ניתוחים ועוד.

מהם התסמינים מהם סובלים הלוקים בממברנה בעין?

הזגוגית (Vitreous) מורכבת מחומר דמוי ג'ל הממלא את חלל העין, והיא קשורה לרשתית באמצעות מיליוני סיבים. עם הגיל, ובשל שינויים ביוכימיים שעובר הגוף, הג'ל מקבל צורה נוזלית יותר והזגוגית נפרדת מהרשתית. לרוב ה-"פרידה" עוברת חלק וללא כל תקלות, אך לעיתים נוצרת במקום תגובה דלקתית עליה מתפתח אותו קרום בעין. ממברנה בעין עלולה לגרום לפגיעה בחדות הראייה ולעיוותים במרכז הראייה, ובאמצעות כך להקשות על ביצוע פעולות ראייה מורכבות יחסית הדורשות זיהוי פרטים כדוגמת קריאה וכתיבה, נהיגה ועוד.

במידה והממברנה בעין דקה (קרי, מדובר בקרום דק בעין), ייתכן שלא יורגש דבר. ככל שהממברנה תהיה גסה יותר, כך גוברים ליקויי הראייה. חולים מתלוננים על ירידה בחדות הראייה, אך רוב התלונות הן על עיוות הראייה וטשטושה. במקרה של ממברנה בעין, עצמים גדולים עלולים להיראות קטנים ביחס לצורתם הרגילה, וקווים ישרים עלולים להיראות עקומים ומעוותים. במילים אחרות, מדובר בפגיעה ניכרת בראייה, הדורשת טיפול הולם.

איך מתמודדים עם ממברנה בעין?

רוב הממברנות המתפתחות בעין עדינות ואינן גורמות לפגיעה בראייה. יחד עם זאת, במקרים בהם נגרמת פגיעה בראייה, יש לשקול לנתח את הרשתית. ניתוח זה נקרא ניתוח ויטרקטומיה, במהלכו שואב הרופא את הזגוגית הפגועה, מכניס במקומה מי מלח ביולוגיים במטרה לשמור על מצב העין, ולאחר מכן מסיר את הקרום הנמצא מעל הזגוגית. בשלב האחרון של הטיפול מחזיר הרופא את הזגוגית לעין. באתר הבא תוכלו לקרוא מידע נוסף על ניתוח ויטרקטומיה.

למרות שהניתוח נשמע כמו מדע בדיוני, הוא יכול להיערך בהרדמה מקומית בלבד. אחת מתופעות הלוואי האפשריות היא הופעת קטרקט בעין המנותחת (הרחבה בהמשך), או הופעת חור מקולרי הנפער ברשתית ומהווה מצב של היפרדות רשתית וקרע ברשתית.

קרום בעין: מהם הסיכונים הנלווים במקרה של ניתוח ויטרקטומיה?

ניתוח ויטרקטומיה, הנקרא גם ניתוח כריתת זגוגית, מיועד לטיפול במקרים של ממברנה בעין. ראשית יש לקחת בחשבון כי ישנם מקרים בהם הקרום חוזר ומתפתח גם לאחר הניתוח, ולעתים אף שב ומופיע בצורה קשה יותר. כמו כן, אין כל הבטחה כי הראייה תשתפר לאחר ביצוע הניתוח, ולכן יש לשקול היטב את מערכת הסיכון והרווח הפוטנציאליים בניתוח זה.

להלן נתונים סטטיסטיים לגבי סיכוני ניתוח ויטרקטומיה*:

  • 1 מכל 1,000 מנותחים עלולים לחוות סיכון לזיהום (אנדופתלמיטיס): למרות שמדובר בטכניקה סטרילית שמטרתה למזער את הסיכון לזיהום, ישנו סיכוי קטן להתרחשות של זיהום שעלול להוביל לפגיעה בראייה, ובמקרים חמורים יותר אף להוביל לעיוורון.
  • 1 מכל 1,000 מנותחים עלולים לחוות דימום: דימום הוא סיבוך אפשרי העלול להתרחש בתוך או סביב העין ולהוביל לעיתים לאובדן ראייה קבוע.
  • קיים סיכון בשיעור של כ-5% לקרע או ניתוק ברשתית: בעת ניתוח ויטרקטומיה קיים סיכוי קטן לפתח קרע ברשתית אשר יכול להוביל לניתוק ברשתית במהלך הניתוח או לאחר סיומו.
  • זירוז התפתחות קטרקט: אם עדיין לא עברתם ניתוח קטרקט, ניתוח ויטרקטומיה יכול להאיץ את התקדמות הקטרקט בעין זו. במקרים רבים ניתן לצפות לניתוח קטרקט תוך שנה מניתוח כריתת ויטרקטומיה בעין המנותחת.

יחד עם זאת ניתן לומר שבהליך של ניתוח ויטרקטומיה שיעורי ההצלחה משתנים והדבר תלוי מאוד באיכות הטיפול. על פי רוב מדובר באחוזי הצלחה הנעים בטווח שבין 85% לבין 90%. החלמה מניתוח ויטרקטומיה תיערך לרוב כחודש, במהלכו אסור לקיים מאמץ פיזי ולהיחשף לאבק או ללכלוך.

קרום בעין: טיפול טבעי לפי הרפואה הסינית

תכנית הטיפולים בקליניקה של איתי שרף אינה פולשנית ואינה נחשבת למסוכנת. הטיפול בקליניקה עשוי להיות יעיל במיוחד: השילוב בין דיקור סיני לבין צמחי מרפא מזין את העין ומזרים אליה חומרי הזנה חיוניים. באמצעות כך הרשתית מתחזקת ומתאזנת, ויורד הסיכון להיפרדות הזגוגית ולהיווצרות הקרום.

טיפול בממברנה בעין לפי הרפואה הסינית עשוי להועיל לא רק למטרות מניעה, אלא גם לבלימת התפתחות הקרום ולמניעת הידרדרות הבעיה. במצבים בהם הניתוח אינו דחוף והרופא מבקש מהמטופל להמשיך לבצע מעקב אחר התפתחות הקרום, מטרת הטיפול בקליניקה היא למנוע את המשך התפתחות הקרום ובאמצעות כך להקטין את הסיכוי שיהיה צורך בניתוח. טיפול במקרה ממברנה בעין באמצעות הרפואה הסינית מבוסס על ידע בן מאות שנים של הרפואה הסינית ואינו מבוסס מדעית לפי הרפואה המערבית.

מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ וטיפול.

מקורות

*-The Ratina Group. "Epirantial Membrane Surgery"

לקט עדויות מטופלים עם מחלות עיניים בתום סדרת טיפולים במרפאה