ויטמינים לניוון רשתית מעכבים את התפתחות המחלה

מחלת ניוון רשתית מהווה גורם סיכון משמעותי לאיבוד ראייה בקרב אוכלוסיות גדולות בעולם. זהו הגורם השכיח ביותר לאיבוד ראייה משמעותי בקרב בני 50 ומעלה במדינות המערב, ופוגע בכ-10 אחוז מהאוכלוסייה מעל גיל 65. על פי פרסומים עדכניים מטעם האו"ם, חולים במחלה כ-606 מיליון בני אדם ברחבי העולם, כאשר עד שנת 2050 צפוי מספרם של החולים במחלה לגדול פי שלושה, ולהגיע לכ-2 מיליארד חולים בעולם. אולם מחקר עדכני ממליץ על נטילת מספר ויטמינים לניוון רשתית ותוספים אשר יכולים להפחית את הסיכון בהתדרדרות המחלה לשלבים מתקדמים.

מחלת ניוון רשתית, או בשמה הנוסף "ניוון מקולרי גילי" (נמ"ג) מחולקת לשני מצבים: "השלב היבש", שהינו השלב הראשון של המחלה, ובו נפגעים בעיקר תאי השכבה אשר נמצאת מתחת לרשתית, ו"השלב הרטוב" שהינו השלב המתקדם של המחלה ובמהלכו נוצרים כלי דם שאינם תקינים באיזור הרשתית. בשני סוגי המחלה ניתן לטפל באופן יעיל ואף לעכב את התדרדרות המחלה והחמרתה.

בשנת 2006 פורסם מחקר אשר בוצע במשך 5 שנים וכלל כ-3,600 משתתפים, ומתוצאותיו עלה כי נטילת ויטמינים לניוון רשתית יכולים להיות יעילים לטיפול במחלה, ואף עשויים להביא להפחתה של 25 אחוז במעבר לשלב המתקדם של המחלה. התוספים שהומלצו לנטילה בעקבות המחקר הינם: ויטמין C, ויטמין E, בטא קרוטן, אבץ ונחושת.

הפחתת הסיכון להידרדרות המחלה

מחקר שפורסם לאחרונה בכנס השנתי לרפואת עיניים בסיאטל, בדק מחדש את הרכבם של ויטמינים לניוון רשתית שהומלצו במחקר המקורי. מטרת המחקר, שהחל בשנת 2006 והקיף כ-4,200 משתתפים בגילאי 85-50, היתה לבחון את היעילות בהוספת אומגה 3 לפורמולה המקורית, וכן בהוספת לוטאין וזיאקסנטין כתחליף לבטא קרוטן (אשר מוזכר כמסוכן לפיתוח סרטן ריאות בקרב מעשנים).

בין מסקנות המחקר, עלה כי הוספת אומגה 3 לפורמולה המקורית אינה מועילה, ואילו תוספת לוטאין וזיאקסנטין אינה מפחיתה את יעילות הטיפול – כך שניתן להחליפם עם בטא קרוטן. כמו כן עלה כי ניתן להפחית את כמות האבץ בהשוואה לפורמולה המקורית.

לדברי ד"ר אמילי צ'ו, סגנית מנהל במכון הלאומי לבריאות העין (NEI), מטופלים אשר טופלו בפורמולה בתוספת לוטאין וזיאקסנטין (כתחליף לבטא קרוטן), הקטינו ב-18 אחוז את הסיכון לעבור לשלב מתקדם יותר של המחלה, לעומת מטופלים אשר נטלו את הפורמולה המקורית ללא שינוי. הסבר נוסף אפשרי לממצא זה, הינו ככל הנראה הסברה שבטא קרוטן מקטין את השפעתם של לוטאין וזיאקסנטין בזרם הדם.

ויטמינים לניוון רשתית הנחשבים למומלצים

לסיכום, על פי תוצאות המחקר החדש, הרכב הויטמינים המומלץ לטיפול במחלה הינו: 500 מ"ג ויטמין C, 400 מ"ג ויטמין E, 80 מ"ג אבץ, 2 מ"ג נחושת, 10 מ"ג לוטאין ו-2 מ"ג זיאקסנטין.

ויטמינים לניוון רשתית הנחשבים מומלצים ניתן לצרוך באמצעות תוספים, וכן גם על ידי תזונה נכונה ומתאימה. בין המזונות העשירים בלוטאין וזיאקסנטין ניתן למצוא ירקות כתומים, צהובים וירוקים (עגבניה, תרד, כרוב ירוק, דלעת, גזר ועוד). את הזיאקסנטין ניתן לצרוך גם דרך מזונות כדוגמת תירס, מלון, תפוז, מנגו, כרוב ניצנים, משמש ואפרסק. עדיף לאכול מזונות אלו לאחר בישול קל, וכן בתוספת שמן זית או אגוזים, מכיוון שהלוטאין מסיס בשומן ובכך תוקל ספיגתו בגוף.

המחלה קשורה בגיל, ולכן מומלץ לכל אדם מעל גיל 60 להיבדק אצל רופא העיניים לפחות אחת לשנה באמצעות בדיקת OCTאחד התסמינים הראשונים אותם רואה הרופא בעת גילוי המחלה נקרא "דרוזן" – משקע צהוב בשכבות העמוקות של הרשתית. ממצא זה מעיד על קיום השלב היבש של המחלה, ולכן מומלץ להתייעץ עם רופא העיניים בשלב זה על נטילת ויטמינים לניוון רשתית, ובכך להפחית את הסיכון להתקדמות המחלה לשלבים מתקדמים יותר. ראוי לציין, כי עפ"י ניסיון הרפואה הסינית למחלות עיניים, טיפול טבעי בניוון רשתית ובתסמינים שלו מסייע בהזרמת חמצן אל המקולה, ובאמצעות כך אנו מאטים את קצב הידרדרות המחלה ולעיתים אף המצב הקיים משתפר.