טיפול בבצקת בעין: זריקות, לייזר, או טבעי?

כל האפשרויות של טיפול בבצקת בעין

בצקת בעין או ברשתית, הידועה גם בתור "בצקת מקולרית" (Macular Edema), היא מחלה הפוגעת בראייה ומטשטשת אותה. הסיבה העיקרית לפגיעה בראייה היא דליפת דם ופלזמה לרשתית, וחולים רבים תיארו את ראייתם בזמן המחלה כאילו נעשית דרך זכוכית עכורה. מעבר לפגיעה בראייה, הצטברות הנוזלים ברשתית עלולה לגרום להתפתחות בצקת. במאמר הבא נציג בפניכם את האפשרויות הקיימות של טיפול בבצקת העין ונמליץ לכם על פתרון שעשוי להוכיח את עצמו כיעיל במיוחד.

בצקת בעין גורמים

בצקת ברשתית מופיעה בדרך כלל כסיבוך של מחלות אחרות הפוגעות ברשתית:

ניוון מקולרי – ניוון רשתית נשאר לרוב יבש, אך בקרב 10-20 אחוז מנסה הגוף לפצות על הפגיעה בתאים ומצמיח כלי דם חדשים. אלא שכלי דם חליפיים אלה אינם חזקים דיים ונקרעים, והצטברות הנוזלים עלולה לגרום לבצקת.

רטינופתיה סוכרתית קיים קשר הדוק בין סוכרת למחלות עיניים כמו גלאוקומה או קטרקט, אך הסכנה המוחשית ביותר היא נזק לרשתית, העלולה לגרום בין היתר לבצקת.

חסימת וריד – פגיעה הנגרמת מקריש דם הפוגע בניקוז הנוזלים, והם דולפים בחלל העין. גם חסימת וריד עלולה לעורר את הגוף לייצר כלי דם חליפיים, שרק מגבירים את הבעיה ואת הסיכון להיווצרות בצקת.

קרום על הרשתית – ממברנה אפירטינלית (ERM) מתפתחת בדרך כלל בעקבות תהליך טבעי של היפרדות זגוגית (PVD), המתרחש בדרך כלל בקרב מבוגרים מעל גיל 50. לרוב ההיפרדות מתרחשת ללא בעיות, אך אם הממברנה נמתחת ומתעוותת, היא עלולה לפגוע ברשתית ולגרום להתפתחות בצקת.

3 תרופות קונבנציונליות לטיפול בבצקת ברשתית

אווסטין, לוסנטיס ואיליה הן שלוש תרופות לטיפול במחלות הפוגעות ברשתית כפי שצוינו להלן. הן ניתנות בזריקה לעין, נחשבות טובות ויעילות, דומות בפעולתן וההבדלים ביניהן מינוריים. מאז 2005 התרופות הניתנות בזריקה הן קו הטיפול הראשון בבצקת ברשתית, ונחשבות יעילות למדי.

איך פועלות התרופות?

מטרת התרופות לטיפול בבצקת בעין היא לעצור את פעולתו של חומר בשם VEGF המצוי בגופנו באופן טבעי. כאשר הוא מצוי ברמה גבוהה הוא עלול לעודד יצירת אותם כלי דם "אלטרנטיביים", לא תקינים, הדולפים בקלות וגורמים להופעת בצקת. בלימת פעולת החומר VEGF לא רק שעוצרת את יצירת כלי הדם אלא גם מפחיתה בכמותם.

כאשר הגורם לבצקת בעין הוא דלקת, ייתכן שיהיה שימוש בתרופות על בסיס סטרואידים.

איך מתבצע הטיפול בזריקות?

אחד המפתחות לטיפול יעיל הוא שמירה על מרווחי זמן קבועים. אי הקפדה על לוח הזמנים יפגע באיכות הטיפול. מחזור טיפול מקובל נמשך 3 חודשים, טיפול אחד בכל חודש. אם בדיקת OCT מעלה כי נותרו נוזלים, יש להמשיך במחזור נוסף של טיפול.

יש לקחת בחשבון כי ישנם חולים שהטיפול בהם נמשך מספר שנים.

קרני לייזר וניתוח לטיפול בבצקת

עד כניסת התרופות המוזרקות לעין נהוג היה לטפל בכל מקרי הבצקת באמצעות לייזר, בשיעור הצלחה לא מרשים. כיום מתמקד הטיפול בקרני לייזר ברטינופתיה סוכרתית ונחשב יעיל למדי לטיפול בעין הסוכרתית.

במסגרת הטיפול צורבים את המקומות הנגועים בבצקת ו"מטליאים" את המקום הדולף. טיפול בלייזר אינו משפר את הראייה ואינו מחזיר את הגלגל לאחור, אך הוא מצוין לעצירת המחלה ובלימת התדרדרותה.

אם הבעיה נגרמת עקב משיכה של הרשתית על גבי המקולה, והטיפולים שניתנו בקו ראשון לא הוכיחו את עצמם כיעילים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח כירורגי. הניתוח הרלוונטי הוא ויטרקטומיה, במסגרתו כורתים את הזגוגית שנמצאת בחלל העין. מידע נוסף על הטיפול, וסקירת הטיפולים הקונבנציונליים לבצקת בעין, באתר האקדמיה האמריקאית לאופתלמולוגיה.

איך מטפלת הרפואה הסינית בבצקת ברשתית?

לרפואת הסינית יתרון אחד משמעותי על פני זו המערבית – היא אינה פולשנית. הטיפול טבעי ונקי, אך לרוב אינו בא על חשבון הטיפולים הרגילים (זריקות וקרני לייזר) אלא במקביל להם, ומטרתו להשלים מערך טיפולי מקיף ואיכותי.

האבחון כולל קריאה של הבדיקות המקובלות לבצקת בעיניים: בדיקות OCT ואניוגרפיה פלורוסנטית. לצדן, מקבל המטופל טיפול בצמחי מרפא סיניים ודיקור סיני, שמטרתם להרגיע את האזור הפגוע ולאזן את לחץ הדם וזרימתו במקום כה עדין כמו העיניים. במקרים מסוימים ייתכן גם טיפול בתוספי תזונה וויטמינים ספציפיים הנחוצים לחיזוק האזור הפגוע.

לאחר הטיפול, ישוב המטופל ויעבור את כל הבדיקות המקיפות הנדרשות אצל רופא העיניים שלו, כדי לבדוק את השינוי במצבו. התוצאות מראות כי בתום הטיפול המשולב חל שיפור ניכר בראייה בקרב מטופלים רבים.