תזונה לבריאות העיניים

תזונה נכונה עשויה להוריד את הסיכון לחלות במחלות עיניים שונות כגון ניוון רשתית, גלאוקומה וקטרקט. בנוסף, תזונה נכונה וצריכה של ויטמינים שונים וחומרים נוגדי חמצון מומלצת לחולים במחלת ניוון רשתית מהסוג היבש בכדי לעכב או למנוע את התדרדרותה.

עם זאת, חשוב לדעת כי אם חלית בניוון רשתית, צריכת הויטמינים אינה תמיד מצליחה לעצור את התדרדרותה וכי שילוב הויטמינים עם טיפול באמצעות רפואת עיניים סינית עשוי לעצור את התדרדרות המחלה ואף להביא לשיפור בראייה.

רשימת המזונות החשובים לשמירה על בריאות העיניים:

  • בטא-קרוטן – קרוטן ההופך בגוף לויטמין A החיוני לראייה, עשוי למנוע עיוורון לילה ויובש בעיניים. נמצא בפירות וירקות כתומים וירוקים כגון גזר, בטטה ותרד. צריכה של בטא-קרוטן, ובעיקר כתוסף תזונה בכמוסות, אינה מתאימה לאנשים שמעשנים או עישנו בעבר.
  • לוטאין – ויטמין נוגד חמצון הפועל בעיקר בהיקף הרשתית. ריכוז גבוה של לוטאין ברשתית מגן על המקולה ועשוי למנוע את התפתחות מחלת ניוון רשתית. לוטאין נמצא בירקות כתומים, צהובים וירוקים כגון: עגבנייה, כרוב ירוק, גזר, תפוז, ברוקולי, לפת, תרד, דלעת, מלון כתום, פלפל אדום, תירס וזוקיני וכן בחלמון ביצה. ניתן לצרוך לוטאין גם באמציעות בליעת כמוסות או פורמולות המכילות אותו. הלוטאין מסיס בשומן ובכדי להקל על ספיגתו בגוף מומלץ לצרוך אותו עם מזונות שומניים כגון שמן זית או אגוזים. כמו כן, ספיגת הלוטאין בגוף טובה יותר אחרי בישול קל.
  • זיאקסנטין – ויטמין נוגד חמצון אשר פעיל במיוחד במרכז רשתית העין וחיוני לשם הגנה ממחלת ניוון רשתית. זיאקסטנין מצוי במזונות כגון מלון, תפוז, כרוב ניצנים, אפרסק, תירס, דלעת, מנגו ומשמש. גם הזיאקסטנין מסיס בשומן ומומלץ לצרוך אותו עם שמן זית או אגוזים, וגם את המזונות המכילים זיאקסטנין מומלץ לבשל קלות לפני האכילה.
  • ויטמין C – נוגד חימצון נוסף אשר עשוי להפחית את הסיכון לחלות במחלות ניוון רשתית וקטרקט. נמצא בפירות הדר, פלפל ירוק, תות שדה, ברוקולי ובטטה. בניגוד ללוטאין וזיאקסטנין, ויטמין C נהרס בבישול ומומלץ לאכול את הירקות והפירות המכילים אותו טריים.
  • ויטמין E – נוגד חמצון חיוני אשר עשוי למנוע קטרקט ולעכב את התפתחותו. המקורות הטובים ביותר לויטמין E הם אגוזים וירקות ירוקים עליים.
  • פלבונואידים – קבוצה נוספת של נוגדי חמצון התורמים לבריאות בכלל ולבריאות העין בפרט ונחשבים כיעילים למניעת ניוון רשתית וקטרקט. מקורות טובים לפלבונואידים הם יין אדום, תה ירוק ואוכמניות.
  • חומצת שומן אומגה 3 – עשוייה למנוע ניוון רשתית ויובש בעיניים. אומגה 3 מצוייה בדגי מים קרים כגון סלמון, הרינג ומקרל, בשמן פשתן ובאגוזי מלך.

ומאילו מזונות כדאי להימנע?

  • מזונות עשירים בשומן וכולסטרול – בעיניים יש הרבה נימים וכלי דם קטנים אשר חיוני לשמור אותם נקיים כך שלא תהיה הפרעה לזרימת הדם והחמצן לעין. מחקרים עדכניים מראים כי אנשים בעלי רמת כולסטרול גבוהה נמצאים בסיכון גדול יותר לחלות במחלת ניוון רשתית. מומלץ להימנע מאכילת מזונות מעובדים העשירים בשומן רווי ולהרבות באכילת פירות וירקות.
  • מזונות עשירים במלח – רמות גבוהות של נתרן בגוף עלולים להוביל ללחץ דם גבוה אשר יכול להפריע לזרימת הדם לעין. זרימת הדם חיונית לעין לשם הזנה שלהן ולשם ניקוי והרחקת הפסולת מהן. אספקה לא תקינה של דם לעין עלולה לפגוע ברשתית ובעצב הראייה.
  • מזונות בעלי מדד גליקמי גבוה – מחקרים מראים שאנשים בעלי מאזן גליקמי גבוה נמצאים בסיכון גבוה יותר לעבור לשלבים מתקדמים של מחלת ניוון רשתית מאשר אנשים בעלי מאזן גליקמי נמוך. המדד הלגיקמי של מזונות נקבע עפ"י כמות ומהירות ספיגת הסוכר לדם ולפי כמות הפרשת האינסולין אשר מגיב אליהם. מדד נמוך = מדד גליקמי נמוך מ – 55 . מדד בינוני = מדד גליקמי בין 55-69 . מדד גבוה = מדד גליקמי גבוה מ -70.

ראוי לציין, כי אנו בקליניקה מציעים טיפולים למגוון מצבים רפואיים כדוגמת רטיניטיס פיגמנטוזה, גלאוקומה ועוד.