שתל רשתית לעיוורים כתוצאה מרטיניטיס פיגמנטוזה

מהו שתל לרשתית?

שתל רשתית, הוא שתל רפואי ביולוגי המיועד לשחזר באופן חלקי ראיה תפקודית לאנשים, אשר איבדו את ראייתם עקב ניוון רשתית הקרוי רטיניטיס פיגמנטוזה (RP). מחלה זו, היא מחלה ניוונית של הרשתית, בה נפגעים באופן חמור קולטני האור בעין ("פוטו-רצפטורים").

 

מהי מערכת ארגוס II?

מערכת ארגוס II או בשמה המקורי Argus II, מעבירה גירויים חשמליים לרשתית על בסיס מידע המתקבל ממצלמה מינאטורית חיצונית המורכבת על משקפיים. הגירויים החשמליים מייצרים תחושת ראייה על בסיס המידע החזותי של המרחב כפי שמתקבל במצלמה המורכבת על המשקפיים.

בעין בריאה, תאי הפוטו – רצפטורים (מדוחים וקנים) ברשתית ממירים אור לזרמים אלקטרו כימים זעירים, הנשלחים דרך העצב האופטי אל המוח, שם הם מפוענחים לתמונות. אם הפוטו- רצפטורים לא מתפקדים יותר כראוי- עקב מחלות כמו RP- הצעד הראשון בשרשרת זו נפגע, ומערכת הראיה לא יכולה לתרגם אור לתמונות.

שתל הארגוס II מיועד לעקוף את הקולטנים הפגועים. מצלמת וידאו קטנטנה, הממוקמת במשקפי הפציינט, מצלמת את הסביבה. סרטון הוידאו נשלח למחשב זעיר, שנושא העיוור (יחידת עיבוד מרכזית, או CPU בשפה המקצועית), שם הוא מעובד ולבסוף מומר להוראות הנשלחות חזרה למשקפים דרך חוט מיוחד. הוראות אלו מועברות על-חוטית לאנטנה הנמצאת בשתל. הסיגנלים מועברים למערך אלקטרודות, אשר מייצר זרמים קטנים של חשמל. זרמים אלו מיועדים לעקוף את הפוטו רצפטורים הפגועים ולגרות את תאי הרשתית הבריאים הנותרים, אשר מעבירים את המידע הראייתי לאורך העצב האופטי בחזרה למוח. תהליך זה מיועד לייצר תפיסה של תבניות של אור, אותן מטופלים יכולים לפרש כתבניות ראייתיות.

 

מי יכול להפיק תועלת משתל לרשתית?

מערכת ארגוס II מיועדת למטופלים עם אובדן ראיה מתקדם עד חמור, עקב RP, אשר עונים לקריטריונים הבאים:

  • רקע ודאי של RP וחדות ראיה של בקושי תפיסת אור, או גרוע מכך, בשתי העיניים.
  • יש להם תאי גנגליון ועצב אופטי בעין המושתלת כפי שנקבע בבדיקת תפיסת אור או בדיקת VEP.
  • עבר של ראיה שימושית – לפחות יכולת קריאה בעבר…
  • גיל המטופל צריך להיות 25 ומעלה בזמן הגשת הבקשה לטיפול.

האם נדרש ניתוח?

כן, הליך ניתוחי נדרש לצורך השתלת הארגוס II. הניתוח מסתיים בדרך כלל תוך 4 שעות, אך היו מקרים שהתארך עד לשמונה שעות ונדרשת הרדמה כללית. רופא יקבע אם יש צורך בתרופות מסוימות לפני ואחרי הניתוח. תמיכת בני משפחה או חברים הינה מומלצת (אך לא נדרשת כתנאי) לבדיקות שלאחר הניתוח.

האם ישנם סיכונים?

כמו בכל הליך רפואי או מכשיר מושתל, ישנם סיכונים. יש להתייעץ על כך עם הרופא המטפל.

מה קורה לאחר ניתוח השתלת רשתית?

לאחר הניתוח המטופל חוזר לבדיקות מעקב, בהן מכיילים את הגדרות המכשיר עבור התגבות הספצפיות שלו. כמו כן המטופל, מקבל הדרכה כיצד להשתמש בו. מרגע שהושלמו ההגדרות וההתאמות, המטופל יכול להתחיל להשתמש במכשיר בבית.

רקע – מהי רטיניטיס פיגמנטוזה?

