פיתוחים מהפכניים לבריאות העיניים

טיפות עיניים לתיקון ראייה, השתלות קרנית, טיפולים חדשים לניוון מקולרי ואמבליופיה (עין עצלה), הם רק חלק מפיתוחים רבים ומרתקים בתחום בריאות העיניים בישראל.

העין האנושית, היא מורכבת להפליא. וכמו בכל מערכת מורכבת, בה יש חלקים עדינים רבים, עלולים להתרחש שיבושים רבים שישפיעו על היכולת שלנו לראות כראוי. יש עדיין עוד הרבה ללמוד כיצד למנוע בעיות עיניים שמשפיעות על הראייה. ישראל נמצאת בחזית הפתרונות החדשניים לעיניים שעלולות להיפגע, לחלות או לאבד את התפקוד עקב הזדקנות.

להלן סיכום מספר טכנולוגיות טיפול ואבחון מהפכניות ישראליות לעיניים.

תיקון ראייה

ראייה מטושטשת הנגרמת כתוצאה מקוצר ראייה ו / או אסטיגמציה, היא בעיית הראייה הנפוצה ביותר וברת תיקון. מיליוני אנשים מרכיבים משקפי ראייה או בוחרים בניתוח לייזר. בישראל פותחו חלופות נוספות:

Nano-Drops – ננו טיפות: יכולות לתקן כל אחת מהמצבים שהוזכרו לעיל. המערכת בת שלושה שלבים כוללת מדידת שבירה באמצעות אפליקציית סמארטפון, הטבעה של תבנית אופטית אינדיבידואלית על גבי השכבה העליונה של הקרנית באמצעות מכשיר לייזר המבוסס על אותה מדידה, ואז, החלת טיפות ננו-חלקיקי חלבון סינתטיים ביולוגיים להפעלה של הדפוס האופטי החותם ושינוי מסלול האור העובר דרך הקרנית.

ננו-טיפות, שפותחו במכון לננו-טכנולוגיה וחומרים מתקדמים, באוניברסיטת בר-אילן, הצליחו להשיג תיקון של 3 דיופטר (יחידת מידה לעוצמה אופטית של עדשה) למטרת ראייה ו -2.5 דיופטר למטרת ראייה בבדיקות פרה-קליניות בבעלי חיים. שנתיים נוספות של פיתוח צפויות לפני שיתחילו הניסויים הקליניים.

Deep Optics, חברה מפתח תקווה, עוסקת בפיתוח משקפי ראייה אלקטרוניים מולטיפוקל דינמיים, עם עדשות הייטק אשר מזהות את מרחק הצפייה ומתכווננות אוטומטית למשתמש.

אורסיס – חברת פרמצבטיקה מהרצליה יזמה לאחרונה מחקר קליני בארצות הברית כדי לבדוק שימוש בטיפות עיניים יומיות תרופתיות מסוג CSF-1 שיחליפו את הצורך במשקפי קריאה אצל מיליוני האנשים מעל גיל 45 עם פרסביופיה – איבוד הדרגתי של היכולת לקבל תמונה ברורה של אובייקטים, קוצר ראייה הקשור לגיל.

מחלות קרנית

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מחלות הקרנית הן הגורם השני המוביל לעיוורון בעולם, השני רק לקטרקט. עד 30 מיליון בני אדם נפגעים, כששני מיליון מקרים חדשים בכל שנה. השתלות קרנית הן סוג ההשתלה הנפוץ ביותר בעולם.

EyeYon חברה מנס ציונה, קיבלה אישור CE ו- FDA עבור עדשת המגע Hyper-CL שפיתחה עבור לטיפול בבצקת קרנית ומצבים אחרים בקרנית, כולל מצבים שלאחר ניתוח קטרקט וניתוח קרנית. יחד עם טיפות היפרטוניות, עדשות נשלפות אלו מספקות הפחתה טובה יותר בעובי הקרנית ושיפור פי שלושה יותר בראייה, בהשוואה לעדשות מגע טיפוליות אחרות. Hyper-CL נבדק כעת כפלטפורמה לייצור טיפות אקטואליות על הקרנית לטובת יעילות מוגברת.

EyeYon גם מפתחת את EndoArt, שתל פולימרי שמרפא בצקת בקרנית ללא צורך בהשתלת קרנית אנושית. נכון לעכשיו, קיימת רק קרנית אנושית אחת לכל 70 אנשים הזקוקים להשתלה. EndoArt הושתל בשני חולים בישראל וכעת הוא עובר לניסויים קליניים בארבעה מרכזים – בישראל, ספרד, הודו וגרמניה.

