מחקר: השפעת הדיקור על חולי רטיניטיס פיגמנטוזה

אלקטרו-אקופונקטורה ודיקור סיני יכולים להיטיב עם תפקודי הראייה של חולי רטיניטיס פיגמנטוזה – זו ההשערה העולה ממחקרים מדעיים, ומתוצאות שהתקבלו בעבודה הקלינית של מטפלים בדיקור. העובדה שלרטיניטיס אין טיפול, מלבד נטילת תוספי תזונה, מובילה חולים רבים לנסות טיפולים משלימים, שמטרתם להאט ולעצור את התקדמות המחלה ואף לשפר את המצב הקיים.

מחקר משמעותי בנושא שנערך ב-Johns Hopkins University כלל שניים-עשר חולי רטיניטיס בוגרים והתבצע במרפאה אקדמית לפי פרוטוקולים מתוקננים. המטופלים קיבלו טיפול באלקטרו-אקופונקטורה באזור המצח ומתחת לעיניים. בשאר הגוף הם טופלו בדיקור רגיל. כל חולה קיבל 10 טיפולים בני חצי שעה שהתפרשו על פני שבועיים.

הבדיקות שבוצעו לפני ואחרי המחקר כללו בדיקת ראייה ניגודית, בדיקת שדה ראייה, בדיקת ירידה בתפקוד העיניים בהסתגלות לחושך ובדיקת הבדלה בין גוונים שונים של צבעים.

תוצאות המחקר

אצל שישה מתוך שנים-עשר הנבדקים חל שיפור ניכר ומדיד בתפקוד הראייה לאחר הטיפולים. אצל שלושה מתוך תשעה שנבדקו ב-FST היה שיפור ניכר מ-10.3 ל- 17.5 dB (כלומר מ-13 ל-15 שכבות) בשתי העיניים. השיפור חל לאחר שבוע מהדיקור והתמיד לפחות בין 10 ל-12 חודשים. תוצאות אלה חורגות מהמשתנים של בדיקות חוזרות (שהן מ-3 ל-3.5), שהיו מוכרות קודם לכן ברטיניטיס.

בדיקת SST-1 של הסתגלות לחושך התקצרה בממוצע של 48.5% תוך שבוע אחד (בטווח של בין 36% ל-62% בטווח שבין 10 ל-30dB) אצל שני נבדקים. ראוי לציין שתוצאות אלו הן מחוץ לטווח השיפור הטיפוסי שהוא מתחת ל-30%.

ארבעה מתוך חמישה נבדקים שסבלו מבעיות פסיכו-פיזיות הקשורות לראיית לילה דיווחו על שיפור סובייקטיבי בראייה בסביבה חשוכה. אצל מטופל אחד חל שיפור של 0.2 logMAR ב-VA ואצל אחר אחל שיפור של 0.55 logCS . מטופל אחר חווה שיפור של יותר מ-20% בבדיקת שדה הראייה.

פרוטוקול הטיפול בדיקור הושלם אצל כל המטופלים, ללא השפעות שליליות כלשהן או אבדן ראייה.

מסקנות המחקר

טיפולים בדיקור סיני עשויים להשפיע לטובה על מצב הראייה הקיים של חולי רטיניטיס פיגמנטוזה. הטיפול מועיל במיוחד במצבים של רגישות לראיית לילה – שלא נחקרה כלל קודם לכן.

המחקר פורסם ב- Clinical and experimental optometry, אוקטובר 2013.