גלאוקומה (ברקית): גורמי סיכון, סימפטומים, אבחון ודרכי טיפול

אם אובחנת כחולה גלאוקומה (ברקית), אתה ודאי חש תסכול רב מהפגיעה בראייתך, מתופעות הלוואי ומהפגיעה המתמשכת באיכות חייך.

טיפות העיניים שקיבלת במרפאה, עשויות לאזן את הלחץ התוך עיני, אולם למרבה הצער, המענה באמצעותן אינו מונע באופן ודאי את התדרדרות המחלה. בעזרת רפואה סינית ניתן לספק מענה אפקטיבי ללא תופעות לוואי אשר בשילוב עם הטיפול הרפואי הקונבנציונלי עשוי למנוע את הידרדרות המחלה!

מה זה גלאוקומה (ברקית)? גלאוקומה (Glaucoma) הינה מחלת עיניים כרונית, או למעשה קבוצת מחלות שונות, אשר גורמת נזק לעצב הראיה. מדובר במחלת עיניים שכיחה לגמרי, כאשר על פי ההערכות בין 2%-3% האוכלוסייה הכללית וכעשירית מבני השמונים ומעלה סובלים ממנה. בישראל, ההערכות הן שכ-80-000-60,000 איש סובלים ממנה, עם אלפי מאובחנים חדשים בכל שנה (ואחוז רב יותר של אנשים שאינם מאובחנים כלל). מה שמדאיג לא פחות הוא הנזק המשמעותי שהמחלה עלולה לגרום לה, לרבות עיוורון: למעשה, לאחר קטרקט זהו הגורם המרכזי לעיוורון בעולם.

איתי, תודה על כל העזרה בהורדת הלחץ! מי יתן וזה רק ימשיך ככה! תודה על ההשקעה, המסירות והרצינות. בהחלט מועיל ומשפר! שרק ימשיך ככה! אמן! דנה

התמונה השמאלית מתארת מצב של מבנה עין תקין. התמונה לידה מתארת מצב של של גלאוקומה שבו נגרם נזק לעצב הראייה עקב הפרעה בין יצור הנוזל לניקוזו מהעין.

מה זה גלאוקומה בעין?

לעיתים הפגיעה בעצב הראיה נגרמת עקב עליה בלחץ התוך עיני, אך לא לכל מי שסובל מלחץ תוך עיני מוגבר יש גלאוקומה בעין. במצב תקין מיוצר באופן קבוע בעין נוזל מיימי (מי-הלשכה), אשר מנוקז מהעין באופן קבוע, כך שתמיד ישנה אספקה חדשה וקבועה בכמות הנכונה. הנוזל מנוקז מהעין דרך פתח (תעלה) הנמצא בין הקשתית לקרנית. ישנם מצבים בהם מיוצרת כמות גדולה מדי של מי לשכה והניקוז מהעין אינו מהיר מספיק בכדי לשמור על לחץ תוך עיני תקין. אפשרות נוספת הינה מצב בו ישנה הפרעה מכנית בתהליך הניקוז עצמו, מה שגורם לכך שהנוזלים אינם מנוקזים בקצב המתאים על מנת לשמור על לחץ תוך עיני תקין.

בכל אחד מהמקרים, הלחץ עשוי לעלות עד כדי פגיעה בסיבי עצב הראייה. סיבים אלו מקשרים בין העין, הקולטת את האור והאינפורמציה מן החוץ, ומעבירים את המידע למוח, המפענח והופך את המידע לתמונה, כלומר לראייה. פגיעה בסיבי עצב הראייה גורם לצמצום המידע העובר מהעין למוח, ומתבטאת בצמצום שדה הראייה שלנו.

האם לחץ תוך עיני גבוה מלווה בסימפטומים מיוחדים?

לרוב, אנשים הסובלים מלחץ תוך עיני גבוה – וכך גם חולים במחלת גלאוקומה כמכלול – לא ירגישו סימפטומים מיוחדים. סוגי המחלה השונים, ובעיקר גלאוקומה רחבת זווית הנפוצה יותר (כ-90% מכלל המקרים), מבוטאים בפגיעה הדרגתית בעצב הראייה ובהמשך צמצום של שדה הראייה. כך המחלה עלולה להתפתח במשך שנים בלי שמודעים לה, בעוד שמתחת לפני השטח הנזק כבר נגרם. במקרים רבים המחלה אינה מאובחנת עד אשר יש פגיעה משמעותית בשדה הראיה, או אפילו אינה מאובחנת כלל.

