רפואת עיניים סינית מודרנית

אמנם נהוג להתייחס אל הרפואה הסינית כאל רפואה מסורתית, אך ההתמחות שעברתי בסין, בבית חולים שמתמחה בטיפול במחלות עיניים הן בכלים סיניים והן בכלים מערביים שנעשיים על ידי רופא מערבי, גרמה לי להבין שהטיפולים של הרפואה הסינית אמנם נשענים על ידע קדום ועל פורמולות שנכתבו לפני אלפי שנים ועברו באופן מסורתי מאב לבן, אך כיום יש אפשרות להשתמש גם ביכולת הטכנולוגית המערבית שנעשות על ידי רופא מערבי כדי לאבחן באופן מדויק את מצב החולה ולבחור את הטיפול הנכון עבורו, וכך לשדרג את היכולת הטיפולית של רפואת העיניים הסינית.

כאשר רופא העיניים הסיני ניגש לאבחן את המטופל שלו עליו להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו על-מנת להבין בצורה המדויקת ביותר את מצב בריאותו הנוכחי של המטופל שלו.

כלי האבחון הסינים המסורתיים העומדים לרשות הרופא, כגון: תשאול ובדיקת דופק ולשון, אינם תמיד מספיקים על-מנת להבין את מצבו המדויק של המטופל. למשל, במקרה של אדם הסובל מניוון רשתית (Macular Degeneration) או מרטינופתיה סוכרתית (Diabetic Retinopathy) עם דליפה של נוזל ושומנים מכלי-הדם ברשתית, על המטפל להיעזר בטכנולוגיה מתקדמת ובתמונות המתקבלות ממנה על ידי הרופא המערבי של המטופל על-מנת לקבוע את סוג הצמחים בהם הוא ישתמש על מנת לסלק את ההפרשה.

צמחי מרפא למחלות עיניים

ברשותו נמצא מגוון רחב של צמחים אשר עשויים להתאים לסילוק הפרשות, אך מתוך רשימה ארוכה זו עליו לבחור את הצמחים המתאימים ביותר לסוגי ההפרשות השונים ולמצב בו הן נמצאות כעת. לשם כך עליו לבדוק את תוצאות הבדיקות השונות המתקבלות בעזרת המכשור המודרני הקיים כיום לרשות הרפואה.

מצד שני, על הרופא לאבחן בעזרת הכלים המסורתיים העומדים לרשותו את מצבו הרפואי הכללי של אותו אדם ולהתייחס לכך בבניית העיקרון הטיפולי שלו על-מנת שהטיפול יכלול הן את הטיפול בהפרשות כטיפול סימפטומטי והן את הטיפול בגורם (שורש) הבעיה, ובכך לנסות ולמנוע את חזרתה.

שילוב רפואה סינית ורפואה מערבית בטיפול בעיניים

הרפואה הסינית הסינית משתמשת באמצעים הטכנולוגיים המתקדמים המתקבלים מהרופא של המטופל על-מנת לבדוק את קצב התקדמות הטיפול. למשל, אצל מטופל שעובר טיפולים על-מנת לשפר את הראייה שלו, השימוש בבדיקת שדה ראייה ממוחשבת (Visual Field Testing) על ידי רופא מערבי מאפשר לאמוד את מצב הראייה שלו לפני תחילת הטיפולים, כך שבכל שלב של הטיפול ניתן יהיה לערוך בדיקה נוספת ולבחון בעזרתה את התקדמותו.

השילוב הנ"ל בין הרפואה המודרנית לרפואה המסורתית מאפשר לרופא העיניים הסיני הסתכלות רחבה מאוד על מצבו של המטופל. כך הוא יכול להבין בצורה מדויקת הן את מצבו הנוכחי והן את מצב בריאותו הכללי. ללא היכולת להשתמש באמצעים הטכנולוגיים המודרניים המתקבלים על ידי רופא העיניים של המטופל, המטפל אינו יכול לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבור המצב של המטופל שלו, ואילו ללא השימוש באמצעיים המסורתיים הטיפול איננו הוליסטי, ויחסר את ההתייחסות בטיפול למצבו הכללי של המטופל ואת הטיפול בגורם המחלה. ראוי לציין, כי באמצעות הרפואה הסינית ניתן לטפל במגוון מחלות עיניים, ביניהן מחלות עיניים דלקתיות כדוגמת אובאיטיס.

על הרופא לאסוף את כל הנתונים הללו ולבחור מתוך הכלים העומדים לרשותו את הטיפול המתאים ביותר עבור המטופל שלו הן למצבו הנוכחי ולסימפטומים הקיימים כעת והן למצב בריאותו הכללי.

בעזרת השימוש בכל האמצעים הנ"ל ניתן להשיג את המרב שיש לרפואה הסינית להציע עבור המטופל וכך לשפר את תוצאות הטיפולים.