חסימת וריד הרשתית וגלאוקומה: מחקר מטא-אנליזה

עד כמה גלאוקומה משפיעה על חסימת וריד הרשתית?

באמצעות בחינה של 2,273 מאמרים שפורסמו, החוקרים בדקו את ההשפעות של גלאוקומה על חסימת וריד הרשתית (RVO) וסיפקו נתונים אמינים וברורים יותר לאבחון קליני. יחס הסיכויים (OR) של המחלה כגורם סיכון ל- RVO היה 4.01 בכל המחקרים. ה- OR הראה כי המחלה הייתה קשורה לסתימת וריד רשתית מרכזית (CRVO), חסימה של וריד רשתית של ההסתעפות (BRVO) וסגירת ורידים (HRVO).

בניתוח תת קבוצות מובדלות בתת-סוגים RVO, בשישה , גלאוקומה ראשונית עם זווית פתוחה (POAG) וגלאוקומה כרונית עם זווית פתוחה (COAG) – היו גורמי סיכון משמעותיים להתפתחות RVO. בניתוחי קבוצות משנה בעלות סיווג של המחלה (חמישה מחקרים). הממצאים הציעו קשר של למחלה עם סיכון ל- RVO. המלצת החוקרים היא לשקול אפשרות של המחלה, כאשר בודקים חולי RVO במרפאה.

השפעה הדדית

לסיכום עדויות אפידמיולוגיות על הקשר בין המחלה לבין הסיכון למצב של חסימת וריד רשתית (RVO), זוהו מחקרים רלוונטיים עד פברואר 2018. חמישה עשר מחקרי תצפית נאספו במבדק זה. כל התוצאות נותחו ונאספו באמצעות מודלים אלקטרוניים אקראיים עם מרווחי אמון של 95% (CI). בכל המחקרים יחס הסיכויים (OR) של המחלה כגורם סיכון ל- RVO היה 4.01 (95% CI: 3.28–4.91).

זיהום של ורידי עורק (RVO), הפרעה הפוגעת בראייה, מוכרת כתחלואה השנייה במיקרו-סקולדיזיס, כמו רטינופתיה סוכרתית.

מהם הסיכונים של חסימת וריד הרשתית?

חסימת כלי דם בכלל, או ורידים בפרט, עלול לטמון בחובה כמה סיכונים – כולל ביחס למחלה הנפוצה הנובעת מהפגיעה בעצב הראייה. ידוע כי RVO יכול להגדיל את ההתפתחות הפוטנציאלית של המחלה, שמהווה לעומת זאת גורם סיכון ידוע של RVO, כפי שמוצג במחקרים רבים קודמים. סיכון מוגבר ל- BRVO ו- CRVO נמצא אצל נבדקים עם היסטוריה של המחלה. נמצא קשר הדוק בין חסימת כלי דם ברשתית לבין גלאוקומה עם זווית פתוחה (OAG). אף על פי שפורסמו מחקרים רבים על קשר זה, עדיין קיימות אי וודאות לגבי מהלכו.

אסור לשכוח שאנחנו מתמודדים עם "מגיפה" עולמית הגורמת למחלת עיניים בלתי הפיכה. הקשר הבלתי ברור של המחלה ו- RVO מבלבל, לכן נערכה סקירה שיטתית למחקרים רלוונטיים שדיווחו על הקשר בינה לבין סיכון ל- RVO. המטרה העיקרית של מחקר זה הייתה לחקור את ההיבטים של המחלה בשכיחות RVO על ידי ניתוח מטא של המחקרים שנאספו ולספק נתונים אמינים יותר ומוכחים יותר לאבחון קליני.