במקרים חריגים, כשערכי הלחץ גבוהים במיוחד או כששדה הראייה המרכזי נפגע, עלולים לחוש שמשהו לא כשורה. במצבים אלו צפויים להופיע סימפטומים דוגמת פגיעה בחדות הראייה, כאבים בעין או דקירות. לא פעם כאשר נחוש כי הראייה כבר לא כשהייתה, חלק ניכר מהנזק כבר יהיה בלתי הפיך כיוון שתאי עצב הראייה שנפגעו אינם מתחדשים.

למחלה מספר סימנים מקדימים אפשריים:

  • כאבי עיניים
  • כאבי ראש
  • בחילות והקאות
  • הילה צבעונית סביב עצמים מוארים

לחץ תוך עיני גבוה במצב של גלאוקומה

לאחר שהבנו מה זה גלאוקומה בואו נדבר על הסוגים השונים:

סוגי גלאוקומה

גלאוקומה כרונית פתוחת זווית (גלאוקומה זווית פתוחה)

גלאוקומה כרונית פתוחת זווית, הידועה גם בשם גלאוקומה זווית פתוחה, היא הסוג הנפוץ ביותר, ממנו יסבלו כ-85% מחולים במחלת ברקית. גלאוקומה זווית פתוחה מתפתחת באופן הדרגתי ונפוצה יותר בגיל מתקדם, בעיקר באוכלוסייה הלבנה המבוגרת. 'הזווית' של אותה גלאוקומה זווית פתוחה מתארת את המפתח שנוצר בין קשתית העין לבין דופן העין (לובן העין). הזווית יוצרת את האזור המבני בתוך העין שאחראי לניקוז הנוזל התוך עיני.

אבחנת גלאוקומה פתוחת זווית תתבצע על ידי מדידה וזיהוי לחץ תוך עיני מוגבר, ואף על פי שזווית הפתיחה רחבה ומצביעה כביכול על תפקוד תקין, בפועל אין איזון בין כמות הנוזל שנוצרת וזו שמתנקזת. הפרעות הניקוז קשורות בשינויים מזעריים שמתרחשים ברקמות העין ובצינוריות הניקוז באופן הדרגתי במהלך השנים ויוצרים פינוי פגום של הנוזל.

גלאוקומה צרת זווית (גלאוקומה סגורת זווית / גלאוקומה זוויתית חריפה)

גלאוקומה צרת זווית מכונה גם גלאוקומה סגורת זווית. שמה הראשי של המחלה נובע עקב הצרה משמעותית של הזווית בין הקשתית ודופן העין. הזווית הצרה מונעת בסופו של דבר את ניקוז הנוזל התוך עיני ומעלה את הלחץ התוך עיני. במקרה זה, הסיבה לעליית הלחץ ברורה יותר, ולפעמים היא גם לא תהיה הדרגתית כמו במקרה של גלאוקומה פתוחת זווית.

בחלק מן המקרים, ההפרעה בניקוז במסגרת גלאוקומה צרת זווית תהיה מהירה ופתאומית ולאו דווקא כתוצאה משינויים הדרגתיים בזווית הפתיחה. מאחר שהסיבה לעליה בלחץ התוך עיני היא מכנית, לרפואה הסינית אין אפשרות לעזור ולרוב תידרש התערבות פולשנית.


    לפרטים ויצירת קשר: 077-2004961

    גלאוקומה משנית צרת זווית או פתוחת זווית

    במצב של גלאוקומה משנית, קיים גורם ראשוני ברור שאחראי באופן ישיר להתפתחות מחלת ברקית. הגורמים הראשוניים העלולים להוביל להתפתחותה של גלאוקומה משנית מגוונים והם: לחץ דם גבוה ואספקת דם לא סדירה לעיניים, חבלות בעיניים, תרופות שגורמות למוות תאים בעין, סוכרת, בעיות גנטיות ועוד..

    גלאוקומה התפתחותית

    גלאוקומה התפתחותית היא מצב נדיר של גלאוקומה בגיל צעיר, הנגרם כתוצאה ממבנה לא תקין של העין. לצד ארבעת הסוגים הנפוצים, קיימים מקרים נוספים בהם המחלה תתפתח אף שלא אובחן לחץ תת עיני מוגבר. הסיבה לכך אינה ברורה לגמרי, אך הסברה היא שבעיות חולפות ובאות בזרימת הדם שלא ניתן תמיד לגלות בעת אבחון גלאוקומה גורמות לכך.

