תסמינים, שיטות אבחון וטיפול בניוון רשתית

מה זה ניוון רשתית AMD?

ניוון רשתית (Age related macular), או בשמה המלא ניוון מקולרי גילי, היא מחלת עיניים העלולה לגרום לנכות ראייה. במסגרת מחלה זו מצטברים באזור המכונה מקולה, הנמצא במרכז הראייה, שומנים וחלבונים העלולים לפגוע בחדות ובטיב הראייה. המחלה פוגעת בתפקוד התאים קולטי האור (פוטורצפטורים) והאפיתל הצבעני במקולה, ופגיעה זו עלולה אף לגרום להפסקה מוחלטת של פעולת תאים אלו.

 

ניוון רשתית גילי: במי היא פוגעת בעיקר?

כמשתקף משמה של המחלה, היא קשורה באופן ישיר לגיל, והסובלים ממנה הם בעיקר בני האוכלוסייה המבוגרת. המחלה נחשבת לגורם המרכזי לפגיעה ביכולת הראייה בקרב מבוגרים בעולם המערבי.

העלייה בשכיחות המחלה עם הגיל היא משמעותית. ההערכות הן שבישראל חיים כיום כ-200,000 מאובחנים, לצד רבים אחרים הסובלים ממנה וכלל אינם מודעים לכך. על פי נתוני עמותת "לראות", כ-1.2% מהאוכלוסייה מעל לגיל 55 יסבלו מהמחלה. בגילאי 65 ומעלה שכיחות המחלה עולה לכ-25%, בעוד שבקרב בני 75 ומעלה מדובר בערך בשליש מהאוכלוסייה.

 

ניוון מקולרי תסמינים

כשמדובר בניוון רשתית עשויים להופיע תסמינים. התסמינים מופיעים כבר בתחילת המחלה, וחשוב לשים  אליהם לב ולטפל בהם בהקדם.

בשלבים המוקדמים של המחלה (תחילתו של הניוון המקולרי היבש), הפגיעה במקולה ובשכבת האפיתל המגנה עליה עדיין מזערית, ולכן הסובלים מהמחלה לא תמיד מודעים לה. יחד עם זאת, ברוב המקרים בשלבים מתקדמים יותר, יתלוננו הסובלים ממנה על טשטוש ראייה, קושי בזיהוי פרטים, צורך בתאורה חזקה יותר ועוד.

כיוון שהמחלה פוגעת במקולה (האזור ברשתית האחראי על חדות הראייה), כל תסמיני המחלה קשורים באיבוד יכולת הראייה המרכזית, ולעומת זאת הראייה ההיקפית לא נפגעת כלל.

עם התקדמות המחלה יסבלו החולים מתופעת עכירות בשדה הראייה המרכזי, כאשר בשלבים מאוחרים היא ממסכת חלק גדול מהתמונה שמתקבלת בעין.

תסמיני ניוון רשתית:

  • קושי להבחין בין פרטים בסביבה הקרובה ובין גווני צבעים.
  • ירידה בניגודיות שיכולה לבוא לידי ביטוי, בין היתר, בקושי בקריאת תוויות מזון, תווי פנים וכדומה.
  • קושי בנהיגה, קריאה, התמצאות במרחב, צפייה בטלוויזיה ופעולות יומיומיות נוספות בשל איבוד חדות הראייה.

חשוב להדגיש כי המחלה אינה מלווה בכאב. זוהי גם הסיבה לכך שרבים מן הסובלים ממנה לא מודעים לעצם קיומה עד להופעתם של תסמינים ברורים יותר של איבוד הראייה.

אמנם לרוב המחלה לא תגרום לעיוורון מוחלט, אך היא עלולה להקשות מאוד על אורח החיים עד כדי צורך בליווי צמוד בשלבים מתקדמים שלה.

מרגישים שיש לכם תסמיני ניוון רשתית? זמן האבחון הגיע!

אחד האתגרים הבולטים שמעמידה המחלה בפני עולם הרפואה הוא הקושי באבחון מוקדם שלה כיוון שלא תמיד ניתן להרגיש במקרה של ניוון מקולרי – תסמינים כלשהם.

ככל שמתקדמת המחלה (בסוג היבש), יצטברו על הרשתית יותר ויותר משקעים שומניים (דרוזן). את המשקעים הצהובים הללו ניתן לאבחן בבדיקה פשוטה אצל הרופא, והם מהווים סמן מרכזי להתפתחות המחלה . להלן שני אמצעים עיקריים לזיהוי ואבחון המחלה:

כשמדובר על ניוון רשתית תסמינים הם דבר חשוב, ומומלץ לפנות בהקדם לאבחון מקצועי במטרה למנוע את הידרדרות המחלה ולהציל את הראייה שלכם.

בדיקת אמסלר גריד

שיטה מקובלת המסייעת באבחון של ניוון מקולרי יבש היא בדיקה עצמית הנקראת "לוח אמסלר", במהלך בדיקת אמסלר גריד מתבונן המטופל על רשת קווים אנכיים ואופקיים המצויה ברשתית העין. קווים שבורים או מעוותים עשויים להעיד על קיומה של המחלה.

לוח אמסלר. בדיקה נפוצה של ניוון רשתית

מבחני ראיה ובדיקת  OCT

ניתן להיעזר גם במבחני חדות ראייה. כאמור, מחלת ניוון רשתית העין פוגעת ביכולת הראייה המרכזית, וכתוצאה מכך גם ביכולת ההבחנה בין פרטים. מבחן הראייה הפשוט הזה עשוי לסייע לרופא העיניים להעריך את מידת הנזק שנגרם לרשתית.

בדיקת OCT מתבצעת לעיתים קרובות כחלק מאבחון המחלה (בדיקה של מצב שכבות הרשתית) וגם לביצוע השוואה בין צילומים בפרקי זמן שונים.

 

הטיפול הטבעי

לרוב ההמלצה שתתקבל מהרופא שלכם תהיה נטילת ויטמינים, ובשלב הבא יוצע לכם טיפול פולשני יותר באמצעות זריקות אווסטין, לוסטניס או זריקות איליה.

על פי ניסיון הרפואה הסינית למחלות עיניים טיפול טבעי בניוון רשתית ובתסמינים שלו מסייע בהזרמת חמצן אל המקולה, ובאמצעות כך אנו מאטים את קצב הידרדרות המחלה ולעיתים אף המצב הקיים משתפר. הטיפול הטבעי במרפאתנו מתחיל כבר בשלבים הראשונים וההתחלתיים של המחלה (הסוג היבש או הרטוב). כמו כן, אנו מטפלים גם במצבים בהם המחלה נמצאת בשלב היבש במטרה למנוע את התקדמותה לשלב הרטוב.

הטיפול באמצעות הרפואה הסינית למחלות עיניים מבוסס על ידע מצטבר של מאות שנים, והוא מספק כלים לשיפור תפקוד הרשתית. רבים ממטופלינו מעידים על שיפור ניכר והפחתה משמעותית בתסמינים של ניוון הרשתית הפוגעים באיכות חייהם. ראוי לציין כי באמצעות הרפואה הסינית ניתן לטפל במגוון מחלות עיניים, ביניהן מחלות עיניים דלקתיות כדוגמת אובאיטיס.