טיפול במחלות עיניים – מילון מונחים

זריקת אווסטין / זריקת לוסנטיס / זריקת איליה –

חומר המוזרק לעין כדי למנוע צמיחה של כלי דם פתולוגיים האופייניים למחלות העיניים ניוון רשתית מהסוג הרטוב ורטינופתיה סוכרתית. משמש גם לטיפול במצבים של בצקת ברשתית. זריקות אווסטין, לוסנטיס ואיליה יעילות נמוכה בטיפול במחלות עיניים והן כרוכות בתופעות לוואי רבות.

לוטאין –

ויטמין נוגד חמצון המומלץ לחולי ניוון רשתית מהסוג היבש. הלוטאין הינו גורם ממסך המגן על המקולה מפני התקדמות המחלה. הלוטאין זמין בפורמולות/כמוסות ובירקות כתומים, צהובים וירוקים. צריכת לוטאין אינה מספיקה כדי למנוע את התדרדרות מחלת ניוון רשתית. קרא עוד על לוטאין.

זיאקסנתין –

ויטמין נוגד חמצון הפעיל במרכז הרשתית, במקולה, וחשוב לצורך מניעת התדרדרות מחלת ניוון רשתית. לחולי ניוון רשתית מהסוג היבש מומלץ לצרוך אותו יחד עם לוטאין בפורמולות או כמוסות, או במזונות העשירים בזיאקסנתין, כגון תירס, מלון, דלעת, תפוז, מנגו, כרוב ניצנים, משמש ואפרסק. צריכת זיאקסנתין, גם בשילוב עם לוטאין, אינה מספקת לשם עצירת התדרדרות מחלת ניוון רשתית.

לייזר – הקרשה בעזרת אור (Laser Photocoagulation ) –

צריבה של כלי דם פתולוגיים באמצעות קרן לייזר דקה. הטיפול מוצע לחולי ניוון רשתית מהסוג הרטוב ומתאים לטיפול בכלי דם מחוץ למקולה. הקרשה בעזרת אור אורכת מספר דקות בלבד ונעשית בהרדמה מקומית. הטיפול לא תמיד מצליח, ולעתים נשארת במקום צלקת המחריפה את הפגיעה בראייה.

לייזר פוטו דינמי (Photodynamic Therapy) –

טיפול מקובל במחלת ניוון רשתית מהסוג הרטוב. הטיפול כולל הזרקה של חומר כימי ליד, המצטבר בכלי הדם הפתולוגיים והופך אותם רגישים לקרן לייזר בעוצמה נמוכה. קרן הלייזר מוקרנת לתוך העין ופוגעת רק בכלי הדם הפתולוגיים. טיפול פוטו דינמי עשוי לעצור את התפתחות המחלה, אך הוא אינו יכול לשפר את המצב.

ניתוח העתקה (Macular Translocation) –

ניתוח המבוצע בחולי ניוון רשתית מהסוג הרטוב, בו מנותקת רשתית העין ממקומה והפוביאה מועתקת מאיזור התפתחות כלי הדם הפתולוגיים למיקום באיזור בריא, כדי לאפשר טיפול לייזר להריסת כלי הדם הפתולוגיים.