הגורמים למחלת ניוון רשתית – מחקרים חדשים

מאחר ומחלת ניוון רשתית מזוהה כל כך עם הגיל (ואף נקראת למעשה ניוון רשתית תלוי גילי – נמ"ג), הרפואה הקונבנציונאלית כמעט ולא חיפשה אחר גורמים אחרים למחלה. גם הטיפול למחלה מושפע מגישה זו, ועד כה לרפואה הקונבנציונאלית אין מענה לחולי ניוון רשתית מהסוג היבש, ורק בשנים האחרונות החלה להציע טיפול פולשני באמצעות זריקות לעין לחולי ניוון רשתית מהסוג הרטוב.

אמנם ניוון רשתית פוגע בעיקר באנשים מבוגרים, אולם אין די ראיות כדי להסיק שהזקנה כשלעצמה היא הגורם להתפתחותו. במשך שנים סבור היה כי אחד הגורמים לניוון רשתית הוא חשיפה ממושכת לאורך השנים לשמש ישירה, ובעיקר לקרני שמש כחולות, ורופאים מייעצים לאנשים מבוגרים להרכיב משקפי שמש כדי להפחית את הסיכון להתפתחות המחלה. אולם מחקרים חדישים שוללים גורם זה ומצביעים דווקא על התועלת שבחשיפה מבוקרת לשמש (קראו עוד על ניוון רשתית וחשיפה לשמש).

סברה אחרת הטוענת כי אלכוהול עלול לגרום לניוון רשתית גם כן נשללת על ידי מחקרים אחרים שנעשו לאחרונה.

חוסר איזון מינרלי

ישנן ראיות גברות המצביעות על כך שניוון רשתית עלול להיגרם כתוצאה מחוסר איזון מינרלי, אשר מצטבר והופך לברור יותר ככל שאנו מתבגרים. במחקר חדש שהתבצע בארצות הברית נמצא כי רמות האבץ והנחושת אצל חולי ניוון רשתית נמוכות בכ- 24 אחוזים בממוצע מאשר בקרב אנשים בריאים. עוד נמצא כי תוספים של אבץ ונחושת הצליחו להאט את התפתחות המחלה.

רמות הברזל בגוף גם כן קשורות למחלות עיניים בכלל, ולמחלת ניוון רשתית בפרט, מאחר והברזל נוטה להתקבץ ברשתית ועלול לגרום לנזקים. כך גם רמות גבוהות של עופרת – במחקר שנעשה בקרב חולי רשתית נמצא שלכולם היו ברשתית רמות עופרת הגבוהות בכ- 75 אחוזים מאשר בעיניהם של אנשים בריאים.

האם ניוון רשתית נגרם מפגם גנטי?

מחקר חדש ופורץ דרך מצביע על כך שיתכן וניוון רשתית היא מחלה דלקתית הנגרמת מוריאציה בגן CHF) complement factor H). חוקרים סבורים כי ייתכן וגורם זה אחראי לכמחצית ממספר מקרי ניוון רשתית וכי רמת הסיכון לחלות במחלה אצל אדם הנושא את הגן המוטנתי גדולה פי שש.

תזונה עשירה בשומן

מחקרים מצאו כי שומן משפיע על התפתחות ניוון רשתית, וצריכה מוגברת של שומן מגבירה את קצב התקדמות המחלה. במחקר נמצא כי שומן מן החי מכפיל את הסיכון להתפתחות המחלה, אך הסיכון אינו עולה ככל שצריכת השומן עולה.

זאת ועוד, שומן צמחי, הכולל שומנים בלתי רויים ושומני טראנס, כמעט והכפילו את הסיכון פי ארבע, וככל שצריכתם עולה, כך גדל הסיכון להתפתחות המחלה. הסברה היא כי שכיחות המחלה גבוהה במדינות המפותחות משום שצריכת המזון המעובד, הכולל שומנים צמחיים, במדינות אלו גבוהה.

לעומת זאת, שומנים העשירים באומגה 3, כגון דגים ואגוזים, נמצאו כמגנים על העיניים ומאטים את קצב התפתחות המחלה, זאת בתנאי שצריכת המזונות המכילים את חומצת השומן אומגה-6 נמוכה.

הטיפול באמצעות תוכנית הטיפולים Clear Vision מתייחס לגורמים העלולים לגרום להתקדמות המחלה ומטפל בהם על מנת למנוע את התדרדרות המחלה ולהביא לשיפור בראייה.