גלאוקומה והרגלי תזונה נכונה

לא ניתן למנוע גלאוקומה לחלוטין, אך ניתן למנוע ולעכב את הנזק הנגרם לעצב הראייה כתוצאה מהמחלה. במחקרים שונים שנעשו נמצא כי סוגי מזונות מסויימים עשויים להועיל למניעת או טיפול בגלאוקומה. כמו כן, נמצאו מזונות אשר עלולים להגביר את הסיכון להתפתחות המחלה ומומלץ להפחית בצריכתם.

אילו מזונות כדאי לצרוך למניעת גלאוקומה?

תרד, כרוב, ברוקולי ושאר ירקות עליים עשירים באנטיאוקסידנטים לוטאין וזיאקסנטין, הנמצאים בכמויות גדולות בעיניים, ולכן עשויים להועיל לבמשימה החיונית של טיפול בגלאוקומה.

לוטאין וזיאקנטין ממיסים בשומן ולכן מומלץ לצרוך אותם עם מעט שמן, או מזונות עתירים בשמן, כגון: זיתים, אגוזים ואבוקדו. אנטיאוקסידנטים נוספים החיוניים לבריאות העיניים הם ויטמין C, המצוי בפירות הדר, ויטמין A, המצוי בגזר, וויטמין E, הנמצא בירקות עליים ירוקים, דגנים וביצים, ואבץ שנמצא בבשר ובמאכלי ים.

מאכלים נוספים העשירים באנטיאוקסידנטים הם חמוציות, אוכמניות, עגבניות ודובדבנים. כמו כן, הוויטמינים לוטאין וזיאקסנטין זמינים גם כתוספי תזונה. עוד נמצא כי צמחי מרפא מסוימים עשויים לסייע בטיפול בגלאוקומה, כגון צמח הגינקו בילובה.

ומאילו הרגלי תזונה כדאי להימנע?

מחקר אמריקאי שבוצע לאחרונה בדק את הקשר בין קפה ובין גלאוקומה ומצא כי צריכה מוגברת של קפה עלולה להגביר את הסיכון לחלות בגלאוקומה, במיוחד בקרב אנשים עם היסטוריה משפחתית של המחלה.

החוקרים סבורים כי הקפאין מגביר את הסיכון לעליית לחץ תוך עיני, אחד הגורמים העיקריים לגלאוקומה. עם זאת, לא נמצא קשר בין צריכה מוגברת של משקאות אחרים המכילים קפאין, כגון תה וקולה, לבין גלאוקומה, וכן, תוצאות המחקר לא מוכיחות באופן ישיר או חד משמעי כי הקפה גורם למחלת הגלאוקומה. על כן ההמלצה של רוב הרופאים היא לא להוציא את הקפה לגמרי מהתפריט, אבל כן מומלץ שלא לצרוך כמויות גדולות ממנו.

מומלץ להפחית במזונות עשירים במלח, סוכר, שומן, כולסטרול ושומן טראנס מאחר והם עלולים לגרום ללחץ דם גבוה, מחלות לב וסוכרת אשר מגבירים את הסיכון לחלות בגלאוקומה.

בנוסף, מחקרים מראים כי שתייה של כמות גדולה של מים בבת אחת עלולה לגרום לעלייה בלחץ התוך עיני. המים כמובן חיוניים לטיפול בגלאוקומה הן לניקוי הגוף, והן לשמירה על לחות העיניים, ולכן, כדי לא לגרם לדרדור במצב המחלה, לחולי גלאוקומה מומלץ לשתות מים בכמויות קטנות לאורך כל היום.