יובש בעיניים (Dry Eye) – כך מתמודדים עם עיניים יבשות

יש לכם עיניים יבשות פעם אחר פעם? הדמעות המלאכותיות מביאות להקלה זמנית בלבד? טיפול טבעי ביובש בעיניים באמצעות רפואה סינית יעיל לשיפור כל אחד מתסמיני המחלה

"לאחר ששנתיים סבלתי מיובש חזק וכואב בעיניים, ולרפואה הקונבנציונלית לא היה מענה – בזכותך הבראתי ועבר לי לגמרי אני מרגישה חדשה. ממליצה בחום, כדאי מאוד לא להתייאש!!" גילה מנחם, תל-אביב

יובש בעיניים (Dry Eye) הוא אחת הסיבות הנפוצות ביותר שמביאות אנשים אל רופאי העיניים. לדמעות, כידוע, תפקיד מרכזי בשמירה על פני השטח בעין. מבחינה מעשית יובש הוא מצב בו כמות ואיכות הדמעות המיוצרות על ידי העין אינן מספיקות על מנת ליצור את הלחות הנדרשת בעין. בכל מצב שבו יש הפחתה בייצור או בתכולת הדמעות, או לחלופין כאשר יש הפרעה בהפצה של פילם הדמעות, עשויים להופיע תסמינים של יובש בעיניים. בדרך כלל ניתן לראות גם יובש בקרום הרירי וציפורניים יבשות.

קשה לתאר במילים את התחושה המאפיינת יובש בעיניים. תחושת היובש רחוקה מלהיות דבר נעים, מה גם שלעיתים קרובות היא הולכת יד ביד עם תסמינים דוגמת תחושות דקירה או צריבה . ישנם מצבים שונים שעלולים להגביר את תסמיני היובש: כך למשל אנשים שמשתמשים שעות ארוכות במחשב עלולים לחוות יובש. זו אחת הסיבות לכך שהבעיה מזוהה עם פגיעה באיכות החיים או בתפוקה של האדם בעבודה, בלימודים ובמישורים האחרים של חייו.

חלק מתמונה קלינית רחבה

חשוב להדגיש שיובש בעיניים לא מוגדר כמחלה, אלא כתסמין של מחלות או מצבים רפואיים שונים. עיניים יבשות עשויות להופיע כתסמין בודד, הקשור באופן ישיר לבריאות העיניים. התסמינים המזוהים עם יובש כוללים תחושות כמו גרד או חול בעיניים,עיניים אדומות, צריבה בעיניים ועוד.

לעיתים יובש מעיד על בעיות במערכת העיכול או על מחלה אוטואימונית כמו דלקת מפרקים שגרונית, לופוס (זאבת), סוכרת ותסמונת סיוגרן. לכן חשוב לבצע אבחון מקיף של מצב העיניים, ולפעמים גם איברים אחרים בגוף (בהתאם לתסמינים הנקודתיים ולהמלצות הרופא), על מנת לקבל תמונת מצב מלאה. במקרים אלו, טיפול במחלה הגורמת בין השאר ליובש בעיניים, כחלק מתסמיניה, עשוי לשפר את המצב משמעותית.

מהם הגורמים העיקריים ליובש בעיניים?