    כמו כן, חשוב להדגיש כי אמנם המחלה היא לרוב כרונית ומתפתחת בהדרגה בשתי העיניים יחד, אך ישנם מקרים בהם תתפתח המחלה בעין אחת בלבד באופן מהיר ואקוטי. תוכלו לקרוא על כך בהרחבה בכתבה העוסקת בנושא של גלאוקומה בעין אחת.

    טבלה מסכמת לסוגי הגלאוקומה:
    סוג הגלאוקומהגלאוקומה פתוחת זוויתגלאוקומה צרת זוויתגלאוקומה משנית
    על המחלה והסיבות להתרחשותההעלייה בלחץ התוך עיני מתפתחת עקב שינויים ניווניים של העיניים וצינורות הניקוז שלהן. במצב זה הזווית בין קשתית העין לבין דופן העין פתוחה, כך שחלק גדול מהנוזל מתנקז אך בצורה שאינה יעילההעלייה בלחץ התוך עיני נובעת בעיקר משינויים מכניים במבנה העין. במצב זה הזווית בין קשתית העין לבין דופן העין סגורה, כך שהנוזל אינו יכול להתנקז כמעטיכולה להיות פתוחת או צרת זווית ובכל אחד מהמקרים העלייה בלחץ התוך עיני יכולה להתרחש בעקבות יתר לחץ דם, חבלות בעיניים, שימוש בתרופות מסוימות ועוד
    קצב התקדמות המחלהרוב מקרי הגלאוקומה הם מסוג זה ובעיקר באוכלוסייה המבוגרת. הלחץ התוך עיני עולה בהדרגה, לעיתים ללא סימנים כלל, עד לשלב מאוחריכולה להתקדם באופן הדרגתי (מזווית פתוחה לסגורה) או בצורה מהירה ופתאומית ואז הטיפול הופך להיות הרבה יותר דחוףהתקדמות המחלה תלויה בזווית הפתיחה ובמידת החומרה של הבעיה המשנית
    האם קיימת לאפשרות טיפול ברפואה הסינית למחלות עיניים?קיימת ויכולה להביא להפחתה משמעותית של קצב העלייה בלחץ התוך עיני ולשפר את זרימת הדם לעצב הראייהמאחר ומדובר במקרה זה בזווית סגורה והלחץ בעין גבוה ומתפתח במהירות, יש להפחית את הלחץ באמצעים ניתוחיים. בשל דחיפות העניין, במקרה זה הרפואה הסינית למחלות עיניים אינה יעילהקיימת ונחשבת למאוד יעילה, מאחר והיא מסוגלת לטפל באדם כמכלול, כולל טיפול בסיבות המשניות שגרמו להופעת הגלאוקומה

    גורמים לגלאוקומה

    גורמי סיכון מדרגה גבוהה להתפתחות גלאוקומה בעיניים הינם:

    • לחץ תוך עיני מוגבר, כפי שהוסבר מעלה
    • גיל: ככל שהגיל עולה, כך הסיכון לסבול מהמחלה גדל. בסביבות גיל ארבעים מתחילים לראות האטה ביכולת הניקוז של נוזלי העין, מה שעלול לגרום להתגברות הלחץ התוך עיני. המחלה אכן שכיחה יותר בגיל מבוגר (החל מסביבות גיל ארבעים), אם כי גם ילדים ואף תינוקות עלולים לסבול ממנה
    • היסטוריה משפחתית: הוכרה כמקדם סטטיסטי ללקות במחלה, בעיקר קירבה מדרגה ראשונה. ברקית בתא המשפחתי עלולה להגדיל את הסיכויים למחלה פי 8-6 לערך
    • גזע: אנשים ממוצא אפריקאי, וכן היספנים, נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר למחלה ביחס לאנשים ממוצאים אחרים: אירופי, אסייתי, מזרח תיכוני ועוד
    • קיעור גבוה של עצב הראייה (Cupping>50%)
    • עובי הקרנית: קרנית מרכזית בעובי של פחות מ- 555 מיקרון. קרנית עבה תביא להפחתת הסיכון להתפתחות גלאוקומה בעין, ולהיפך, עקב העובדה שהיא עשויה לספק לעין את ההגנה הנדרשת

