אוטם של עצב הראייה – דרכי טיפול במחלה

 חווים ירידה חדה בראייה, סובלים מכאבי ראש, או כאבים סביב העין? יכול להיות שאתם סובלים מאוטם של עצב הראייה. בעוד הטיפול המערבי אינו קיים למעשה, הטיפול הטבעי על פי עקרונות הרפואה הסינית מציע פתרונות אפקטיביים של טיפול מניעתי וחיזוק הגוף בכלל, ועצב הראייה בפרט. במאמר זה נעסוק בנושא אוטם של עצב הראייה.

מה זה אוטם של עצב הראייה?

בגופנו קיימים מעל למיליון סיבי עצב הקשורים לראייה, ותפקידם הוא לשאת מסרים חזותיים. חומרתה של פגיעה בעצב הראייה תלויה במקום בו היא מתרחשת, והיא עלולה להשפיע על אחת העיניים או על שתיהן. ישנם סוגים רבים של הפרעות בעצב הראייה.

אוטם של עצב הראייה (דיסקה) הוא אחת הסיבות השכיחות ביותר לאיבוד ראייה פתאומי המתרחש בקרב קשישים או גיל הביניים, כשהנזק השכיח ביותר של אוטם של עצב הראייה הוא חוסר במחצית שדה הראייה התחתון.

המחלה נחלקת לשני סוגים:

Arteritic Aionהצורה החמורה יותר של המחלה הנובעת מדלקת של כלי דם ופוגעת לרוב בחולים מגיל 55 ומעלה, בעיקר נשים. המחלה פוגעת בכלי דם בכל הגוף, ובהם גם בכלי הדם שמספקים דם לעין ולעצב הראייה.

במצב כזה יחווה החולה ירידה חדה בראייה, עד לאובדן מלא שלה, מלווה בכאבי ראש, או כאבים מסביב לעין.

Naionזוהי הצורה השכיחה והלא דלקתית של המחלה. היא לא קשורה למחלה סיסטמית (מערכתית) אשר מערבת מספר איברים בגוף ושכיחה בעיר בקרב מבוגרים, על אף שיכולה להופיע גם בגילאים מוקדמים יותר.

המחלה פוגעת באופן שווה בגברים ובנשים ולרוב גורמת לירידה קלה בראייה. בקרב צעירים סוכרתיים היא עלולה לגרום לעיוורון.

סוג המחלה דלקתית? גילאים נפוצים מין השלכות
Arteritic Aion כן 55 ומעלה בעיקר נשים ירידה חדה בראייה, עד לאובדן מלא שלה
Naion לא לרוב בקרב מבוגרים נשים וגברים בקרב צעירים סוכרתיים עלולה לגרום לעיוורון.

 

תסמינים של אוטם של עצב הראייה

אוטם בעצב הראייה עלול לגרום לתסמינים הבאים:

  • יגרום לירידה חדה בראייה, לרוב בעין אחת.
  • כאבי ראש בצד העין הפגועה
  • חוסר במחצית שדה הראייה התחתון ו/או הפרעה בשדה הראייה העליון
  • בצקת אזורית
  • דימומים על עצב הראייה וסביבתו

יצוין שהמחלה נפוצה יותר בקרב אנשים בעלי עצב ראייה קטן, בו קיימת צפיפות סיבים גבוהה.

גורמים לאוטם בעצב הראייה

אוטם של עצב הראייה נגרם, ברוב המקרים, בשל הפרעה פתאומית בזרימת הדם לחלק הקדמי של עצב הראייה (ראש עצב הראייה). במצב של Naion, קיימת ירידה חדה וזמנית בזרימת הדם לראש העצב, מבלי שתהיה חסימה ממשית לעורקים אלו.

הירידה עלולה לנבוע מירידה בלחץ הדם, למשל במצבי הלם או טראומה, מעלייה החדה ברמות לחץ תוך עיני, או משניהם. משמעות הדבר היא שכדי שירידה זמנית בלחץ הדם תגרום לנזק בעצב הראייה, נדרשים מספר גורמים שיגרמו לכך, למשל סוכרת, יתר לחץ דם ורמת שומנים גבוהה בדם, יכולים להיות, על פי מחקרים, גורמים לאוטם של עצב הראייה בצורת Naion.

מחקרים מצאו גם קשר בין עישון ומחלות כלי דם, ביניהם מחלת אוטם של עצב הראייה. כמו כן נמצאה שכיחות יתר של המחלה בקרב חולים הסובלים מהפרעות נשימה בשינה וקיימת גם אפשרות לקשר בין נטילת תרופות הניתנות לחולי לב לבין הופעת המחלה.

טיפול באוטם של עצב הראייה

שיקום עצב הראיה ברפואה המערבית? לא קיים

בגישה המערבית לא קיים טיפול ספציפי באוטם עצב הראייה מסוג Naion, מאחר וקשה להגדיר את הגורמים למחלה ולטפל בהם. ההתמקדות היא במציאת גורמי סיכון עיקריים, למשל סוכרת, רמות שומנים גבוהות בדם או יתר לחץ דם, ולטפל בגורמים עצמם. ברור שזהו פתרון שרחוק מלהיות יעיל בחלק גדול מהמקרים, מה גם שהוא נוטה להיות ממושך במיוחד.

