מחקר: פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לגלאוקומה

גלאוקומה הוא מצב כרוני הגורם נזק בלתי הפיך לעצב הראייה. לעתים הנזק לעצב הראייה נגרם בשל לחץ תוך עיני גבוה, אך לא תמיד וישנם גורמי סיכון נוספים להתפתחות המחלה, למשל אספקה לקויה של דם אל אזור עצב הראייה. הרפואה הסינית מציעה פתרונות יעילים להורדה של לחץ תוך עיני גבוה וגם מטפלת בשורש הבעיה עצמה.

אבל למה לטפל אם אפשר למנוע? תוצאות מחקר שנערך לאחרונה מצביעות על כיוון חדש היכול למנוע התפתחות גלאוקומה.

כולנו כבר יודעים שפעילות גופנית טובה ללב ולהיקף המותניים שלנו. אבל מחקר חדש רומז על כך שהיא מועילה גם לראייה שלנו.

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס, ניתחו נתונים שנאספו על מבוגרים אמריקנים במשך שנים. החוקרים מצאו שהאנשים הפעילים ביותר היו גם בעלי סיכוי נמוך יותר לפתח גלאוקומה מאשר אלו שהיו הכי פחות פעילים.

הממצא המובהק של ניתוח הנתונים הזה היה, שכל עלייה של 10 דקות בשבוע של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת הפחית את הסיכון לגלאוקומה ב-25%.

גלואקומה היא אחד הגורמים המובילים הגורמים לעיוורון בארה"ב והיא נפוצה מאוד בקרב בני 40 ומעלה. בישראל כ-2% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מגלאוקומה שנחשבת לגורם השני הנפוץ ביותר לעיוורון בארץ.

ד"ר ויקטוריה טסנג, שהובילה את המחקר, ציינה שהמחקר מרמז על כך שלא רק הפעילות הגופנית לעצמה עושה את ההבדל: "אנשים המתאמנים במהירויות גבוהות יותר או שצועדים יותר בהליכות או באימוני הריצה שלהם יכולים להפחית עוד יותר את הסיכוי שלהם להתפתחות גלאוקומה, ביחס לאנשים הצועדים לאט יותר ולמרחקים קצרים יותר".

עוד ציינו החוקרים, שמחקרים אחרים הצביעו על כך שפעילות גופנית משנה את זרימת הדם ואת הלחץ בעיניים, העלולים להשפיע על הסיכון להתפתחות גלאוקומה. יחד עם זאת, אומרת ד"ר טסנג, עדיין נדרש מחקר נוסף כדי שרופאים יוכלו להמליץ למטופלים שלהם על התעמלות כפעילות מונעת גלאוקומה.

ממצאי המחקר פורסמו ב-13 בנובמבר 2017 בפגישה השנתית של האקדמיה האמריקנית לאופתלמולוגיה, שהתקיימה בניו אורלינס.