  • גיל מבוגר – הבעיה נעשית שכיחה יותר החל משנות הארבעים לערך, בעיקר כתוצא מהשינויים ההורמונליים שחווה האדם בגיל המעבר
  • מגדר – נשים נוטות לסבול יותר מעין יבשה מאשר גברים, ונראה כי התסמינים הם תוצאה של שינויים הורמונליים – בעיקר של אסטרוגן ואנדרוגן. נשים בהריון, נשים בשלב המנופאוזה (שלב הפסקת המחזור) ונשים שנוטלות גלולות למניעת הריון מדווחות לעיתים קרובות על תסמינים של יובש בעניים.
  • בעיות בעפעפיים, לרבות דלקת עפעפיים כרונית
  • שימוש ממושך בעדשות מגע, שעלולות לגרום לדלקות ולאלרגיות המביאות להפחתה אפשרית של קצב ייצור הדמעות ולייבוש שלהן
  • פעולות ממושכות הדורשות ריכוז – שימוש ממושך במחשב או צפייה בטלוויזיה למשך שעות ארוכות עלולים לגרום ליובש, בעיקר עקב העובדה שבמצבי ריכוז אנחנו נוטים למצמץ הרבה פחות (המצמוץ הוא בעל תפקיד חשוב במנגנון ייצור הדמעות)
  • עישון
  • אלרגנים סביבתיים – הגורמים בעיקר לפגיעה באיכות הדמעות
  • הרגלי שינה – במיוחד אנשים הישנים עם עיניים פתוחות למחצה או כמעט לחלוטין
  • תופעות לוואי עקב שימוש בתרופות שונות, במיוחד תרופות המביאות להקטנת קצב הייצור של הדמעות. במצבים אלו ניתן לשקול החלפה שלהן בתרופות מקבילות שאינן כוללות את תופעות הלוואי האלו
  • קוסמטיקה – ישנם תכשירים קומסטיים רבים אשר עלולים לגרום ליובש בעיניים. ייתכן שזו אחת הסיבות העיקריות לכך שנשים סובלות מיובש בעיניים יותר מגברים
"בחיפושיי הגעתי לאיתי שרף. לאחר מספר טיפולים + צמחי מרפא שקיבלתי, הרגשתי הטבה גדולה. אבל העיקר, ועל זה אני רוצה לספר לכם, תחושת החול והגרד נעלמו!"  ציפי כץ, תל אביב קראו עוד

אבחון יובש בעיניים – מבחן שירמר

מבחן שירמר הוא כלי עיקרי שמאפשר לנו ללמוד על מצבים של יובש בעיניים.באמצעות מבחן זה נבדקת יכולת העיניים להפריש דמעות. בזמן הבדיקה מונח סרט מיוחד על העפעף התחתון של הנבדק, הנבדק עוצם את עיניו, ולאחר מספר דקות נבדקת מידת הרטיבות של הסרט, המעידה על כמות הדמעות הנוצרת בעין. התוצאות צריכות להראות לפחות 15 מילימטר לחות על הסרט. כל תוצאה שהיא פחות מזה, תעיד על יובש בעיניים.

טיפול ביובש בעיניים

טיפות ותכשירים רפואיים

יש מקרים בהם יובש בעיניים יחלוף תוך פרק זמן קצר מבלי שעושים דבר, אך במצבים אחרים כן מומלץ לטפל בתסמינים עצמם, או אפילו בשורש הבעיה. ניתן להקל על המצב בעזרת טיפות עיניים, רובם אינן דורשות מרשם רופא. הטיפות כוללות דמעות מלאכותיות, הפועלות בדרכים שונות: למשל, הגדלת הצמיגות של הדמעות – מה שמקטין את קצב הייבוש שלהן. החיסרון העיקרי של הדמעות הוא תופעות הלוואי, המאפיינות בעיקר מצבים של שימוש ממושך (יותר מ-4-3 פעמים ביום): אלרגיה בעיניים, לדוגמה, הנובעת מהחומרים המשמרים הקיימים בטיפות העיניים. לכן לא מדובר כאן בפתרון ארוך טווח לבעיות יובש חוזרות.

פתרונות אפשריים אחרים בשדה המשחק הקונבנציונלי הם:

  • משחות וג'לים למריחה סביב העיניים, המספקים את ההגנה הנדרשת לפני השטח של העין
  • חומרים אנטי דלקתיים, המתמודדים עם הפן הדלקתי של היובש. דורשים לרוב טיפול ממושך על מנת שניתן יהיה לראות תוצאות
  • מכשירי אדים
  • טיפולים המיועדים לחסום את מערכת הניקוז של הדמעות, ובכך תורמים להגדלת כמות הדמעות. מיועדים למצבים חמורים יותר
  • ניתוחים כירורגיים – מיועדים למצבים חמורים יחסית, או לכאלו בהם הטיפולים שניתנו בקו ראשון לא הוכיחו את עצמם כיעילים.

