טיפול לייזר לגלאוקומה ולהורדת הלחץ התוך עיני

טיפול לייזר לגלאוקומה: שיטות, יתרונות וסיכונים

טיפולי לייזר להורדת הלחץ התוך עיני הם אופציה שכיחה ומקובלת כיום לטיפול במחלת הגלאוקומה. טיפול לייזר לגלאוקומה נחשב לבטוח ובעלי אחוזי הצלחה גבוהים, ומשמש כשלב מקדים לפני הפנייה לביצוע ניתוח גלאוקומה בעין – הוא המוצא הטיפולי האחרון.

לרוב, אבחנה מוקדמת של המחלה מסייעת במניעת סיבוכים וגרימת נזק לעצב הראייה. הטיפול הראשוני יכלול מתן טיפות להורדת הלחץ התוך עיני ולמניעת ההתקדמות של גלאוקומה.

רק כאשר המטופל אינו מגיב לטיפות, או שאינו מעוניין להמשיך וליטול אותן, ניתן לשקול את האופציה של טיפולי לייזר להורדת הלחץ התוך עיני

הסוגים העיקריים של טיפולי לייזר

ניתוח לייזר בשיטת Class-y

מדובר בפרוצדורה זעיר-פולשנית מקובלת ויעילה שמתבצעת כבר למעלה מ-20 שנה ומיועדת לטיפול במקרים של גלאוקומה פתוחת זווית (הסוג השכיח ביותר של המחלה). במהלך הפרוצדורה נעשה שימוש בלייזר פחמן דו חמצני (ששימש במקור לפרוצדורות רפואיות אחרות, בעיקר בתחום הניתוחים הפלסטיים).

הלייזר מסיר מעובי שכבת לובן העין באזורים הזוויתיים בהם מתבצע הניקוז של הנוזל התוך עיני, וכך מסייע בהגברת הניקוז והורדת הלחץ.

הניתוח אורך כחצי שעה ונעשה בהרדמה מקומית. הוא נחשב בטוח מאוד ואינו מותיר צלקות או תופעות לוואי מסוכנות אחרות. ההתאוששות מהטיפול מהירה גם כן, ומלבד תופעות של טשטוש ראייה, אדמומיות בעין ותחושת דמע, החזרה לשגרה היא מהירה עד מיידית.

סיכויי ההצלחה של ההליך גבוהים מאוד, ומצביעים על ירידה של כ-20% בלחץ התוך עיני אצל 90% מהמטופלים בתקופת זמן של עד שלוש שנים.

בגלל היותו בטוח ויעיל מאוד, לחלק מהמטופלים הוא מוצע כבר בשלבי האבחון הראשונים של המחלה.

טיפול לייזר סלקטיבי SLT

השיטה נקראת Selective Laser Trabeculoplasty והיא מטפלת גם כן בגלאוקומה זווית פתוחה. הטיפול מבוסס על לייזר דיודה ( laser diode), שפוגע באופן סלקטיבי רק בתאי הפיגמנט שנמצאים בזווית העיניים.

הלייזר מסייע בהרס התאים שחסמו את מעבר הנוזלים בתוך העין, וכך מגביר את הניקוז ומוריד את הרמות של לחץ תוך עיני.

השיטה הסלקטיבית נחשבת בטוחה גם היא, מאחר והיא פוגעת רק בתאי "המטרה" ואינה משאירה נזק, דלקות או צלקות באזורים אחרים של העין.

ההליך נעשה ללא הרדמה ונמשך דקות ספורות, בסיומו ניתן לחזור לשגרה מלאה (כמובן שיש צורך במעקב אצל רופא העיניים).

אצל כ-80% מהמטופלים תירשם ירידה של 30% בלחץ התוך עיני תוך חודשיים בערך. במקרים שלא נרשמה ירידה, ניתן לבצע את הניתוח פעם נוספת, שכן הוא לא כרוך בסיכונים.

טיפול לייזר Iridotomy

הטיפול הנפוץ השלישי מיועד לסובלים מגלאוקומה זוויתית צרה (נפוצה פחות). המחלה מתפתחת עקב הצרה משמעותית באזור שבין הקשתית ודופן העין, במקרים רבים על רקע גנטי.

מדובר בטיפול אמבולטורי שנמשך כחצי שעה, במהלכו קרן הלייזר יוצרת חריר זעיר בקשתית העין, דרכו מתנקז הנוזל התוך עיני.

אין צורך בזמן התאוששות ארוך לאחר הטיפול, אלא רק במעקב אצל רופא העיניים המטפל. טיפולי Iridotomy יעילים במיוחד במצבים אקוטיים של עליית לחץ פתאומית בעין.

חשוב לציין שבכל אחד מהשיטות, ניתן לדעת האם הטיפול הסתיים באופן מוצלח רק לאחר כ-6-4 שבועות לרוב (מידע נוסף כאן). יש אנשים עבורם טיפולי הלייזר לא יהיו יעילים, מה שמעלה את קרנו של הטיפול הטבעי במחלה – כולל טיפול בגלאוקומה על פי עקרונות הרפואה הסינית.