דיכאון ורטיניטיס פיגמנטוזה – האם יש קשר?

מטרת המחקר

להעריך את ההשפעה הפסיכולוגית של רטיניטיס פיגמנטוזה על החולים במחלה, ולבדוק את הקשר שבין דיכאון ופגיעה בראייה אצל החולים במחלה.

על המחלה

רטיניטיס פיגמנטוזה היא מחלה ניוונית התוקפת את רשתית העין. זוהי מחלה תורשתית (גנטית) הנובעת ממוטציה גנטית. המחלה נגרמת בשל מוות מוקדם של הקולטנים (פוטורצפטורים) ברשתית: בהתחלה מתנוונים התאים האחראיים לראיית לילה ולאחר מכן מתנוונים התאים האחראיים לראיית יום. המחלה אינה תלוית גיל ויכולה לפרוץ בגילאים שונים.

היא יכולה להיות מולדת ומאידך תועדו מקרים שהמחלה פרצה בגילאים מאוחרים (90). יחד עם זאת במרבית המקרים המחלה מתפרצת בגילאים 10–20. כאמור, בשלב הראשון המחלה מתבטאת בעיוורון לילה אליו מצטרפת ירידה הדרגתית בראייה ההיקפית עד לכדי צמצום שדה הראייה למעין מבט דרך צינור (ראיית צינור) ולפעמים מלווה גם בקוצר ראייה חריף. המחלה עלולה להוביל לעיוורון מלא בשלביה המתקדמים. אף על פי כן, הראייה המרכזית יכולה להישאר טובה באופן יחסי עד לשלבים מאוחרים של המחלה.

לקריאה נוספת על רטיניטיס פיגמנטוזה >>

ממצאי המחקר

במחקר השתתפו 34 חולים עם רטיניטיס פיגמנטוזה ו-35 משתתפים בריאים תואמי גיל ומגדר בקבוצת הביקורת. כל המשתתפים עברו בדיקות ראייה רלוונטיות וענו על שאלונים סטנדרטיים להערכת דיכאון. ההבדל בבדיקות הראייה בין שתי הקבוצות היה גדול והחוקרים מצאו הבדל סטטיסטי ניכר בין החולים במחלה לבין קבוצת הביקורת בכל הנוגע לרמות הדיכאון. אצל חולים מבוגרים יותר עם פגיעה גדולה יותר בראייה נרשמו רמות דיכאון גבוהות יותר. נראה שלמגדר לא הייתה השפעה סטטיסטית על רמות הדיכאון או על מצב הראייה.

מסקנת החוקרים היא שכאשר רטיניטיס פיגמנטוזה נמצאת ברקע, החולים בה נוטים לפתח דיכאון קל עד בינוני – זאת בהשוואה לקבוצת הביקורת, שלא סבלה מהפרעות בראייה.

תוצאות אלו יכולות לנבא שאובדן ראייה וגיל מתקדם יכולים להיות גורמי סיכון להתפתחות דיכאון. לכן מומלץ שמבוגרים החולים במחלה יקבלו תמיכה נפשית מספקת ויהיו במעקב פסיכולוגי כדי שיוכלו לקבל טיפול מיטיב בהקדם האפשרי.

טיפול טבעי במחלה

רפואה סינית נמצאה כיעילה במיוחד בטיפול ברטיניטיס פיגמנטוזה. טיפול באמצעות רפואה סינית הכולל דיקור סיני וצמחי מרפא, משפר את זרימת הדם אל הרשתית ועשוי לשפר מאוד את מצבם של החולים במחלה. הטיפול גם משפר את התגובה החשמלית של התאים לאור וכך משפר את תפקוד הקולטנים. מחקר שנערך באוניברסיטת ג'ונס הופקינס (Johns Hopkins University) הראה כי טיפולים בשיטת דיקור סיני, יעילים לשיפור של מצב הראייה בקרב החולים במחלה. נמצא גם כי דיקור סיני יעיל במיוחד לחולי רטיניטיס פיגמנטוזה אשר סובלים מרגישות יתר לראיית לילה.

לקריאה על השפעת הדיקור הסיני על חולי רטיניטיס פיגמנטוזה הכנסו >>