RP היא מחלה הגורמת להתנוונות של תאי המדוכים והקנים ברשתית. היא אחת הסיבות המובילות לעיוורון תורשתי. הסימפטומים יכולים להופיע בגיל ההתבגרות, אך בעיות ראיה חמורות לא מתרחשות בדרך כלל גילאי הבגרות המוקדמת. בשלבים הראשונים של המחלה, אנשים עם RP יכולים לחוות קושי בראיית לילה, וקושי רב יותר בראיה בתנאי תאורה עמומה. ככל שהמחלה מתקדמת, חולי RP מתחילים לאבד ראיה היקפית ולפתח ראיית מנהרה (Tunnel Vision). בשלבים המתקדמים ביותר, אדם עם RP יכול לסבול מעיוורון מוחלט. צורות אחרות של RP ומחלות קשורות כוללות את תסמונת אשר, LCA, מחלת קנים מדוכים,bardet- biedl, תסמונת ומחלת Refsum ועוד.

 

מהו שתל רשתית?

שתל רשתית הינו שתל ביולוגי – רפואי המיועד להחזיר באופן חלקי ראיה לאנשים אשר איבדו את ראייתם. השתל מיועד לאנשים שהתעוורו כתוצאה ממחלת רשתית הפוגעת באופן חמור בתאי הקולטנים (פוטו-רצפטורים) ברשתית, כמו RP. מערכת השתל לרשתית, ארגוס II, מיועדת לספק גירוי חשמלי לרשתית, על מנת ליצור תפיסה ראייתית באנשים עיוורים.

המערכת מורכבת מחלקים המושתלים בתוך העין ומחלקים חיצוניים. בעין בריאה, הקולטנים (קנים ומדוכים) ברשתית ממירים אור לזרמים אלקטרו- כימיים הנשלחים ישירות לעצב האופטי ומשם למוח, בו הם מפוענחים כתמונות. אם הקולטנים לא מתפקדים יותר כראוי, עקב מצבים כמו RP, השלב הראשון בתהליך הראיה מופרע ומערכת הראיה לא יכולה להמיר אור לתמונות.

ארגוס II עוקף את תאי הפוטו-רצפטורים. מצלמת וידאו זהירה במשקפי הפציינט ומצלמת את הסביבה. הוידאו נשלח למחשב, שבו התמונות וידאו מעובדות ומומרות להוראות הנשלחות למשקפיים דרך חוט. הוראות אלו מועברות אל חוטית לאנטנה בשתל. הסיגנלים נשלחים למערכת אלקטרודות, הפולטות פולסים קטנים של חשמל. פולסים אלה, עוקפים את הרצפטורים הפגומים ומגרים את התאים הנותרים ברשתית, ואלו מעבירים את המידע הויזואלי דרך העצב האופטי אל המוח, על מנת ליצור תפיסה של אור. המטופלים לומדים לפרש תבניות אלו של אור.

כיצד רואים עם הארגוס II?

ארגוס II משחזרת ראיה שאינה דומה לראיה הטבעית אשר הייתה למטופל טרם שהתעוור. ניתן הכי טוב לתאר אותה כראיית פיקסלים המורכבת מנקודות של אור, שבמקרה האידיאלי מכסות שדה ראיה של 20 מעלות. ניתן להשוות זאת לסרגל באורך 30 ס"מ המוחזק מול העין במרחק זרוע.

ליצירת קשר עם איתי שרף – מחלוצי המטפלים במחלות עיניים ברפואה סינית, לחץ כאן

בדרך כלל נדרש זמן על מנת ללמוד לפרש את התמונות הנוצרות ע"י המערכת, והתוצאות משתנות בין פציינט לפציינט. חלק מהמטופלים מצליחים להבדיל בקלות בין צורות, מזהים אותיות גדולות ומאתרים מקורות אור, בעוד שאחרים אינם מסוגלים לעבד מידע מרחבי אודות הדברים שסביבם. במחקר הקליני שנעשה על הארגוס II פציינטים הגיעו בעקביות לתוצאות טובות יותר במטלות של התמצאות וניידות.

דוגמאות למטלות שבצעו מטופלים לאחר שקיבלו את השתל:

* הערה – לא כל המטופלים בצעו את כל המטלות.

