שאלות ותשובות נפוצות על בצקת ברשתית

איזה מחלות גורמות לבצקת ברשתית?

בצקת בעין, או בצקת במקולה, Macular Edema, מתפתחת כתוצאה של מחלות עיניים מוכרות ביניהן:

  1. רטינופתיה סוכרתית – המחלה העיקרית שממנה נגזרת בצקת ברשתית. רטינופתיה סוכרתית היא בעצם המופע של מחלת הסוכרת בעין. בשל רמת הסוכר הגבוהה והלא מאוזנת בדם, כלי הדם העדינים שבעיניים נפגעים ודולפים, ומהנוזלים עלולה להתפתח הבצקת. ללא טיפול מתאים, תתפתח הרטינופתיה אצל כ-60% מחולי הסוכרת. ללא טיפול ספציפי לעין, יסבלו מחציתם מבעיות ראיה חמורות.
  2. ניוון מקולרי (ניוון רשתית) – הגורם מס' 1 לאובדן ראייה בקרב בני 50 ומעלה בעולם המערבי, בגלל התנוונות תאים במקולה, הנמצאת במרכז הרשתית ואחראית על חדות הראייה. ברוב המקרים נשארת המחלה במצב "יבש", אבל אצל כ-10% עד 20% מתדרדרת המחלה לשלב ה"רטוב", ובו דולפים נוזלי פלסמה ודם מכלי הדם לרשתית ומתפתחת הבצקת.
  3. חסימת וריד הרשתיתהוורידים שבעיניים מנקזים את הדם מן העין, וחסימה באחד מהם פוגעת בפינוי הנוזלים. הצטברות של נוזלים אלה עלולה לגרום לבצקת. כאשר זרימת הדם נחסמת, הלחץ בוורידים עולה. בעקבות עליית הלחץ בוורידים, הם מתפוצצים ובהמשך נוצרת בצקת.
  4. בצקת בעין לאחר ניתוח – בצקת בעין עלולה להיווצר לאחר פעולה כירורגית, ניתוח או כל אירוע טראומטי אחר בעין. בצקת בעין לאחר ניתוח קטרקט היא סיבוך של הניתוח הנפוץ והמוצלח הזה.

מהם התסמינים של בצקת בעיניים?

  • ראייה מטושטשת
  • פגיעה בחדות הראייה וקושי בזיהוי פרטים
  • אובדן ראייה חמור עד כדי עיוורון

איך מאבחנים בצקת בעיניים?

כלי האבחון העיקרי הוא בדיקת OCT (בדיקת Optical Coherence Tomography). הבדיקה עושה שימוש בגלי האור ונותנת תמונה מדויקת של מצב פנים העין. זוהי בדיקה לא פולשנית, פשוטה, מהירה ולא מכאיבה, הנחשבת לחיונית להבנת מצב פנים העין.

כלי נוסף הוא צילום פלואורסצאין, שבו מוזרק לווריד חומר ניגודי המדגים את כלי הדם ומאפשר לראות דליפה מאחד מהם.

האם אפשר להיפטר לחלוטין מבצקת בעיניים?

בעיקרון כן.

החוכמה היא לתפוס את הבעיה בזמן. טיפול נכון בזמן המתאים, כלומר כשהבצקת עדיין אינה מפותחת, יכול לעצור את התקדמות הבצקת ובכך להחזיר את הראייה לקדמותה. אבל אם הטיפול ניתן בשלב מאוחר, עלולה הראייה להיפגע באופן בלתי הפיך. למשל הבצקת עלולה לגרום לפגיעה במקולה שנמצאת במרכז הרשתית ואחראית על חדות הראייה שלנו. אם אינה מטופלת כראוי, עלולה להיגרם צלקת ברשתית אשר אינה ניתנת לטיפול – מצב בלתי הפיך המלווה עם נזק משמעותי לראייה.

