מחקר: פירות, ירקות וגם קפה מורידים את הסיכון לניוון רשתית

תזונה ים-תיכונית, ובמיוחד פירות, מורידה את הסיכון לחלות בניוון רשתית (AMD – age-related macular degeneration) ביותר מ-30%! נתון מפתיע זה – ותודו, גם מעודד, הופיע במחקר שנחשף בכינוס ה-120 של האגודה האמריקנית לרפואת עיניים (AAO – American Academy of Ophthalmology). מה שעוד מפתיע – ושוב, כיף לדעת – הוא שגם שתיית קפה יעילה למניעת ניוון רשתית.

ניוון רשתית הוא הסיבה מס' 1 לאובדן ראייה חמור בקרב בני 50 ומעלה בעולם המערבי. המקולה נמצאת בתוך הרשתית ואחראית בין היתר על מיקוד הראייה ורלבנטית לפעילויות יומיומיות כמו קריאה, נהיגה וזיהוי פנים, וברור כי ניוון המקולה פירושו פגיעה משמעותית באורח החיים.

מחקרים רבים כבר קשרו כתרים לדיאטה הים-תיכונית, העשירה בירקות ופירות טריים, קטניות, דגנים מלאים, דגים ושומנים בריאים, ומנגד ממעיטה בצריכת בשר אדום ושומן רווי. עד היום ידוע היה כי תזונה כזו טובה לכלי הדם וללב ומורידה את הסיכון לסרטן, אבל השפעתה על הראייה לא נחקרה עד לאחרונה.

איך השפיעה צריכת הקפה על הסובלים מניוון רשתית?

חוקרים באוניברסיטת קוימברה בפורטוגל ביקשו לברר את השפעת התזונה על הסיכון לחלות בניוון רשתית תלוי גיל, בדגש על צריכת פירות ושתיית קפה. המחקר נערך בקרב 883 משתתפים מגיל 55 ומעלה, בין 2013-2015. 449 ממשתתפי המחקר סבלו מניוון רשתית במצב קל לפני איבוד ראייה. יתר 434 המשתתפים לא סבלו מניוון רשתית ושמשו כקבוצת ביקורת.

החוקרים בחנו (באמצעות שאלונים) את הרגלי התזונה של המשתתפים והעניקו ציונים בין 0-9. ככל שתזונת המשתתף היתה קרובה לערכי התזונה הים-תיכונית, כך עלה הציון שלו. אלו שהקפידו על דיאטה ים-תיכונית כהלכתה קיבלו ציון 6 ומעלה.

ואלו הממצאים שעלו:

מבין המשתתפים שלא טרחו על דיאטה ים-תיכונית (ציון מתחת 6) עמד שיעור הסובלים מניוון מקולרי על 50%. בקרב אלו שקיבלו ציון 6 ומעלה עמד שיעור הסובלים מניוון מקולרי על 39%. נתונים אלה מייצגים סיכון מופחת בשיעור 35% ללקות בניוון מקולרי בקרב המקפידים על תזונה ים-תיכונית.

בהמשך ירדו החוקרים לעומק וניתחו את הסיכון למחלה ביחס לצריכת מאכלים מסוימים. נמצא כי אכילת פירות יעילה למדי להורדת סיכון זה: מבין המשתתפים שאכלו לפחות 150 גרם פירות ביום, 54.5% לא סבלו בניוון מקולרי ו-45.5% היו מקבוצת החולים. המסקנה של נתונים אלו מבטאים סיכון מופחת למחלת העיניים בשיעור 15% בקרב מי שצרך לפחות 150 גרם פרי ביום.

ולקינוח – מבין המשתתפים שצרכו 78 מ"ג קפאין ביום, כמות השווה לכוס אספרסו, נמצא כי שיעור המשתתפים שלא סבלו מניוון מקולרי עמד על 54.4, בעוד ש-45.1% סבלו ממחלת העיניים הקשה. קפה אינו נמנה על מרכיבי הדיאטה הים-תיכונית אך הוא משקה פופולרי במדינות אגן הים התיכון. החוקרים הסבירו כי בחרו לבדוק את שתיית הקפה בגלל נוגדי החמצון החזקים והיעילים הנמצאים בקפאין וידועים כמגנים מפני מחלות כמו אלצהיימר, סוכרת ופרקינסון.

"מחקר זה הוסיף נדבך על התועלת הבריאותית הכרוכה בתזונה נכונה ובריאה, בתוספת הגנה על העיניים מפני ניוון רשתית", אמר פרופ' רוטינו סילבה מאוניברסיטת קוימברה והחוקר הראשי במחקר זה. "אנו סבורים כי מחקר זה הוא ציון דרך לקראת פיתוח תרופה לניוון מקולרי תלוי גיל".