שעורה בעין – שאלות ותשובות

מה זו שעורה בעין?

שעורה היא בליטה קטנה על העפעף, העליון או התחתון. היא נראית כמו פצעון והיא אכן מלאה במוגלה. כלומר מדובר בדלקת מקומית. אך אל תתפתו לפוצץ שעורה בעין, גם אם היא מציקה לכם מאוד ואתם לא יכולים לפתוח את העין עד הסוף, כי אתם עלולים להחמיר את המצב.

כיצד נגרמת שעורה בעין?

העפעפיים מלאים בבלוטות חלב, במיוחד באזור הריסים, שם גם יש זקיקי שיער. כאשר בלוטה או זקיק נסתמים, כתוצאה מהצטברות של לכלוך או תאי עור מתים, מתפתח בה זיהום. בדרך כלל מדובר בחיידק מסוג סטפילוקוקוס. כדי לחסל את הזיהום הגוף מפריש מוגלה ומתפתח אבצס קטן, שאותו אנחנו מכנים שעורה בעין.

צפו: איך להכין קומפרסים חמים לעיניים?

למידע אודות המוצר שפותח עבורנו המספק מענה קל ופשוט למגוון בעיות עיניים eye clean & go >> לחצו כאן

איך מזהים שעורה בעין?

יש כמה תסמינים המצביעים על שעורה בעין: כאב באזור העין, אדמומיות ונפיחות באחד מהעפעפיים, רגישות לאור, קרום שמתפתח מסביב לעפעף, אתם דומעים יותר מכרגיל, תחושה שאתם פשוט חייבים לגרד את העין. אם אתם חווים אחד או יותר מהתסמינים האלו – כנראה שיש לכם שעורה בעין. אם השעורה אינה כואבת, כנראה שמדובר ב"שעורה כלואה" (המטופלת באופן דומה, אך מחלימה לאט יותר).

האם שעורה בעין מדבקת?

שעורה בעין אינה מדבקת, על אף שמדובר בזיהום. בלוטות החלב והזקיקים יכולים להיסתם כתוצאה  מהרגלי היגיינה לא מספקים (למשל אי נטילת ידיים לפני הכנסת או הוצאת עדשות מגע), שימוש באיפור ובתכשירי קוסמטיקה שפג תוקפם או בגלל אי הסרת האיפור בלילה. כמו כן, שעורה בעין שכיחה יותר אצל מי שנוטה לדלקות עיניים ולרוזציאה בפנים.

איך מרפאים שעורה בעין?

שעורה בעין בדרך כלל מתרפאת מעצמה תוך כמה ימים. היא מתפקעת, המוגלה משתחררת והכאב נעלם כמעט מיד. לאחר השתחררות המוגלה השעורה תיעלם מעצמה. יחד עם זאת אתם יכולים להקל על הסימפטומים ולזרז את תהליך הניקוז הטבעי על ידי הנחת קומפרסים או שקיקי תה שחור חמימים על העפעפיים. החימום ממיס את השומן שהצטבר סביב הסתימה, כך המקום יכול להיפתח, להתנקז ולהירפא. רחיצת העפעף במים חמימים ועם סבון עדין יעזרו לשמור על נקיון המקום ומניעת התפשטות הזיהום.

מדוע מומלץ להניח שקיק של תיון?

התה מסייע לריפוי והחלמת הדלקת בשני אספקטים: חום והחומר נוגד הדלקות שהוא מכיל. בתה, ובעיקר בתה שחור, מצוי חומר בשם טאנין, שבין תכונותיו הרבות הוא אנטי דלקתי וקוטל חיידקים. שימוש בתה שחור (אפקטיבי יותר מתה ירוק), יקצר את משך הריפוי ויטפל ביעילות בנפיחות שנגרמה מהדלקת.

הנחיות ועצות נוספות לטיפול טבעי בשעורה בעין, תוכלו למצוא כאן >>

מה לא לעשות כשיש שעורה בעין?

ראשית – לא ללחוץ עליה ולא לנסות לפוצץ אותה. פעולות אלה עלולות לפזר את המוגלה ברקמה וליצור דלקת גדולה ועמוקה יותר. שנית – הימנעו מאיפור, מעדשות מגע ומקרמים לעיניים, העלולים לעקב את תהליך ההחלמה ואף להעביר חיידקים מעין לעין. אם אתם מרכיבים עדשות מגע, העדיפו משקפיים עד שוך הסערה. אין צורך לגרות את העין עוד יותר וחבל להכניס בטעות עוד מזהמים לעין.

תוך כמה זמן עוברת שעורה בעין?

