ירוק בעיניים: הדרך הטבעית להוריד את הסיכון לגלאוקומה

דיאטה עשירה בעלים ירוקים מורידה את הסיכון לחלות בגלאוקומה ב-20 עד 30 אחוזים! ממצא מרעיש זה עולה ממחקר ארוך שנים שנערך באוניברסיטת הארוורד היוקרתית במסצ'וסטס.

המחקר האמור פורסם השנה ב-JAMA, כתב העת של ארגון הבריאות האמריקני (The Journal of the American Medical Association). במסגרתו, בדקו החוקרים את הרכב התזונה של יותר מ-100 אלף איש שהשתתפו בשני מחקרים ארוכי טווח שנמשכו מעל 25 שנים. מהממצאים עלה כי נבדקים אשר אכלו עלים ירוקים רבים נמצאו בסיכון קטן בעשרות אחוזים ללקות בגלאוקומה ביחס ליתר הנבדקים.

גלאוקומה (ברקית בעברית) היא מחלת עיניים קשה וחשוכת מרפא, הפוגעת ב-4 אחוזים מהאוכלוסייה, כולל 10 אחוזים מבני 80 ומעלה, והיא אחת משלוש הסיבות העיקריות לעיוורון בעולם המערבי. במהלך המחלה, נפגע עצב הראייה באופן בלתי הפיך, כך שלא ניתן להחזירו למצבו הקודם, ובמקרה האופטימלי ניתן לעצור את התקדמות המחלה – ולא יותר. עצב הראייה נפגע בגלל עלייה בלחץ התוך-עיני ו/או פגיעה בזרימת הדם אל העצב.

עצב הראייה מקשר בין העין, הקולטת את האור והמידע הוויזואלי, למוח המתרגם את האותות והופך אותם לתמונה אותה אנו רואים. פגיעה בעצב הראייה תתבטא בסופו של דבר בהצטמצמות שדה הראייה.

מה לאכול כדי לשמור על הראייה?

אז למה עלים ירוקים? כי הם עשירים בחנקות, ההופכות בגוף לתחמוצות חנקן. "תחמוצות חנקן חשובות לשמירה על זרימת דם סדירה וככל הנראה גם לאיזון לחץ תוך עיני", אומר ד"ר ג'א הי קאנג, החוקר הראשי מטעם בית הספר לרפואה בהארוורד.

עלים ירוקים כמו תרד, קייל וחסה הם גם מקור מצוין ללוטאין וזיאקסנטין – שני נוגדי חמצון חשובים למדי ממשפחת הקרוטנואידים הנמצאים בריכוז גבוה בעיניים ותפקידם להגן על האזורים הרגישים מפני קרינת השמש ומזהמים שונים.

לוטאין וזיאקסנטין הם פיגמנטים צהובים וכתומים ולכן ניתן למצוא אותם בפירות וירקות בצבעים הללו, אך ריכוזים הגבוה ביותר הוא בעלים ירוקים. בעלים אלו נבלע צבעם הבהיר בכלורופיל הירוק ולכן צבעם לא נראה. ככלל, ככל שהעלה ירוק וכהה בצבעו, כך גבוהה בו רמת הכלורופיל, ובהתאמה גם רמת הלוטאין והזיאקסנטין, שהצמח מייצר להגנתו.

עלים ירוקים כוללים בין היתר תרד, קייל, חסה, כרוב, ברוקולי, פטרוזיליה, בזיליקום, נענע, כוסברה, שמיר, עלי בייבי, רוקט, ארוגולה, סלרי, רוגלת הגינה (ריג'לה).