    גורמי סיכון נוספים שעלולים להגדיל את הלחץ התוך עיני:

    • מגדר – הערכה היא כי שכיחות המחלה דומה באופן יחסי בקרב גברים ונשים, אם כי ישנם מחקרים שמצביעים על שכיחות גבוהה יותר בקרב גברים. בד בבד, נראה כי נשים נמצאות בסיכון גבוה פי שניים עד שלושה מגברים ללקות במחלת גלאוקומה זווית פתוחה, הסוג השכיח של המחלה
    • ליקויי ראיה, לרבות מיופיה (קוצר ראייה)
    • מחלות סיסטמיות – סוכרת, לחץ דם גבוה ועוד. יש לציין שאין תמימות דעים בקהילה הרפואית לגבי השפעת מחלות אלה על הסבירות למחלה
    • טראומה פיזית שנגרמה לעין עקב ניתוח ו/או חבלה עינית
    • מיגרנות
    • הפרעת נשימה חסימתית בשינה (SDB)
    • שימוש בסטרואידים

    שימו לב שמהעבר השני של המשוואה, חולי גלאוקומה בעין עלולים לחוות בסבירות גבוהה יותר את המצבים הבריאותיים הללו.

    כיום מבינים כי לחץ תוך עיני מוגבר הינו גורם סיכון משמעותי אך אינו הגורם היחידי הקשור לבריאות העיניים. גורמים נוספים המצביעים עליהם כגורמי סיכון הינם:

    • איסכמיה בעצב הראיה: אספקת דם לקויה אל אזור עצב הראייה ולאזור הלמינה קריברוזה.
    • אפופטוזה (מוות מכוון של תאים): זירוז התהליכים האפופטוטיים של תאי הגנגליון ברשתית והאקסונים שלהם ע"י חומרים טוקסיים.
    • נזק אוטואימוני הגורם להרס תאי הגנגליון ברשתית.
    גלאוקומה תסמינים

    גלאוקומה בעין

    האם גלאוקומה עלולה לגרום למחלות נוספות?

    חולי גלאוקומה נוטים לפתח בעיות בריאותיות רציניות נוספות בשיעור גבוה יותר מאשר אנשים שאינם חולים במחלה. זאת לפי סקירה רפואית בלמעלה מ-75,000 חולים שפורסמה ב-2013.

    המחלות הנפוצות ביותר בקרב חולים הן לחץ דם גבוה, סוכרת, אולקוס ומחלת כבד. בהשוואה לקבוצת הביקורת, חצי מהחולים סבלו מלחץ דף גבוה ויותר מ-30% סבלו מסוכרת או מיתר שומן בדם. שכיחות המחלות האלו, כמו גם שבץ, מחלת כבד ואולקוס, היו גבוהות בכ-3% לפחות משכיחותן באוכלוסייה הבריאה.

    רופאים המטפלים בסובלים מהמחלה מודעים לכך שהמטופלים שלהם עלולים לסבול ממחלות נוספות ולהביא בחשבון גורמים רבים בבואם לטיפול. מלכתחילה ברקית שכיחה יותר בקרב אנשים הנמצאים בסיכון ללקות במחלות שונות: למעשה, מחקרים נוספים מצאו קשר בין גלאוקומה, שבץ ומיגרנות. למשל המחקר המסקרן הבא, על פיו גלאוקומה פתוחת זווית מגדילה משמעותית את הסבירות לשבץ מוחי.

    גלאוקומה פתוחת זווית עלולה לגרום לאובדן ראייה, ועקב סיבה זו היא פוגעת בשגרת יומו של האדם כמו קריאה, נהיגה, הליכה בטבע, קניות ועוד. מצב זה מוביל לעיתים להתפתחות דיכאון וחרדה אצל אנשים רבים ולירידה חדה באיכות החיים.