CorNeat Vision, חברה ברעננה, מפתחת קרנית מלאכותית, CorNeat KPro, שניתן להשתיל בניתוח פשוט בן 30 דקות. ניסויים קליניים מתוכננים להתחיל באוקטובר במרכזים בישראל, צרפת, ארצות הברית וקנדה בתחילה, ואחריה סין כשישה חודשים לאחר מכן.

מחלות רשתית (רטינה)

הרשתית היא השכבה האחורית הפנימית של העין, המתעדת את התמונות שאנו רואים ושולחת אותן דרך עצב הראייה למוח. מחלות רשתית כמו רטינופתיה סוכרתית, גלאוקומה או ניוון רשתית הקשורים לגיל (AMD) הם הגורמים המובילים לעיוורון.

ForeseeHome היא מערכת בדיקת ניטור ביתי שאושרה על ידי ה- FDA תומכת בגילוי מוקדם יותר של AMD רטוב בקרב אנשים עם AMD יבש בעיניים. ההתקדמות מ- AMD יבש לרטוב יכולה להתרחש במהירות ולהוביל לאובדן ראייה קשה אם היא לא מאובחנת ולא מטופלת. המערכת היא פרי פיתוח ישראלי של חברת Notal Vision שנוסדה בישראל והוקמה בווירג'יניה, והיא מאושרת בארה"ב על ידי חברות הביטוח. הבדיקה הביתית אורכת כשלוש דקות בכל עין והתוצאות נשלחות אוטומטית למרכז ניטור הנתונים של החברה.

החברה, שהמתקן למחקר ופיתוח, הנדסה וייצור, שלה מצוי בתל אביב, פיתחה גם את Vision care, טלסקופ מיניאטורי מושתל שמהווה את הבסיס לטיפול בחולים מגיל 55 ומעלה עם מחלת ניוון מקולרי בשלב הסופי שלה. השתל הוא המכשיר הכירורגי היחיד המאושר על ידי ה- FDA, ואשר מתאים לטיפול רפואי בניוון מקולרי מתקדם בארצות הברית. הוא מאושר גם באירופה, אוסטרליה, קנדה, ישראל וניו זילנד.

נכון לעכשיו, ניתן להשתמש במוצר VisionCare בארה"ב ובאירופה רק בחולים שעדיין לא הושתלה עדשה מלאכותית (תוך עינית) לטיפול בקטרקט. מכיוון שמטופלים רבים עברו ניתוח קטרקט עד שהניוון המקולרי מחמיר, החברה בודקת את הבטיחות והיעילות של החלפת עדשה תוך-עינית שהושתלה בעבר בשתל הטלסקופ. זה יכול להגדיל את אוכלוסיית החולים העשויה להיות זכאית להליך החוץ.

AEye Health, חברה מתל אביב וניו יורק, פיתחה מערכת בדיקת אבחנה ברשתית בבית, המבוססת על בינה מלאכותית, ראייה ממוחשבת ובסיס נתונים של 100,000 תמונות של הרשתית והמבנים הפנימיים שלה.

עם ניסויי פיילוט במספר מרפאות ובשני בתי חולים אמריקניים גדולים, AEye Health שואפת עד שנת 2020 להיות פתרון הסקר הראשון ברשתית שאושר על ידי ה- FDA לשימוש ביתי. הדמיית רשתית היא הליך פשוט שיכול לאתר מגוון מצבים.

ננו רשתית, חברה מהרצליה, מפתחת שבב להשתלה כדי להחזיר את הראיה שאבדה בגלל מחלות רשתית ניווניות. השבב מחליף את הפונקציונליות של תאי הפוטו-קולטור הפגועים ויוצר את הגירוי החשמלי הנדרש להפעלת תאי רשתית בריאים. ניתן לכייל ולבצע אופטימיזציה של פרמטרי גירוי לאחר ההליך בהתבסס על צרכיו האישיים של המטופל. זוג משקפיים נטענות אלחוטיות יספקו להשתלת ננו רשתית עוצמה, יתקשרו עם השתל ויאפשרו למטופל לכוונן הגדרות אור שונות בלחיצת כפתור.

חברות BioTime חברה המבוססת בקליפורניה וחברת הבת בירושלים, Cell Cure Neurosciences קיבלו לאחרונה מענק של 2.5 מיליון דולר מרשות החדשנות להמשך פיתוחה של OpRegen, טיפול להשתלת אפיתל של פיגמנט רשתית להזרקה שנמצא כעת בניסויים בשלב I / II בישראל ובארצות הברית, עבור הטיפול בניוון רשתית בצורתו היבשה.