יתרונות הטיפול הטבעי באוטם של עצב הראייה על בסיס הרפואה הסינית

הטיפול הטבעי באוטם של עצב הראייה מתמקד מצד אחד בניסיון לשקם את עצב הראייה, ומצד שני משמש כטיפול מניעתי שיסייע במניעת התדרדרות המצב ובהקטנת הסיכון לאירועים חוזרים. הטיפול הטבעי באוטם של עצב הראייה מבוסס על הרפואה הסינית וכולל, בין היתר, דיקור סיני שמחקרים מצאו שיש בו יכולת ממשית ומוכחת בשיפור התסמינים, זרימת הדם וחיזוק הגוף**. כל אלו עשויים ליצור מצב של חיזוק עצב הראיה ושימור התוצאות לאורך זמן.

בסיס התורה ברפואה הסינית הוא לפתור את הבעיה מהשורש, כלומר לאתר את הגורמים שאחראיים לבעיה ולמגר אותם, כשהטיפול באוטם של עצב הראייה מתמקד בסימפטום במקביל לגורמים לו. זהו גם המצב במקרה של אוטם בעצב הראייה. בשלב הראשון של הטיפול, הדגש הוא לרוב בשיפור זרימת הדם אל עבר עצב הראייה במטרה לשקם את הסיבים בעצב הראייה שנפגעו ושגורמים לירידה בראייה.

מחקרים הראו שהטיפול עשוי לסייע בכל אחד מהמישורים. על היעילות הגבוהה של דיקור סיני, בכל הנוגע להתמודדות עם אוטם של עצב הראייה מסוג Naion, יעיד בין השאר מחקר שבוצע ב-2015**. מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של דיקור סיני על מצבי אוטם של עצב הראייה. המחקר נערך במשך שמונה שבועות, על יעילות הטיפול בתהליך ההתנוונות של עצב הראייה כתוצאה מאוטם מסוג Naion. אוכלוסיית המחקר כללה 69 מטופלים (93 עיניים), שטופלו באמצעות דיקור סיני במספר נקודות הקשורות לבריאות העיניים ולתפקודן.

החוקרים בדקו את חדות הראייה, שדה הראייה וההולכה החשמלית לאורכו של עצב הראייה לפני ובסיום הטיפולים. בשלוש הנקודות שנבדקו (לאחר שבועיים, ארבעה שבועות ושמונה שבועות), שיעורי היעילות הכללית של חדות הראייה עמדו על 74.19%, 78.89% ו-81.71%, בהתאמה. בנוסף נמצאה ירידה בעלת מובהקות סטטית ברמת ההידרדרות של הראייה ועלייה ברמת הרגישות לאור. החוקרים הסיקו כי דיקור סיני יכול בוודאי לשפר את רמת התפקוד בראייה עבור חולים עם אוטם מסוג NAION, כך שמומלץ בהחלט לשלב את הדיקור כטיפול חלופי או משלים לבעיית אוטם של עצב הראייה.

אוטם של עצב הראייה. טיפול לשיפור החדות

צילום הממחיש את השיפור בבדיקת שדה הראייה בעקבות הטיפולים:

(a) לפני הטיפול

(b) שבועיים לאחר הטיפול

(c) ארבעה שבועות לאחר הטיפול

(d) שמונה שבועות לאחר הטיפול

הפתרון: טיפול במצבי אוטם של עצב הראייה בהתאמה אישית

איתי שרף הוא מראשוני המטפלים במחלות עיניים באמצעות הרפואה הסינית בישראל, ולכן לא מפתיע שהוא לוקח על עצמו גם שיקום עצב הראיה. ניסיונו הרב נרכש בארץ ובעולם, תוך התמחות אצל טובי המומחים בתחום.

אנחנו מזמינים אתכם לסדרת טיפולים המותאמת אישית לכל מטופל, בהתאם לאבחון המקיף והמדוקדק שיעבור ולחומרת המחלה. באמצעות הטיפול ניתן לשפר את איכות החיים ולמנוע את הידרדרות המחלה. הטיפול בקליניקה הוא טבעי ומבוסס על עקרונות הרפואה הסינית, כטיפול משלים לטיפול המערבי. אנו מאחלים לכם בריאות.

מקורות

*-Medline Plus, "Open Nerve Diorders"

**-מחקר על יתרונות הדיקור הסיני בטיפול באוטם של עצב הראייה פורסם ב-Healthcare Medicine Institute.

** Clinical Efficacy Observation of Acupuncture Treatment for Nonarteritic Anterior-*** Ischemic Optic Neuropathy, 2015

לקט עדויות מטופלים עם מחלות עיניים בתום סדרת טיפולים בקליניקה