מחקר: האם יש קשר בין קוצר ראייה וגלאוקומה?

שיעור הלוקים במקרים של קוצר ראייה (Myopia) בסינגפור, הוא מהגבוהים ביותר בעולם. מחקרים שנערכו במדינה מצביעים על קשר בין גלאוקומה וקוצר ראייה, כאשר לאנשים הלוקים בקוצר ראייה יש סיכוי גבוה יותר לפתח את המחלה והסיכון לכך עולה ככל שקוצר הראייה חמור יותר.

על פי המחקר, למי סיכון גבוה ללקות במחלה?

גלאוקומה היא מצב רפואי שיכול להוביל לעיוורון כתוצאה מלחץ מתמיד על עצב הראייה. כשלושה אחוזים מהאוכלוסייה מעל גיל 40 לוקה במחלה והסיכון רק עולה עם הגיל.

לסינים עם קוצר ראייה בינוני יש סיכוי של פי חמישה ללקות במחלה ביחס לאלו ללא קוצר ראייה. למלאיים עם קוצר ראייה יש סיכוי של פי שלוש ואילו להודיים סיכוי של פי שתיים בלבד.

לסינים עם קוצר ראייה חמור יש סיכוי של פי 15 לסבול מהמחלה, ואילו לסינים עם קוצר ראייה מתון יש סיכוי של פי שתיים בלבד ללקות במחלה.

היסטוריה משפחתית של המחלה מגדילה כמעט פי שמונה את הסיכוי ללקות בה בהמשך חייהם.

משמעות המחקר מחוץ לסינגפור

המחקר נמשך על פני 10 שנים והשתתפו בו למעלה מ-850 אנשים. המחקר אושש מחקרים אחרים שנעשו בעולם ומצאו קשר בין קוצר ראייה והתפתחות המחלה.

פרופ' אונג מהמכון לחקר העין בסינגפור הוביל את המחקר ואמר: "על אף שעל החוקרים עדיין להסביר את הקשר בין גלאוקומה וקוצר ראייה, המחקר מצביע על כך שיש לנקוט בצעדי מניעה אצל אלו שנמצאים בסיכון גבוה לפתח את המחלה".

עוד אמר: "אנחנו חושדים שבקוצר ראייה חמור גלגל העין נמתח והרקמה שתומכת בעצב הראייה נחלשת. מצב זה מוביל לסיכוי גדול יותר לפתח רמות בלתי תקינות של לחץ תוך עיני".

עוד הוא הוסיף שזרימת הדם האיטית יותר, המלווה קוצר ראייה חמור, עלולה להיות סיבה נוספת לקשר שבין שני המצבים הרפואיים.

בסינגפור יש את השכיחות הגבוהה ביותר של קוצר ראייה בקרב ילדים בני שבע עד תשע. פרופ' אונג טוען שמניעת קוצר ראייה מתחילה בגיל הילדות ושיש להביא בחשבון אורח חיים וגורמים סביבתיים והתנהגותיים.

מחקר קודם, לדוגמה, מצא שחוסר פעילות מחוץ לבית היא גורם סיכון להתפתחות קוצר ראייה בקרב ילדים. גורמי סיכון נוספים למחלה הם רוחק-ראייה, נטילת תרופות סטרואידיות ופגיעה בעין.

הטיפולים המוצעים כיום

נכון להיום אין טיפול מלא לגלאוקמה, אלא רק טיפול המעכב את המחלה, דוגמת טיפות המפחיתות את הלחץ התוך עיני. לטיפול זה חשיבות רבה. יחד עם זאת, טיפולים ברפואה סינית נמצאו יעילים מאוד כאשר הם משולבים בטיפול הקונבנציונאלי – הם עשויים להאט את התדרדרות המחלה ואף במקרים מסוימים לשפר את הראייה.

הרפואה הסינית מסייעת להוריד את הלחץ התוך עיני (כטיפול משלים לטיפות), היא מטפלת בבעיה מן השורש ועוזרת לאדם להיות בריא יותר באופן גופני כללי, תוך כדי שהיא מטפלת בבעיות נוספות המלוות המחלה – לחץ דם גבוה וכולסטרול, לדוגמה.

*מקור: The Straits Times