היגיינה ושינויים נדרשים בשגרת החיים

לעיתים, כמה התאמות בשגרת החיים יכולות להקל על היובש. רצוי להקטין ככל שניתן את החשיפה לאוויר יבש, וזה כולל גם צמצום מסוים של החשיפה הישירה למזגנים (שלצד כל הסגולות שלהם והתפקיד ההכרחי בהתמודדות עם מזג האוויר הישראלי, גורמים לייבוש האוויר). בימים חמים מומלץ להסתובב עם משקפי שמש, המצמצמים את קצב ייבוש הדמעות.

התחזוקה וההיגיינה של העיניים הם גורם משמעותי נוסף בדרך להתמודדות עם יובש ומניעתו. הבעיה היא שרבים מאיתנו לא מקפידים על כך. אם חושבים על זה לרגע, עיניים הן האיבר היחיד בגוף שאנחנו לא מנקים כמו שצריך. מניסיוני הרב לאורך שנים ולאחר שראיתי אין ספור מקרים של יובש, עיניים נפוחות ודלקות חוזרות, שלא חלפו עם השימוש במגבונים ו/או טיפות ליובש בעיניים, הגעתי למסקנה שניתן לסייע באופן משמעותי על ידי שינוי הרגלים פשוטים כגון שמירה על ניקיון האיבר הרגיש הזה.

 

למידע אודות המוצר שפותח עבורנו המספק מענה קל ופשוט למגוון בעיות עיניים eye clean & go >> לחצו כאן

 

ההיבט הסיני בטיפול בעיניים יבשות – רואים שזה עובד

הרפואה הסינית מתייחסת אל יובש בעיניים כאל מצב המעיד על מצבו הכללי של הגוף. מצב של תסמונת העין היבשה עלול להיווצר מגורם חיצוני (רוח, יובש וכד'), מגורם פנימי (תפקוד לקוי של איבר) ומהשילוב של שניהם. טיפול באמצעות רפואה סינית עשוי לשפר כל אחד מהסימפטומים המאפיינים את המחלה (יובש, גרד, צריבה וכיוצא בזה).

הטיפול מבוסס על ידע של בן מאות שנים של הרפואה הסינית ואינו מבוסס מדעית על פי הרפואה המערבית. בתחילתו, יש לאבחן על-פי התסמינים שהמטופל מדווח עליהם לעין יבשה, טיפול בפורמולה שתרגיע את הסימפטומים הקיימים. כאשר יש הטבה בתסמינים, ניתן לשלב צמחי מרפא שיטפלו בגורמים להופעת היובש וכך למנוע את חזרתו.

הטיפול מבוסס לרוב על דיקור סיני, לקיחת צמחי מרפא טבעיים והתאמות תזונתיות. לצד זה רצוי לשלב בו את טכניקה של שטיפה וחיטוי ו/או אינהלציה בעזרת צמחי-מרפא המותאמים למצבו של המטופל.

הטיפול מותאם אישית על פי מאפייני הבעיה ודפוסיה, וכולל דיקור סיני, צמחי מרפא טבעיים, התאמות תזונתיות ועוד. הטיפול נחשב לטבעי ולבטוח לחלוטין, והוא עשוי לתרום לפתרון הבעיה מהשורש, להקלה על התסמינים, למניעת החמרה של הבעיה ועוד.

טיפול טבעי ביובש בעיניים

מחפשים תרופות סבתא ליובש בעיניים? גם כאן יש כמה פתרונות, חלקם עוברים במשפחות במשך דורות. אחד הטיפולים הנפוצים כולל הנחת צמר גפן טבול בתה על העין היבשה. יש לציין שהוא יכול להביא להרגעה של הצריבה, אבל זוהי הקלה זמנית בלבד. לכן, עם כל הכבוד, אי אפשר להתבסס עליו באופן בלעדי.

 

למידע אודות המוצר שפותח עבורנו המספק מענה קל ופשוט למגוון בעיות עיניים eye clean & go >> לחצו כאן

 

היווכחו במו עיניכם

רוצים להיווכח במו עיניכם בתוצאות המעודדות של טיפול ביובש בעין?

קליניקת איתי שרף לטיפול במחלות עיניים מזמינה אתכם לפגוש דרכים חדשות להבריא.