קנאביס רפואי לטיפול בגלאוקומה

גלאוקומה היא קבוצה של מחלות עיניים, שהמשותף להן הוא ניוון או מוות של תאי עצב הראייה. בעצב הראייה מתרכז המידע הנקלט בשדה הראייה. עצב הראייה מעביר את המידע הנקלט לעיבוד במוח. ניוון ומוות של תאים בעצב הראייה גורמים לכך שלא כל המידה הנקלט מגיע למוח וכך מצטמצם שדה הראייה. חוסר טיפול במחלה עלול להוביל לאיבוד שדה הראייה כולו ולעיוורון.

הפגיעה נובעת, על פי רוב, מרמות גבוהות של לחץ תוך עיני. לחץ זה נוצר מעלייה בנוזל התוך עיני. תפקידו של נוזל זה, בין השאר, לשמור על המבנה העגול של העין. הוא נוצר ומתנקז באופן תדיר בתוך העין, אך כאשר הוא אינו מנוקז כראוי הלחץ שלו עולה ומתחילה פגיע בעצב הראייה. יחד עם זאת ידוע היום ידוע שלחץ תוך עיני גבוה אינו תמיד הגורם היחיד להיווצרות המחלה ושישנם גורמי סיכון נוספים כגון אספקת דם לקויה אל אזור עצב הראייה.

לגלאוקומה אין תסמינים מקדימים, ועל פי רוב פונים לרופא כששדה הראייה מתחיל להצטמצם. ברוב המקרים מתחילה גלאוקומה בעין אחת ועם הזמן הבעיה מתגלה גם בעין השנייה. בתחילה חווים ערפול בראייה וחוסר יכולת לראות את מה שקורה בצדי שדה הראייה. יש קושי למקד את המבט על חפצים ספציפיים ובהתבוננות על מקור אור רואים הילות רחבות המטשטשות את התמונה.

בשנים האחרונות דובר לא מעט אודות טיפול בגלאוקומה באמצעות קנאביס רפואי, מריחואנה או גראס. להלן נסקור בקצרה את הטיפול הקיימים, כמו גם את היתרונות והחסרונות של טיפול בגלאוקומה באמצעות קנאביס רפואי.

איך מתבצע הטיפול הטבעי בגלאוקומה?

פגיעתה של גלאוקומה היא בלתי הפיכה כיוון שתאי עצב הראייה אינם מתחדשים, לכן הטיפול מתמקד במניעת התקדמות המחלה הגורמת לנזקים נוספים בראייה. זו הסיבה שעל הסובלים מגלאוקומה להיות במעקב תמידי.

הטיפול ברפואה הסינית בקליניקה של איתי שרף משלב שיטות ריפוי מתוך הרפואה הסינית לטובת מניעת הדרדרות המחלה ולשיפור הראייה. הטיפול בקליניקה מתבצע כטיפול משלים לטיפול המערבי הקלאסי של טיפות עיניים שמטרתן לשמור על לחץ תוך עיני תקין.

לרפואה הסינית יש פתרונות יעילים להורדת לחץ תוך עיני גבוה. עם התקדמות הטיפול והטבת המצב ותוך שיתוף פעולה ובאישור רופא העיניים המטפל שלך, אפשר יהיה לבחון מחדש האם יש צורך בהמשך הטיפול בטיפות הקונבנציונליות ובאיזה מינון.

חשוב לזכור שמטרת הרפואה הסינית היא לפתור כל בעיה מהשורש – במטרה לשפר את בריאותו הכללית של האדם. לכן לפי תפיסה זו, גלאוקומה היא לא רק מחלה עינית מקומית, אלא היא מושפעת ממחלה מערכתית כלשהי.

כמו כן הרפואה הסינית מסייעת בטיפול בסימפטומים נוספים העשויים להיות לחולי גלאוקומה, כמו לחץ דם גבוה, ערכים גבוהים של כולסטרול ועוד.

הטיפול המערבי הקונבנציונאלי כולל טיפול תרופתי, טיפול לייזר לגלאוקומה או ניתוח גלאוקומה. כל אחד מהם מותאם למצבו הספציפי של האדם. טיפולים אלו מטרתם להגיע ל"לחץ מטרה" שהוא הלחץ הרצוי שימנע פגיעה נוספת בעצב הראייה.

הטיפול בגלאוקומה באמצעות קנביס רפואי

עבודות ומחקרים הראו שנטילת קנאביס רפואי באופן עקבי, באמצעות עישון או כתרופה, מוריד את הלחץ התת-עיני. יחד עם זאת מנגנון הפעולה עדיין אינו ברור דיו. טענה אחת היא שייתכן והחומרים הפעילים שבקנביס מתקשרים לקולטנים הקנבינואידיים שקיימים בעין ומקטינים את ייצור הנוזל התוך עיני וגם מגבירים את ניקוזו (Straiker, 1999). טענה אחרת היא שהקנבינואידים מגבירים את קצב הניקוז האובאוסקלרלי (2005 ,Zhan).

אמנם קיימות עבודות נוספות אודות טיפול בגלאוקומה על ידי קנביס רפואי, אך הן מעטות והשתתפו בהן מספר קטן של חולים. במחקר אחד רבים מהחולים רבים התלוננו על דפיקות לב בשל עלייה חדה בדופק, ורבים דיווחו על תחושת רעב, תחושת צמא, תחושת קור וישנוניות.

בניסוי אחר חלק מהחולים פתחו עמידות לתרופה והלחץ התוך עיני גדל. כמו כן כל החולים חוו תופעות לוואי כמו יובש בפה, ישנוניות, סחרחורת, דיכאון ובלבול ולכן הפסיקו את הטיפול בתוך תשעה חודשים, על אף שהמחקר אמור היה להימשך שנתיים.

האם הגראס הרפואי עוזר לטיפול בגלאוקומה?

כפי שציינו, מחקרים הצביעו על כך ששימוש קבוע בגראס או מריחואנה רפואית לטיפול בגלאוקומה מפחית את הלחץ התוך עיני הן אצל אנשים בעלי לחץ תקין הן אצל חולי גלאוקומה. לכן אפשר לחשוב על גראס רפואי לטיפול בגלאוקומה. יחד עם זאת כרוכים בכך כמה סיכונים:

  • המינון האופטימאלי אינו ידוע
  • משך ההשפעה קצר, לכן יש לצרוך לעיתים קרובות
  • צריכה מוגברת מורידה את הערנות ומשפיעה על התפקוד היומיומי
  • שימוש ממושך בגראס גורם להפרעות קוגניטיביות ונזק לריאות (אם מעשנים)
  • עמידות לתרופה שמתפתחת תוך כמה חודשים

צריך לזכור שהגראס הרפואי הוא טיפול תומך במחלות שונות ונועד להקל על הסימפטומים. בגלאוקומה המריחואנה הרפואית מתיימרת לטפל במחלה עצמה, אך כיום אין בספרות המקצועית ראיות ליתרון של הקנאביס על פני הטיפול ברפואה סינית או הטיפול הקונבנציונאלי המקובל לגלאוקומה.

מי זכאי לטיפול בגלאוקומה בקנאביס רפואי?

ההתוויות לקבלת רישיון שימוש במריחואנה רפואית כוללות בעיקר: מחלות אונקולוגיות, כאב כרוני נוירופתי שלא על רקע סרטן, מחלות מעיים – קרוהן וקוליטיס, פוסט טראומה, טרשת נפוצה, פרקינסון ועוד. נכון להיום, גלאוקומה אינה נמנית על המחלות והמצבים הבריאותיים המזכים את החולים בה ברישיון למריחואנה רפואית.