איתור או מציאת חפצים:

  1. איתור או זיהוי חפצים
  2. מציאת כלים על שולחן
  3. איתור מכוניות חונות וזזות
  4. מציאת עמודי תחנת אוטובוס ועמודי דגל

התמצאות וניידות:

  1. מציאת דלתות, חלונות, מעליות
  2. הליכה לאורך שפת מדרכה או עיקול
  3. הליכה לאורך מעבר חצייה ברחוב

גילוי אור:

  1. מציאת אור בחדרי לובי
  2. מציאת חלון על ידי האור הנכנס דרכו

מטלות בית:

  1. מיון כביסה לפי צבע בהיר וכהה
  2. זיהוי אותיות גדולות ומספרים
  3. קריאת מילים המודפסות בגדול

האם נדרש תהליך ניתוחי?

כן, הליך ניתוחי נדרש על מנת להשתיל את הארגוס II. הניתוח מסתיים בדרך כלל תוך 4 שעות ונדרשת הרדמה מלאה. אשפוז לילה אחד נדרש לעיתים. מתן תרופות לפני ואחרי ניתוח יוחלט על ידי הרופא. תמיכה ממשפחה או חברים מומלצת (אך אינה נדרשת) לצורך המעקב לאחר הניתוח.

האם ישנם סיכונים?

כמו בכל תהליך ניתוחי ישנם סיכונים. יש להתייעץ עם רופא ישירות.

מה קורה לאחר הניתוח?

לאחר ניתוח ההשתלה, מטופלים חוזרים למרפאה מספר פעמים במשך כמה חודשים לצורך מעקב רפואי, על מנת כוון את המערכת במיוחד בשבילם ועל מנת לקבל אימון כיצד להשתמש במערכת. מרגע שמסיימים את ההתאמות ואת ההדרכות, המטופלים יכולים להתחיל להשתמש באביזר בבית. בשלב זה, מטופלים יכולים לבחור לקבל פגישות שיקומיות המועברות על ידי מומחה בראייה ירודה. אימונים אלו מיעדים ללמד את המטופל כיצד לפרש ולהשתמש ביכולות הראיה החדשות שלו בחיי היום יום.

שאלה: מדוע לא כדאי לחכות זמן נוסף, על מנת לקבל את הדור הבא של המכשיר?

  1. ניתן לשדרג את המכשיר בעתיד. אפשר לקבל את השתל היום ולשנות את תוכנת המשקפיים בשנה הבאה (הדבר נעשה 12 פעמים עד כה).
  2. סביר להניח, שייקח לפחות עוד 5 שנים עד שיצא אביזר טוב יותר. רטיניטיס פיגמנטוזה היא מחלה ניוונית מתקדמת. השתל יכול לעבוד היום אבל לא לעבוד טוב באותה מידה אם יושתל בעין המבוגרת יותר בחמש שנים.
  3. ניתו להסיר את האביזר. שום דבר לא מונע מהשתלת שתל נוסף בעתיד (אלא אם כן ישנם סיבוכים).
  4. ניתן יהיה, לשים שתל חדש יותר בעין השניה.

כיצד הארגוס II תוכנן לייצר ראיה?

בעין בריאה הקולטנים ברשתית (פוטו רצפטורים) ממירים אור לזרמים אלקטרו- כימיים זעירים הנשלחים דרך העצב האופטי של המוח, שם הם מקודדים לתמונות. אם הקולטנים לא מתפקדים יותא בצורה תקינה עקב מצבים כגון RP- השלב הראשון בראיה מופרע, ומערכת הראיה לא יכולה להפוך אור לתמונות.

מערכת הארגוס ii מתוכננת לעקוף את תאי הפוטו רצפטורים. מצלמת וידאו מנייטורית הממוקמת על משקפי הפציינט מצלמת את הסביבה. הוידאו נשלח למחשב שנושא הפציינט ובו מעובדים ומועברים חזרה למשקפים דרך חוט. הוראות אלו מועברות על חוטית לאנטנה בשתל. הסיגנלים מועברים למערך אלקטרודות הפולט זרמים קטנים של חשמל. זרמים אלו מיועדים להחליף את הפוטו רצפטורים ולגרות את התאים הנותרים ברשתית המעבירים את המידע הראייתי לאורך הצעב האופטי אל המוח. המידע מיועד ליצור תפיסה של תבניות אור שאותן הפציינט לומד לפרש כתבניות ראייתיות.

ליצירת קשר עם איתי שרף – לחץ כאן