    מניעת גלאוקומה

    להלן מספר המלצות שיישומן יוכל לסייע במניעת גלאוקומה:

    • בצעו בדיקות עיניים באופן קבוע: בדיקות עיניים מקיפות רגילות יכולות לסייע באיתור המחלה בשלביה המוקדמים, לפני שיתרחש נזק משמעותי.
    • התאמנו בצורה בטוחה: פעילות גופנית סדירה ומתונה עשויה להוביל למצב של מניעת גלאוקומה על ידי הפחתת לחץ העין.
    • קחו טיפות עיניים באופן קבוע: טיפות עיניים מיוחדות למחלה יכולות להפחית באופן משמעותי את הסיכון שלחץ עיניים גבוה יתקדם למצב של גלאוקומה. כדי להיות יעילים, יש להשתמש בטיפות עיניים שרשם הרופא שלך באופן קבוע גם אם אין לך תסמינים.
    • הקפידו על הגנה לעיניים: פציעות עיניים חמורות עלולות להוביל להתרחשות המחלה. ללבוש מגן עיניים בעת שימוש בכלים חשמליים או משחק ספורט מחבטים במהירות גבוהה במגרשים סגורים.

    החיים לצד גלאוקומה

    כפי שפורט לעיל, ישנן דרכים למניעת גלאוקומה, אך אם כבר אובחנתם עם המחלה, כדאי לדעת כי בהחלט ניתן לחיות לצידה תוך שמירה על תפקודי ראייה גבוהים ומניעת התפתחות הנזק לעצב הראייה. להלן מספר קווים מנחים:

    • לישון טוב – נסו ככל האפשר להימנע מתנוחת שינה שמפעילה לחץ על העיניים. שנו לפחות 7 שעות בכל יום ואם אתם סובלים מנחירות או דום נשימה בשינה, טפלו בכך בהקדם.
    • הימנעו מקרינת השמש – ישנם מחקרים שמצביעים על הקשר בין חשיפה עודפת לקרני השמש לבין עלייה בלחץ התוך עיני. שימוש במשקפי שמש איכותיים בהחלט יכול לעזור, כמו גם חבישת כובע מתאים בעת שהייה ארוכה בשמש.
    • תזונה מיטבית – תזונה מאוזנת ועשירה בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון איכותיים יכולה לסייע רבות בשמירה על עצב הראייה ושיפור זרימת הדם אליו.
    • תמיד הזכירו את הגלאוקומה שלכם – אם אתם עומדים להתייעץ עם רופא לגבי מצב רפואי אחר שמטריד אתכם, חובה להזכיר גם את הגלאוקומה שלכם. זכרו, ישנן תרופות שיכולות להחריף את העלייה בלחץ התוך עיני ולהוציא אתכם מאיזון, כך שרצוי מאוד שהרופא המטפל יידע על כך מראש.

    מומלץ גם לשלב את הרפואה הסינית למחלות עיניים כאשר חיים לצד גלאוקומה. צמחי מרפא סיניים, דיקור סיני ותזונה מותאמת אישית –  כל אלו פועלים יחד ובנפרד על מנת לשמר את המצב הקיים, למנוע את התדרדרות המחלה ולחזק את הראייה כעניין שבשגרה, ללא תופעות לוואי, ללא תלות ולחיים טובים יותר. 

    סימפטומים של גלאוקומה, ומתי נדרש אבחון גלאוקומה?

    חשוב להיבדק בידי רופא עיניים באופן סדיר על רקע העובדה שאי אפשר להסתמך על סימפטומים, ולכן אין טעם וסיבה לחכות להופעתם. כאמור, מפני שלמחלה אין סימנים מקדימים לפני שהראייה נפגעת. וכך, מבלי שנחוש בדבר, שדה הראייה הולך ומצטמצם לאיטו.

    המחלה עלולה להסתבך עם הזמן, ולכן חשוב שכל מי שנמצא בקבוצת הסיכון וכן אנשים מבוגרים יקפידו להיבדק באופן תקופתי – אחת לשנה לפחות. אבחון מוקדם יכול לסייע רבות במניעת התדרדרות המחלה, במיוחד אחרי בדיקת לחץ תוך עיני, מאחר שהפחתת לחץ זה עשויה לעכב, ולעתים אף למנוע את התקדמות המחלה.

    חשוב ללכת להיבדק במקרים הבאים:

    • יש ברקחץ ידועה בקרב אחד, או יותר, מבני המשפחה
    • עברתם את גיל 40: במקרה וקיימת היסטוריה משפחתית של מחלה זו, מומלץ להיבדק כבר בשנות ה-20 מדי 5-3 שנים ומגיל 40 מדי שנתיים. לאחר גיל 65 רצוי להיבדק מדי שנה
    • אתם סובלים ממיופיה (קוצר ראייה) או להיפראופיה (רוחק ראייה)
    • אתם סובלים ממחלות וסקולריות שונות, למשל יתר לחץ דם, מחלת לב, סוכרת, מיגרנות
    • הקרנית המרכזית בעיניכם דקה

    בדיקת גלאוקומה: איך מתבצע אבחון גלאוקומה?

