אוזורדקס, קנלוג וטריאסנס: מתי מומלץ הטיפול בעזרת זריקות סטרואידים לעיניים?

הזריקות העיקריות שמציעה הרפואה המערבית לטיפול בבצקת ברשתית העין הן לוסנטיס, אווסטין וגם איליה. מלבדן, קיימות שלוש זריקות נוספות לטיפול בבצקת ברשתית העין: אוזורדקס, קנלוג וטריאסנס. המשותף לכולן הוא שמדובר בזריקות המכילות סטרואידים לצורך שיקום של הרשתית.

אוזורדקס (Ozurdex)

החומר הפעיל בתרופה הוא דקסמטזון (ממשפחת הקורטיקוסטרואידים). בתכליתה משמשת התרופה לטיפול באיבוד יכולת הראייה עקב היווצרות של נוזלים בעין. במחלות רשתית כמו חסימת כלי דם ברשתית או רטינופתיה סוכרתית מתפתחים בתוך הרשתית כלי דם, שגורמים להצטברות של נוזלים ולבצקות. אוזורדקס אחראית להורדה של הבצקת.

מלבד זאת, לעיתים משמשת אוזורדקס גם לטיפול בדלקות עיניים כגון אובאיטיס.

השימוש בזריקת אוזורדקס לעיניים  צריך להיעשות לאחר שיקול דעת מאחר ויש בה תופעות לוואי רבות וסיכונים אחרים. זוהי גם הסיבה שההמלצה היא לא להזריק אוזורדקס לשתי העיניים בו זמנית, אלא לבחון את השפעתה על כל עין בנפרד.
תופעות הלוואי העיקריות הן לחץ תוך עיני, התפתחות קטרקט, זיהום או היפרדות רשתית.

ההזרקה נעשית רק על ידי רופא עיניים. לפני ההזרקה מקובל להרדים את האזור להפחתת הכאב ולהשתמש בטיפות עיניים אנטיביוטיות למניעת זיהומים ודלקות בהמשך.

קנלוג (Kenalog)

טיפול בזריקת קנלוג, או בשמה הרפואי Triamcinolone, נחשב גם כן נפוץ יחסית לטיפול בבצקת ברשתית העין.
הזריקה מכילה סטרואידים, והיא יעילה במיוחד לטיפול בבצקות שנוצרות בעין עקב חסימה ורידית.
במקרים אחרים, משמשת התרופה גם לטיפול בבצקת במקולה על רקע סוכרת בעין (רטינופתיה סוכרתית).

בדרך כלל הטיפול יינתן הטיפול בקנלוג על ידי רופא העיניים רק בתור קו טיפול שני, לאחר ניסיונות שימוש של זריקות אווסטין, לוסנטיס או איליה. למרות שהטיפול בקנלוג נחשב בטוח באופן יחסי, הזריקה עלולה לגרום למספר תופעות לוואי מרכזיות, בהן התפתחות קטרקט ולחץ תוך עיני מוגבר.

טריאסנס (Triesence)

זריקות טריאסנס מקובלות עוד מסוף שנות ה-90, גם הן משמשות בעיקר למצבים של בצקת ברשתית העין על רקע של סוכרת או בצקת ברשתית שנוצרה עקב חסימה של כלי דם ברשתית.
כמו בשני הטיפולים הקודמים, גם כאן החומר הפעיל בזריקה הוא קורטיקוסטרואיד, אשר מאפשר ספיגה של בצקת מרשתית העין.

לאחר הזריקה עשוי לחוש המטופל אי נוחות בעין, גירוי, וטשטוש זמני בראייה. ההתאוששות מהזריקה היא מהירה, ומלבד מנוחה של מספר ימים והימנעות ממגע עם העיניים לא קיימות הנחיות מיוחדות

האם הטיפול בהזרקת סטרואידים מתאים לכל הסובלים מבצקת ברשתית העין?

השימוש בהזרקות של סטרואידים כרוך פעמים רבות בתופעות לוואי, ובמקרים קיצוניים גם בגרימת נזק לעין. לכן, השימוש בסטרואידים כטיפול למניעת בצקות בעין על רקע של סכרת או חסימה של כלי דם יינתן בדרך כלל כמוצא טיפולי אחרון. זאת לאחר שלא נרשם שיפור באיכות הראייה של המטופל לאחר הטיפול בזריקות המתונות יותר – איליה, לוסנטיס או אווסטין.

חשוב להדגיש כי היתרון המרכזי של השימוש בזריקות הללו על פני יתר הזריקות, הוא בהשפעתם ארוכת הטווח של הסטרואידים. אם תכיפות מתן הזריקות האחרות עומד על מרווחים של חודש (עד שפגה השפעתם), השפעתם של הסטרואידים מגיעה גם לשלושה חודשים.

קראו על הטיפול הטבעי בבצקות ברשתית העין >>