תסמיני מחלות עיניים – מילון מונחים

Floaters –

מלווה בתלונה של ראיית זבובים/חוטים שחורים מול העיניים. התופעה נגרמת כתוצאה משינויים בנוזל הזגוגי של העין (חומר נוזלי דמוי ג'ל התופס את רוב נפחה של העין).

בצקת בעין –

ראה בצקת ברשתית.

בצקת ברשתית (בצקת מקולרית) –

הצטברות של נוזלים בין שכבות הרשתית. עלולה להיווצר כתוצאה ממחלות רשתית העין כגון רטינופתיה סוכרתית, חסימה של כלי דם ברשתית ועוד. מצב של בצקת מקולרית מתאפיין בטשטוש ראייה. ככל שהבצקת חמורה יותר כך הפגיעה בראייה קשה יותר עד איבוד הראייה המרכזית. בדיקת OCT מתבצעת על מנת לבחון את עובי המקולה. בדיקת FA בעזרת חומר ניגוד פלואורסנטי מאפשרת את צילום כלי הדם בעין. קרא עוד על בצקת בעין.

בצקת מקולרית –

ראה בצקת ברשתית.

דרוזן (Drusen) –

משקעים בלתי תקינים של חומר שומני צהוב במקולה ברשתית העין. ישנם שני סוגים של דרוזן: הסוג הקשה, שהינו מזיק פחות, והסוג הרך שהינו גדול יותר ומעיד על קיומה של מחלת ניוון רשתית. הגורם להופעת דרוזן בעין אינו ידוע, אך משערים כי הוא קשור בתפקוד לקוי של שכבת הפיגמנט ברשתית.

חור ברשתית –

מופיע במרכז הראייה וגורם לנזק בעובי של הרשתית. במצב חמור עלול לגרום לאיבוד הראייה המרכזית.

כלי דם פתולוגיים (CNV – Choroidal Neo Vascularization) –

כלי דם פתולוגיים נוצרים במחלות רשתית בהן יש מחסור בחמצן ברשתית כגון AMD (ניוון רשתית) ורטינופתיה סוכרתית. כתוצאה מהמחסור בחמצן ברשתית נוצרת הפרשה מוגברת של חומרים בשם VEGF) Vascular endothelial growth factors). כלי דם אלו הם חלשים ושבירים ולכן דולפים מהם נוזלים ודם אל המקולה ותחתיה. דליפת הנוזלים והדם מובילה לאיבוד ראייה פתאומי וחמור.

לחץ תוך עיני מוגבר –

לחץ תוך עיני הגבוה מהלחץ התקין. נגרם כאשר מיוצרת כמות גדולה מדי של נוזל בעין והניקוז אינו מהיר מספיק, או כאשר ישנה הפרעה בתהליך הניקוז. לחץ תוך עיני מוגבר הוא הגורם השכיח ביותר (אך לא היחידי) למחלת גלאוקומה, ולכן חשוב לבצע בדיקת לחץ תוך עיני בהקדם האפשרי.

צלקת ברשתית –

התפתחות של רקמה צלקתית מעל, מתחת או בתוך הרשתית. ככל שהצלקת יותר גדולה כך הפגיעה בראייה עלולה להיות חמורה יותר עד כדי איבוד ראייה. היא יכולה להיווצר כתוצאה של מחלות עיניים שונות כגון, ניוון רשתית רטוב, רטינופטיה סוכרתית, מיופיה קשה ועוד. טיפול חודרני לצלקת ברשתית הינו מסוכן ועלול להזיק יותר מאשר להועיל.

קרע ברשתית –

קרע ברשתית נוצר בדרך כלל באזורי רשתית דקים במיוחד. הקרע מגדיל את הסיכויים להיווצרותה של היפרדות רשתית. קרא עוד על קרע ברשתית.

ראיית צינור (Tunnel Vision) –

ראייה צרה מאוד של מה שנמצא מול העיניים, ללא הראייה ההיקפית של מה שנמצא מסביב. ראיית צינור אופיינית לשלבים מתקדמים של מחלת רטיניטיס פיגמנטוזה, בה הקולטנים מסוג קנים האחראים על הראייה ההיקפית מתנוונים.