    אבחון גלאוקומה מתבצע ע"י רופא עיניים באמצעות בדיקת גלאוקומה למדידת הלחץ התוך עיני בעזרת מכשיר טונומטר על שם גולדמן. לחץ תוך עיני נורמלי נע בין  10 לבין 22 מילימטר כספית, אך ברוב המקרים של מחלה זו, הערכים גבוהים יותר (למעט גלאוקומה עם לחץ תקין, בה החולה סובל מהמחלה למרות שרמת הלחץ התוך עיני בגדר הנורמה). בנוסף, לכל אדם יש את רמות הלחץ התקינות עבורו. קיים קשר בין עובי הקרנית לבין מידת הלחצים הנמדדים, כשהעובי עשוי לגרום לכך שהלחצים הם גבוהים או נמוכים יותר מהרמות ה"אמיתיות" שלהם.

    הקושי הוא שהלחץ  אינו קבוע, משתנה בין עונות השנה ולאורך היום ואף אינו זהה בין שתי העיניים עצמן. בנוסף, לכל אדם יש את רמות הלחץ התקינות עבורו. ייתכן בהמשך לכך כי המחלה תתפתח אצל אדם למרות שהלחץ התוך עיני אצלו נחשב נמוך יחסית, ותפסח על שכנו אצלו הלחץ גבוה יותר. קיים קשר בין עובי הקרנית לבין מידת הלחצים הנמדדים, כשהעובי עשוי לגרום לכך שהלחצים הם גבוהים או נמוכים יותר מהרמות ה-"אמיתיות" שלהם.

    מדידת הלחץ התוך עיני היא רק חלק מתהליך אבחון גלאוקומה. בנוסף, האבחון כולל בדיקה ויזואלית של עצב הראייה ובדיקת שדה הראייה המתבצעת באופן ממוחשב ובמידת הצורך בדיקות נוספות עליהן יחליט הרופא המטפל.

    דרכי הטיפול בגלאוקומה

    אנשים הסובלים ממחלת גלאוקומה יכולים לשמור על שגרת חיים ולהמשיך ולתפקד כרגיל, וככל שהאבחון יהיה מוקדם כך עולים סיכויי ההצלחה. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי מדובר על מחלה כרונית, שלא ניתן לרפא לחלוטין והיא תלווה את המטופל לאורך חייו. מה שחשוב הוא להקפיד על שגרת הטיפול הרפואי, במטרה להבטיח כי המחלה תיעצר ויכולת הראייה לא תמשיך להיפגע מעבר למצב הנוכחי.

    בכל המקרים המטרה היא להפחית את הלחץ התוך עיני, ובכך לעכב או לעצור את התקדמות המחלה. אופן הטיפול נקבע על ידי הרופא, בהתאם לסוג הגלאוקומה ודרגת החומרה אצל המטופל.

    קו הטיפול הראשון במקרה של גלאוקומה בעין הוא טיפות עיניים, שיעילות בדרך כלל בהפחתת הלחץ התוך עיני. במקרים אקוטיים בהם הלחץ לא ניתן לאיזון באמצעות טיפות עיניים או כדורים, יוצע למטופל פתרונות כגון לייזר או ניתוח, להלן הסבר:

    לייזר

    מדובר בהליך זעיר פולשני המשתמש בקרן לייזר בלבד על מנת להפחית את הלחץ התוך עיני. מדובר בלייזר פחמן דו חמצני שמאפשר נידוף הדרגתי של חלק מלובן העין, עד שהנוזל התוך עיני מפעפע אל מחוץ לעין. התהליך אינו פוגע בגלגל העין, הלייזר יוצר ערוץ ניקוז וכתוצאה מכך יורד הלחץ. תהליך טיפול לייזר בגלאוקומה מתבצע בהרדמה מקומית, ואורך כחצי שעה.

    ניתוח

    ניתוח גלאוקומה הוא הליך פולשני שמטרתו אף היא להפחית את הלחץ התוך עיני. קיימים שלושה סוגי ניתוחים כירורגיים, והבחירה תיעשה על פי המלצת הרופא, בהתאם לדרגת המחלה ונתונים נוספים, כמו גיל המנותח, היסטוריה רפואית וכדומה, ובהתייעצות עימו.