לכן, האבחון המוקדם הוא קריטי מתמיד. על כל פגיעה בראייה או סיבוך הקשור לעין יש לפנות בהקדם לרופא עיניים לצורך אבחון. הזנחה פירושה הגברת הסיכון לנזק בלתי הפיך לראייה.

האם אפשר להתעוור מבצקת בעיניים?

אם לא תטופל, בצקת עלולה להתדרדר עד לכדי עיוורון.

אלא שכפי שפורט, בצקת אינה מתפתחת מעצמה אלא היא תופעה הנובעת מבעיות ומחלות אחרות בעיניים. למשל, רטינופתיה סוכרתית מתפתחת אצל חולי סוכרת אחרי כ-10-15 שנים עם המחלה הראשית (סוכרת). גם במקרה של ניוון מקולרי לוקח זמן עד שמתפתחת הבצקת. אלא שבמקרים רבים הבצקת היא האינדיקציה הראשונית למחלה הראשונית, בשל הפגיעה המוחשית בראייה.

לכן אבחון מוקדם הוא קריטי. חולי סוכרת צריכים להיבדק אצל רופאי עיניים באופן סדיר וקבוע על מנת למנוע גרימת נזק של הרשתית ומחלות נלוות.

האם הבצקת כואבת?

הבצקת עצמה לא כואבת, אלא אם התפתחה אל מעבר לרשתית והגיעה לאזורים נוספים בעין. אבל הפגיעה הניכרת בראייה גורמת לסבל רב ולסיכון ממשי להמשך הידרדרות הראייה.

כיצד אפשר למנוע בצקת בעיניים?

אבחון, אבחון ואבחון.

הכלי היעיל ביותר לטיפול במחלות היה ונשאר אבחון מוקדם, והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בבצקת בעיניים.

הסיבה לכך היא שבאופן כללי מחלות עיניים אינן גורמות לכאב עז או לסימנים מוקדמים ועל כן אינן מורגשות. גלאוקומה מכונה "הגנב השקט של הראייה", כיוון שהיא מתפתחת בלי שהחולה מרגיש, ועד שחש כבר נפגעה ראייתו באופן בלתי הפיך.

ומכאן נובעת חשיבות האבחון. חולי סוכרת נדרשים בבדיקות שגרה אצל רופא עיניים כדי למנוע התפתחות רטינופתיה סוכרתית. כך גם אנשים מעל גיל 50 – כדי למנוע התפתחות ניוון מקולרי. שגרת בדיקות קבועה אצל רופא עיניים יכולה להציל את הראייה ולחסוך הרבה צרות וקשיים.

האם ישנו טיפול טבעי לבצקת בעין?

בהחלט! לצד הטיפול המקובל הכולל זריקות לעיניים וטיפולי לייזר, מומלץ לשלב גם טיפול המבוסס על רפואה סינית למחלות עיניים. זהו טיפול לא פולשני, נקי וטבעי לגמרי, המשלים את הטיפול הסטנדרטי. לרוב, טיפול משולב זה מביא את התוצאות הטובות ביותר!

הטיפול בבצקת בעין לפי הרפואה הסינית למחלות עיניים מבוסס על דיקור (אקופונקטורה), כצעד ראשון לאיזון המקום ולעידוד ספיגת הנוזל מהרשתית. בהמשך ולפי הצורך ניתנות פורמולות על בסיס צמחי מרפא שונים, המותאמים לכל חולה באופן אישי ולאחר אבחון מדוקדק. בהתאם לצורך, מתבקש המטופל לערוך שינויי תזונה ולעיתים אף להשלים את תזונתו עם תוספים שונים, אף הם טבעיים לחלוטין. חשוב לדעת שבמקרים רבים ספיגת הבצקת אינה מספקת בשביל לשפר את הראייה, ולכן במקרים אלו יש לשקם את האזור ברשתית שנפגע כתוצאה של הבצקת ובכך לשפר את הראייה.

הדרך לשיפור ניכר בראייה עוברת בטיפול המשלים, הנקי והטבעי!

יצירת קשר