מחקר: בדיקת דם חדשנית לזיהוי מוקדם של ניוון רשתית

שיער מאפיר, יותר זמן חופשי וחיים נוחים יותר – אלה הדברים שאנחנו חושבים עליהם כשמדברים על התבגרות והזדקנות. אבל מאפיין נוסף של החיים הבוגרים הוא הבריאות, שהולכת ונעשית שברירית יותר. זאת מכיוון שהגוף משקם את עצמו לאט יותר מאשר כשהיה צעיר.

ניוון רשתית הוא הגורם העיקרי לאבדן ראייה בקרב בני חמישים ומעלה. ואכן הרפואה המערבית תולה את הסיבה העיקרית להתפתחות של ניוון רשתית בהזדקנות הגוף.

שמה מעיד עליה – נמ"ג – ניוון מקולרי גילי (AMD). עם הזמן ניוון רשתית יכול להוביל לאבדן הראייה המרכזית, על אף שהראייה ההיקפית לא תפגע. למרות היותה נפוצה מאוד, עד היום לא נמצא מרפא למחלה. טיפולים פולשניים, כדוגמת הזרקות תוך עיניות, היו האפשרות היחידה למניעת הדרדרות נוספות שלה.

מחקר חדש, שהוצג בחודש מאי 2017 בכינוס השנתי של Association for Research in Vision and Ophthalmology, מצביע על כך שייתכן ואפשר יהיה לזהות ניוון רשתית באמצעות בדיקות מעבדה ייחודיות מסוג "מטבולומיקס". מדובר בטכנולוגיה המציגה פרופיל של כל המולקולות הקטנות המצויות בתא, ברקמה או ביצור חי. לדוגמה הורמונים, ויטמינים, חומצות אמינו וחומרים נוספים.

החוקרים מאמינים ששיטה זו תוביל לגילוי מוקדם של ניוון רשתית, לפרוגנוזה מדויקת יותר ולמתן טיפולים אישיים יעילים יותר.

איבוד ראייה ללא כאבים

קיימים שני סוגים של ניוון רשתית – יבש (non neovascular) ורטוב (neovascular). שניהם יכולים להוביל לאיבוד הראייה, אך באופנים שונים.

ניוון רשתית יבש הוא תוצאה של הצטברויות חלבונים בשם דרוזנים (drusens). חלבונים אלה פוגעים במקולה ומעכירים את מרכז הראייה.

ניוון רשתית רטוב הוא תוצאה של התפתחות לא תקינה של כלי דם המצלקים את המקולה. על אף שהצורה ה"רטובה" של ניוון רשתית נדירה יותר מאחותה ה"יבשה", היא עלולה לגרום להתדרדרות מהירה יותר בראייה המרכזית.

ניוון רשתית רטוב מטופל באמצעות תרופות העוצרות את התפתחות כלי הדם ברשתית. תרופות אלה מכילות נוגדן להורמון בשם Vascular Endothelial Growth Facto (ובקיצור: VEGF) – הורמון גדילה זה אחראי על התפתחות כלי הדם, ועיכוב פעולתו מונע התפתחות של כלי דם חדשים. יחד עם זאת הטיפול עצמו אינו נעים כיוון שהוא ניתן בזריקות ישירות לעין ועצם הפרוצדורה עלולה לגרום לעיוורון.

אפשרות נוספת ומשלימה היא טיפול טבעי המשלב אקופונקטורה (דיקור סיני, לא בתוך העיניים) וצמחי מרפא מותאמים אישית. הטיפול המשולב מסייע בהזרמת חמצן אל המקולה ומעכב את הידרדרות המחלה. כמו כן הטיפול משפר את המצב הקיים – כך שהראייה עשויה להשתפר כבר בשלבים הראשונים של הטיפול.

הטיפול הטבעי בניוון רשתית משקם את זרימת הדם והחמצן אל רשתית העין. כך התאים הפגועים "מתעוררים", אחוזי התפקוד שלהם עולים והראייה משתפרת. טיפול מסוג זה מסייע לגוף בעיכוב התקדמות המחלה. תוצאות הטיפול הטבעי נראות בבירור בבדיקות הראייה התקופתיות שמבצע רופא העיניים המטפל.

בדיקה חדשה לגילוי מוקדם

"באמצעות מטבולומיקס אפשר לזהות פרופילי דם ספציפיים המצביעים על ניוון רשתית ואף על החומרה שלה – וזאת על ידי בדיקות מעבדה בלבד. כשניוון רשתית רק מתחיל, הסימנים והתסמינים שלו אינם חד-משמעיים ותסמינים הקשורים לראייה מורגשים רק בשלבים מתקדמים יחסית.

לכן איתור ביומרקרים בדם באמצעות מטבולומיקס, יאפשר זיהוי המחלה בשלביה המוקדמים, התערבות מוקדמת יותר והבנה טובה יותר של המחלה. כך נוכל לתת טיפול טוב יותר ללוקים בניוון רשתית", אומרת ד"ר ג'ואן מילר, אחת מהחוקרות הראשיות ומנהלת המחלקה האופטלמולוגית בביה"ח הכללי במסצ'וסטס.

השיטה החדשה עוסקת בחלקיק הקטן 'מטבוליט', המשקף הן את הגנים והן את הסביבה שלנו. מטבוליטים מציגים, בקירוב גדול יחסית, את המצב של התפתחות מחלות שונות בגוף.

כדי לבדוק את יעילותה של השיטה החדשה, בדק צוות החוקרים 90 דגימות דם של אנשים הלוקים בדרגות שונות של ניוון רשתית. החוקרים בדקו גם 30 דגימות דם של אנשים שאינם לוקים במחלה.

המחקר הצביע על שוני גדול במטבוליטים בין אנשים הלוקים בניוון רשתית ובין אלו שאינם לוקים בה, כמו גם על מאפיינים ספציפיים בדם בכל שלב של המחלה. ייתכן אף שחלק מהמטבוליטים שזוהו, גורמים בעצמם למחלה. אך תפקידם הספציפי בהתפתחות ניוון רשתית עדיין לא ברור.

"אנחנו מאמינים שהמחקר הזה יזניק קדימה תחום שלם של טיפול מותאם אישית בניוון רשתית. העבודה שעשינו הניבה ביומרקר חדש המאפשר לנו זיהוי מוקדם של המחלה והבנה האם היא מתקדמת או סטטית. כמו כן הוא מאפשר לנו הבנה עמוקה יותר על תפקיד השומנים בהתפתחות ניוון רשתית, ויעדי טיפול חדשים, כאשר המחלה רק בתחילתה. כך נוכל לשמר את הראייה של הלוקים בניוון רשתית", אומרת ד"ר דיבה חוסיין, אחת מהחוקרות הראשיות.

*מקור – Association for Research in Vision and Ophthalmology