זריקה חדשה לטיפול בניוון רשתית רטוב

תרופה לעיניים באמצעות זריקה, של חברת 'נוברטיס' השוויצרית, קיבלה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני ומאפשרת פתרון משמעותי לטיפול בניוון רשתית בקרב אוכלוסייה מזדקנת.

מעודכן לנובמבר 2019

זריקת " Beovu" לעין, מטפלת בניוון רשתית רטוב הקשור לגיל, ואשר ממנו סובלים כעשרים מיליון אנשים ברחבי העולם.
זריקת " Beovu" מצטרפת, בברכת ה – FDA לקודמתה, "לוסנטיס", אותה מוכרת חברת נוברטיס עם חברת 'רוש' ולתרופת "אייליה", שתיהן מקבוצת באייר ורג'נרון, המשמשות אף הן את האוכלוסייה הסובלת מניוון רשתית רטוב. תרופות הנחשבות כ"שוברות קופות" הן תרופות שמכירותיהן מגיעות למיליארד דולר ויותר, ונמנות עליהן תרופות לוסנטיס ואייליה.
בבריטניה ומחוצה לה חלק מהרופאים מטפלים בחולים באמצעות זריקות אווסטין, של חברת רוש. תרופה זו דומה לתרופת לוסנטיס, אולם זולה יותר ממנה.
האנליסט מייקל נווראט אומר כי השוק של חולי ניוון רשתית מתחזק כתוצאה מאוכלוסייה מזדקנת ומחסור באמצעים למניעת המחלה. כיום שווה שוק זה כתשעה מיליארד דולרים בשנה, ובעשר השנים הבאות הוא צפוי להכפיל את גודלו.
מחיר המחירון של זריקת Beovu נע סביב 11,100 דולרים בשנה הראשונה, ו- 7,400 דולרים בכל שנה לאחר מכן, כשהאופן בו מבוצע טיפול בניוון רשתית הוא הזרקתה של הזריקה על ידי הרופא כל שלושה חודשים, בדומה למחירי תרופת אייליה.
רק מעט יותר ממחצית המטופלים במחקרי נוברטיס המשיכו במינון רבעוני של זריקת Beovu לאחר השנה הראשונה. השאר יעברו לקבלת הזריקה מדי חודשיים.
גם תרופת אייליה מאושרת למינון רבעוני לאחר השנה הראשונה, אם כי האפקט שלה אינו יעיל כמו קבלתה אחת לחודשיים.
חברת נוברטיס צופה מכירות שנתיות של תרופת Beovu מעל מיליארד דולר, לאחר שלוסטנטיס ואייליה גרפו רווחים של כ- 3.7 מיליארד וכ- 6.4 מיליארד דולר מהמכירות העולמיות בשנת 2019.
חברת נוברטיס אומרת כי תרופת Beovu , הידועה גם בשם RTH258 או brolucizumab, תתפוס פרוסה גדולה מעוגת המכירות, מאחר ותזמון ההזרקה שלה, אחת לרבעון, עבור חלק מהמטופלים, היא פחות תובענית מהזריקות החודשיות של תרופת לוסנטיס. לדברי מארי פראנס-טשוידן, ראש אגף התרופות של נוברטיס, תרופת Beovu נכנסת למקום בו לעתים הצורך התכוף בקבלת הזריקה הוא מכריע.
חברת נוברטיס ציינה גם מחקרים שהראו כי Beovu יעילה כמו אייליה בשיפור הראייה וטובה יותר מהמתחרה מתוצרת Bayer Regeneron בשליטה על נוזל הרשתית, הסימפטום המובהק של מחלקת ניוון רשתית רטוב.