    ניתוח פילטרציה (Trabeculectomy)

    הניתוח השכיח ביותר. בניתוח זה המנתח יוצר עוקף למערכת הסתומה. דרך עוקף זה הנוזלים מנוקזים אל מחוץ לעין.

    ניתוח להשתלת צינורית ניקוז

    מיועד למקרי גלאוקומה קשים יותר. בניתוח זה משתיל המנתח צינורית ניקוז, כשאת סוג הצינורית קובע הרופא המנתח.

    ניתוח קריותרפיה (הקפאה)

    ניתוח נדיר למדי ומתבצע במקרי גלאוקומה חמורים במיוחד. בניתוח הורסים, באמצעות הקפאה, את האיבר שאחראי לייצור נוזלי העין. זהו ניתוח לא שכיח ומהווה את האופציה האחרונה להורדת הלחץ התוך עיני, ורק אחרי שנסיונות אחרים לא צלחו.

    האם אפשר לרפא גלאוקומה? וכיצד הרפואה הסינית משתלבת?

    לצד המענה הקונבנציונלי, שמטרתו העיקרית היא להפחית את הלחץ התוך עיני ולטפל בסימפטומים, הרפואה הסינית שמה דגש על התמונה הרחבה יותר. במילים אחרות: הרפואה הסינית איננה מתמקדת בגורם ספציפי אחד, ומטרתה לרדת לשורש הבעיה ולספק אבחון מקיף יותר.

    כמו מחלות רבות אחרות, הרפואה הסינית רואה גלאוקומה כיציאה מאיזון. הרפואה הסינית למחלות עיניים מתמקדת בזרימת הדם למקום הפגוע, במקרה זה אל עצב הראייה, בנוסף להורדת הלחץ התוך עיני. שיפור זרימת הדם לעצב הראייה עשוי להאט את הרס סיבי התא ומסייע בהגנה על עצב הראייה. בנוסף, הרפואה הסינית שמה דגש על היבטים נרחבים של המחלה, כמו לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, לחץ נפשי ועוד. כל אלה ועוד עשויים להיות קשורים למחלה.

    מדובר בתהליך משולב מותאם אישית לכל אדם. הוא צפוי לכלול דיקור סיני, שימוש בצמחי מרפא להקלת הסימפטומים ומניעת הידרדרות המחלה והמלצות לשינוי התזונה ואורח החיים, שיביאו לאיזון מחודש של הגוף מבחינה פיזית ונפשית. באמצעות כך, תוך שימת דגש במצב של גלאוקומה על התזונה, הרפואה הסינית עשויה לספק מענה שמתייחס לגורמים שעלולים לזרז את התקדמות המחלה, ובמקביל לסייע בהתמודדות עם תסמיני המחלה וסיבוכיה.

    את הרפואה הסינית ניתן לשלב בתמונת טיפול בגלאוקומה לצד המענה הקונבנציונלי בבעיה, ובכך להביא להקלה על המצב, לשיפור איכות החיים ובהגדלת הסיכויים להתמודדות מוצלחת עם "הגנב השקט של הראייה". ראוי לציין כי באמצעות הרפואה הסינית ניתן לטפל במגוון מחלות עיניים, ביניהן מחלות עיניים דלקתיות כדוגמת אובאיטיס.

    לקליניקה של איתי שרף ניסיון רב בעצירת הידרדרות מחלת גלאוקומה ובשיפור ראייתם של הסובלים מן המחלה.