שעורה בעין בדרך כלל חולפת מעצמה תוך שלושה עד חמישה ימים. אם עברו חמישה ימים ואין סימנים להחלמה – מומלץ לגשת לרופא, כיוון שמדובר  מצב שנקרא כלזיון.

מה עושים עם שעורה בעין שלא עוברת?

לפעמים, לאחר שהשעורה מחלימה, נשארת בעפעף נפיחות או בליטה לא דלקתית המכונה כלזיון או שעורה כלואה. בליטה זו היא תוצאה של משקעים מתים של הרקמה ושל ההפרשה השומנית, שנותרו כלואים בבלוטה של העפעף. על פי רוב היא נרפאת מעצמה בתוך כשבועיים עד חודשיים. יחד עם זאת, הטיפול בה הכרחי כיוון שהיא עלולה להפוך ל"מדגרת" חיידקים וגם מדובר במטרד אסתטי שעדיף להיפטר ממנו.

מה הטיפול בשעורה כלואה בעין?

שעורה כלואה נרפאת מעצמה ברוב המקרים תוך כשבועיים עד חודשיים. אבל הטיפול בה חיוני מכיוון שכפי שהוזכר, חיידקים עלולים להימשך אליה ולגרום לזיהום. כמו כן, מדובר במטרד אסתטי שרבים רוצים לסלקו בהקדם. מידע נוסף אודות הטיפול בשעורה כלואה תוכלו לקרוא כאן >>

מתי לפנות לרופא עם שעורה בעין?

בכל מקרה של הופעת נפיחות, אודם וכאב בעפעף מומלץ לפנות לבדיקת רופא עיניים לאבחון הבעיה ולקבלת הטיפול המתאים בהקדם האפשרי.

טיפול בשעורה בעין בהריון

כיוון של פי רוב שעורה בעין חולפת מעצמה תוך כמה ימים – נדרש רק טיפול תומך טבעי, כמו קומפרסים חמימים ושטיפה עדינה של העין. אם המצב מחמיר ונדרשת אנטיביוטיקה – יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

טיפול בשעורה בעין אצל ילדים

הטיפול דומה לכל מה שהוזכר מעלה, אך כיוון שילדים בדרך כלל לא משתפים פעולה בכל הנוגע לטיפול, וכיוון ששעורה בעין היא מצב מטריד ואף כואב עבורם, מומלץ לקנות מגבונים מיוחדים לניקוי העיניים ולתת לילדים לנקות את העין בעצמם.

אין להעביר מגבון מעין לעין, אלא להשתמש במגבון חדש ונקי לכל עין בנפרד. את הקומפרסים אפשר להפוך למשחק "קו-קו" או כל משחק אחר. העיקר לחמם מעט את האזור כדי לשחרר את הסתימה. למדו את הילדים כיצד לשמור על היגיינה נכונה באזור הפנים.

איך למנוע שעורה בעין?

יש להקפיד על היגיינה מסביב לעין – לגעת בעיניים בידיים נקיות בלבד, לנקות היטב שאריות איפור, לטפל בעדשות מגע רק לאחר נטילת ידיים ולשים לב לתאריך התפוגה של התכשירים שאתם משתמשים בהם באזור הפנים.  אם אתם נוטים לפתח שעורה – עסו את העפעפיים בתנועות עדינות וסיבוביות לשחרור משקעים בבלוטות החלב והזקיקים. הנחת קומפרסים חמימים ורחיצת העפעפיים, כמו בזמן הטיפול בשעורה, יכולים לסייע במניעתה.

מניסיוני הרב לאורך שנים ולאחר שראיתי אין ספור מקרים של יובש, עיניים נפוחות ודלקות חוזרות, שלא חלפו עם השימוש במגבונים ו/או טיפות ליובש, הגעתי למסקנה שניתן לסייע באופן משמעותי על ידי שינוי הרגלים פשוטים כגון שמירה על ניקיון העיניים. הכירו את EYE CLEAN & GO לניקוי יום-יומי של העיניים.

מדוע השעורה בעין מופיעה לעיתים קרובות?

כאמור, שעורה בעין שכיחה יותר אצל מי שגם ככה נוטה לדלקות עיניים ולרוזציאה בפנים. כמו כן היא יכולה לחזור ולהישנות אם לא שומרים על כללי היגיינה במגע עם העיניים והפנים.

משחה לשעורה בעין

משחות וטיפות אנטיביוטיות לעיניים אפשר למצוא כמעט בכל בית מרקחת. תרופה ביתית ידועה אחר היא לגעת עם שן שום חתוכה במקום השעורה. הרכיבים האנטיביוטיים שבשום מסייעים להחלמה. היזהרו לא לגעת עם השום בעין עצמה.