קנאביס עשוי לסייע בשיפור ראיית לילה

חוקרים מאוניברסיטת מקגיל במונטריאול (קנדה) הראו כי קנבינואידים (רכיבים פעילים המצויים בקנאביס), עשויים להגדיל את יעילות תגובת תאי הרשתית לאור.

לא בפעם הראשונה

לפחות שני מחקרים נוספים שבחנו תרבויות שבהן השימוש בקנאביס מותר ונפוץ, חשפו קשר אפשרי בין ראיית לילה טובה ושימוש בקנאביס.

דייגים בג'מייקה מייחסים זמן רב את ראיית הלילה המצוינת שלהם לעישון קנאביס או לשתיית רום המבוסס על תמיסת קנאביס. השפעת הקנאביס על ראיית לילה אושרה כבר לפני 25 שנה על ידי רוקח אמריקני.

בשנת 2002, הצליחו  גם חוקרים במרוקו לאשר את השפעת הקנביס על ראיית לילה אצל דייגים ושוכני הרים בארצם, תוך שימוש במכשיר חדש שמודד את רגישות תאי הרשתית בעין.

על המחקר החדש

המחקר החדש מתמקד בתאי רשתית באמצעות מודלים של בעלי חיים. החוקרים הפעילו קנבינואיד סינתטי ישירות לעיני ראשנים והשתמשו באלקטרודות כדי למדוד שינויים בעצבי הרשתית, תוך מדידה ישירה של כמות האור שהראשנים יכלו לקלוט. התאים נמצאו רגישים יותר לאור בעקבות השימוש בקנבינואידים.

ראשנים ידועים בנטייתם האינסטינקטיבית להתרחק מנקודות כהות נעות. בניסוי השני, נתנו החוקרים לחלק מהראשנים קנבינואידים סינתטיים ועקבו אחר התנהגותם בוידאו.

באמצעות תוכנת מעקב, הם גילו שבתנאים נורמליים עם אור חזק לא היה כל שינוי בהתנהגות הראשנים, אולם בתנאי אור נמוך הראשנים שטופלו בקנבינואידים סינתטיים, הצליחו להמנע מנקודות חשוכות בהצלחה רבה יותר מאשר קבוצת הראשנים שלא קיבלו טיפול, נתון שככל הנראה מאשר את ההשערה ששימוש בקנבינואידים יכול להגביר את הראייה בתנאי אור נמוך.

כעת יש לחוקרים בסיס להבנת ההשפעה הספציפית של קנאביס על ראיית לילה והבנה שלקנבינואידים יש השפעה נוירו-אפקטיבית על תאי הרשתית, ולכן טיפולים המבוססים על התרופה עשויים, בתיאוריה, לא רק לשפר את הראייה עבור חולים עם ראייה מתדרדרת, אלא גם להאט את התקדמותן של מחלות, כמו למשל: גלאוקומה או רטיניטיס פיגמנטוזה – שתי מחלות עיניים שעלולות לגרום לעיוורון.

טיפול טבעי בראייה לקויה

בקליניקת איתי שרף מוצע טיפול טבעי במחלות עיניים ורשתית המותאם אישית לכל מטופל על פי מצבו. הטיפול מתבצע באמצעות דיקור סיני, שימוש בצמחי מרפא, שינוי תזונתי ודרכים נוספות שעשויות לחזק את הגוף ובתוך כך, עשויות לשפר את יכולתו להתמודד עם המחלה.

כמו כן, חשוב לשלב את הטיפול הטבעי במקביל לטיפול המערבי (הקונבנציונאלי) אצל רופא. הרפואה הסינית משלימה את זו המערבית ובאמצעות השילוב, הסיכוי לשיפור בתסמיני המחלה גדל.

איתי שרף הוא מראשוני המטפלים בישראל באמצעות הרפואה הסינית ובעל נסיון מעשי רב שנרכש בארץ ובעולם.

*מקור: הגרדיאן הבריטי