    שאלות ותשובות בנושא גלאוקומה

    גלאוקומה יכולה להיות חסרת סימנים מוקדמים (עד הפגיעה בראייה) או להופיע בתור מופע מעט יותר "סוער" שכולל תסמינים שאליהם שמים לב. ככל שמדובר בגלאוקומה כרונית יותר (פתוחת זווית), כך הפגיעה בעצבי הראייה עקב עליית הלחץ מתרחשת באופן בלתי מורגש, כאשר התסמין היחידי מופיע עם הפרעות בשדה הראייה. ככל הנראה הכרוניות והאיטיות של המחלה מאפשרת לעיניים להסתגל בכל עת לעלייה ההדרגתית בלחץ ולאי הופעת תסמינים. כאשר הזווית צרה יותר עד סגורה, עליית הלחץ יכולה להתרחש בצורה מהירה וחדה יותר, מה שכן מערב בדרך כלל מספר תסמינים אופייניים כגון כאבי ראש, כאבי עיניים, הילה צבעונית סביב עצמים ולעיתים אף בחילות והקאות.
    גלאוקומה הינה מחלה שפוגעת ומסכנת את הראייה עקב עלייה בלחץ התוך עיני. העלייה בלחץ עשויה להתרחש בצורה הדרגתית לאורך החיים (גלאוקומה פתוחת זווית) או להתבטא בצורה מהירה ופתאומית יותר (גלאוקומה צרת זווית). הסיבות לעלייה בלחץ התוך עיני יכולות להיות עקב ייצור מוגבר של נוזלים ו/או ניקוז לא יעיל וזאת עקב בעיות ניווניות של העיניים או שינויים מכאניים וזאת על רקע בעיות שממוקדות בעיניים בלבד או עקב סיבות משניות, כגון טראומה, יתר לחץ דם, סכרת, שימוש בתרופות מסוימות (כגון סטרואידים) ועוד. ישנם מטופלים שאצלם העלייה בלחץ התוך עיני אינה קבועה אלא תנודתית, כמו במקרה של מטופלים שסובלים ממיגרנות.
    לטיפול ישנן שתי מטרות עיקריות. המטרה הראשונה היא להוריד את הלחץ התוך עיני ובכך למנוע את המשך הפגיעה בעצב הראייה. המטרה השנייה היא לשפר את זרימת הדם אל עצב הראייה ובכך לשמר את רמת התפקוד שלו ולפתוח עבורו חלון הזדמנויות לשיקום וריפוי. בטיפול בקליניקה אנחנו מתייחסים למצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל ובהתאם לזאת מתאימים לו את סוג הטיפול שישיג באופן מיטבי את שתי מטרות טיפול אלו. מדובר באסטרטגיית טיפול הוליסטית שלוקחת בחשבון את האדם כמכלול על שלל הסיבות שהביאו להתפתחות הלחץ התוך עיני. הרפואה הסינית למחלות עיניים מטפלת למעשה בתסמינים ובסיבות בו זמנית, מה שמטפל בשורש הבעיה ומביא להצלחת הטיפול.
    הרפואה הסינית למחלות עיניים תומכת בטיפול הרפואי-קונבנציונלי נגד גלאוקומה ומסייעת בבלימת התקדמות המחלה. היא עושה זאת על ידי החזרת הגוף וכוחות הריפוי שלו לאיזון, מה שתורם להפחתת הלחץ התוך עיני עצמו וגם לשיפור זרימת הדם אל עצב הראייה ושימור תפקודו. כמו כן, ניתן באמצעותה לטפל בצורה יעילה בסיבות המשניות שיכולות לגרום בעצמן לגלאוקומה או להחריף את המצב של גלאוקומה קיימת, בין היתר סכרת, יתר לחץ דם ומחלות רקע נוספות. הרפואה הסינית למחלות עיניים מטפלת במטופל כמכלול והיא מתאימה לבני כל הגילאים והמצבים הרפואיים, כולל נשים בהריון. הטיפולים אינם מתערבים או מחליפים את האמצעים הרפואיים אלא רק מתגברים ומשפרים משמעותית את הפרוגנוזה.
    בהחלט והדבר אף מומלץ. השילוב של שתי השיטות מהווה למעשה דרך יעילה להגעה לתוצאה המקסימלית. הסיבה לכך היא שלעיתים הטיפול הרפואי אינו מביא לתוצאות משביעות רצון, המחלה ממשיכה להתקדם והנזק לעצב הראייה אינו מראה סימני האטה. בשילוב של שתי השיטות ביחד התוצאות משתפרות באופן משמעותי, כך שיש כאן פעולה סינרגיסטית, בה השילוב יחד עובד טוב יותר מאשר כל רפואה בנפרד והיא זו שמטיבה עם המטופל ומסייעת להצלחת הטיפול כולו. מאחר והעקרונות והאמצעים של הרפואה הסינית למחלות עיניים אינם כוללים תלות, תופעות לוואי או מתנגשים עם הטיפול הרפואי, הרי שזהו שילוב מומלץ מאוד שבוודאי לא יכול להזיק.

    מקורות

    *-Mayo Clinic, "Glaucoma". 2020.

    יצירת קשר