טיפים לשמירה על בריאות העין

לא ניתן למנוע את כל מחלות העיניים, אבל ניתן באמצעות אורח חיים בריא ושמירה על מספר אמצעי בטיחות וזהירות לסייע לשמירה על בריאות העיניים. להלן כמה טיפים לשמירה על העיניים:

בדיקות עיניים שגרתיות אצל רופא עיניים

בבדיקת עיניים שגרתית ניתן לאבחן מחלות עיניים קשות עוד לפני שנגרם נזק ממשי לאחד מחלקי העין ונפגעה הראייה. למחלות עיניים רבות, כגון גלאוקומה, אין סימנים בשלבים הראשונים שלהם ואבחונם בשלב ראשוני יכול לאפשר טיפול אשר עשוי למנוע את התדרדותן ולמנוע את איבוד הראייה.

תזונה

מחקרים מראים קשר בין תזונה נכונה לבריאות העיניים. קראו כאן על המלצות תזונה לבריאות העיניים.

הגנת העיניים מפני השמש

חשיפת העיניים לקרני השמש האולטרה סגולות (קרני UV) לאורן זמן וללא הגנה עלולה להגדיל את הסיכון להתפתחות קטרקט ומחלות רשתית כגון AMD (ניוון רשתית). כדי למנוע את הזק המצטבר של קרני ה- UV לעיניים מומלץ להרכיב משקפי שמש בכל פעם שהעיניים חשופות לשמש.

גם לאנשים המרכיבים עדשות מגע המגינות מקרינה אולטרה סגולה, מומלץ להרכיב משקפי שמש בכדי להגן על חלקי העין שאינם מכוסים על-ידי העדשה. כדאי להרכיב משקפי שמש שמציעים הגנה מירבית וחוסמים כ- 99 עד 100 אחוזים מקרני ה- UV, וכן כדאי לדאוג למשקפי שמש גם לילדים, המבלים באופן טבעי זמן רב יותר בשמש.

מניעת פציעות וחבלות בעיניים

כמחצית מהפציעות בעיניים מתרחשות בזמן ביצוע משימות יומיומיות בבית ובסביבתו. ניתן למנוע את רוב הפציעות על ידי מודעות לסכנות, נקיטת אמצעי בטיחות ושימוש באמצעי הגנה מתאימים לעיניים:

  • מומלץ להרכיב מקשפי מגן לעיניים כאשר משתמשים בכלי עבודה חשמליים או מכסחת דשא, וכאשר עובדים עם חומרים כימיים.
  • כאשר יש ילדים קטנים בבית מומלץ לרפד פינות חדות של רהיטים וחפצים בבית.
  • חומרי ניקוי וכימיקלים צריכים להיות מאוחסנים הרחק מהישג ידם של ילדים.
  • יש להימנע ממשחק עם זיקוקים ונפצים למיניהם.
  • מומלץ להקפיד על בחירת צעצועים המתאימים לגיל הילד ולדאוג שילדים קטנים מדי לא ישחקו עם צעצועים או חפצים חדים היכולים לפגוע בעיניים.
  • כאשר מתרחשת פגיעה בעין יש לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי.

עבודה נכונה מול מחשב

בעבודה או ישיבה ממושכת מול מסכים כדאי להתאים את סביבת העבודה כך שיהיה על העיניים פחות לחץ והן יתאמצו פחות. מומלץ להשתמש במסך גדול, לכוון את ההגדרות שלו כך שטקסט ותמונות יראו בבהירות המירבית, למקם אותו מול העיניים בזוית המאימה ולשבת קרוב אליו ובנוחות.

כמו כן, מומלץ לדאוג לתאורה מתאימה בחדר. חשוב לקום ולעשות הפסקה מהעבודה מול המחשב מדי שעה לכמה דקות. וכמובן, לא לשכוח למצמץ. המצמוץ חיוני לשם פיזור הדמעות על פני העין וחשוב כדי למנוע תופעות של עייפות בעיניים ושל יובש בעיניים.

המנעות מעישון

עישון מגביר את הסיכוי לחלות במחלת ניוון רשתית וכן עלול לגרום להתפתחות של קטרקט. בנוסף, מחקרים מראים כי אצל אנשים המעשנים, צורכים אלכוהול ואוכלים תזונה לא נכונה ישנה נטייה לפגיעה בעצב הראייה העלולה לגרום לעיוורון. כמו כן, העישון מחריף את תופעת יובש בעיניים וגורם לסבל ממשי ללוקים בה.

שמירה על לחץ דם תקין

לחץ דם גבוה מגביר את הסיכויים לחלות במחלות עיניים כגון רטינופתיה סוכרתית, חסימה של כלי דם ברשתית, ניוון רשתית וגלאוקומה.

פעילות גופנית

פעילות גופנית משפרת את זרימת הדם בגוף ובכך תורמת לבריאות הכללית שלנו ולעיניים שלנו בפרט, על-ידי שיפור בהזרמת דם אל עבר הרשתית. בנוסף, פעילות גופנית מעלה את כמות האנטי-אוקסידנטים בגופנו החיוניים לבריאותנו בכלל ולבריאות העיניים בפרט, מטפלת ברמות סוכר אשר רמות גבוהות שלו עלולות לגרום לסוכרת ורטינופתיה סוכרתית, ועוד.