סיבוכי סוכרת ברשתית – מחלות עיניים כתוצאה מסוכרת

סוכרת היא מחלה בעלת סיבוכים רבים, שחלקם אף עלולים להשפיע על הראייה שלכם. אבל השפעתה של הסוכרת על מערכת הראייה אינה פוגעת רק ביכולת שלכם לראות. בצקת בעין, רטינופתיה סוכרתית, קטרקט ומחלות עיניים נוספות, נגרמות כתוצאה מסיבוכי סוכרת ומונעות מכם לחיות את החיים שאתם רוצים לחיות; ייתכן ולא תוכלו לנהוג, לראות את אהוביכם, לקרוא או להבדיל בין צבעים. ייתכן ולא תוכלו לראות כלל. זו הסיבה שבגינה חשוב להבין שהמניעה והטיפול בזמן בעיות אלו – נמצאים פעמים רבות בשליטתכם.

אילו בעיות ראייה קשורות או נגרמות על ידי סוכרת?

סוכרת היא הסיבה העיקרית לעיוורון בעולם כולו. כמו כן האגודה האמריקאית לסוכרת מציינת שחולי סוכרת חשופים הרבה יותר לפתח בצקת בעין, גלאוקומה, רטינופתיה סוכרתית, קטרקט ובעיות ראייה נוספות.

הסיכונים של חולי סוכרת לפתח קטרקט גבוהים ביותר

  • 60% יותר סיכון לפתח קטרקט.
  • המחלה מתפתחת בגיל צעיר יותר.
  • המחלה מתדרדרת מהר יותר.

כיצד ניתן להפחית או להימנע מבעיות עיניים הקשורות לסוכרת?

ראשית עליכם לדון עם הרופא המטפל בנושא של סיבוכי סוכרת המשפיעים על העיניים. בנוסף יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להתמודד אם המצב:

  • הקפידו על רמות סוכר נורמליות בדם באופן עקבי ככל שאתם יכולים. מחקרים מראים שחולי סוכרת שאינם מצליחים לשמור על רמות סוכרת מאוזנות חשופים פי ארבע לפתח רטינופתיה והמחלה מדרדרת אצלם במהירות כפולה. כמו כן רמות סוכר שיצאו משליטה יכולות לגרום לטשטוש בראייה.
  • שמרו על לחץ הדם שלכם בשליטה. לחץ דם גבוה עלול להוביל לבעיות עיניים, כמו פגיעה בכלי דם קטנים כמו גם לרטינופתיה הנגרמת מלחץ דם גבוה. סוכרת ולחץ דם גבוה יחד הן גורם סיכון גבוה במיוחד להתפתחות בעיות עיניים.
  • הקפידו על בדיקת עיניים שנתית אצל אופתלמולוג. בדיקה תקופתית אצל הרופא המטפל חשובה מאוד, אך הוא לא יכול להעריך במידה מספקת את מצב העיניים שלכם. רק רופא עיניים יכול לערוך את בדיקת הרחבת האישונים הנדרשת לזיהוי בעיות עיניים רבות.

טיפולים הקיימים למחלות עיניים הנובעות מסיבוכי סוכרת

הבריאות שלכם חשובה ולכן רצוי לשמור על קשר רציף עם הרופא המטפל ולהישאר במעקב צמוד כדי להמנע מהחמרה במצב הבריאותי. באותו אופן, גם בריאות העיניים שלכם חשובה ביותר ולכן אם אתם סובלים מבעיות עיניים הקשורות לסוכרת, חשוב שתהיו במעקב ובטיפול אצל רופא עיניים מתאים.

הרופא יוכל להציע לכם טיפול טוב, אך על פי רוב, טיפול קונבנציונאלי בשילוב עם טיפול טבעי ברפואה סינית יכול לעכב את התדרדרות המחלה בשנים רבות, כאשר העיקרון הטיפולי ברפואה סינית נקבע לפי הסימפטומים איתם המטופל מגיע.

במידה והחולה מגיע עם בצקת בעין בעקבות סיבוכי סוכרת, מטרת הטיפול תהיה לספוג את הנוזל ולנסות ולשקם את הרקמה שנפגעה על מנת לשפר את הראייה. במידה ומגיעים עם רטינופתיה סוכרתית ללא בצקת, המטרה העיקרית תהיה לשפר את זרימת הדם אל הרשתית בכדי להקטין את הסיכון לסיבוכים עתידיים. בכל מקרה, הטיפול מתייחס גם לסימפטומים הקיימים וגם לסוכרת שהינה הגורם לסיבוכים בעיניים.