הקשר בין ניוון רשתית לאכילת אוכל מעובד- זה בידיים שלכם!

האם אתם נמצאים בסיכון גבוה יותר לניוון רשתית אם אתם צורכים מזון מטוגן ומעובד?
במחקר "דפוסי דיאטה ושכיחות ניוון רשתית הקשור לגיל במחקר הסיכון לטרשת עורקים בקהילות" של אוניברסיטת באפאלו (UB), שהופיע בכתב העת הבריטי לאופטלמולוגיה, משתתפים אשר אכלו תזונה עשירה בבשר אדום ומעובד, אוכל מטוגן, דגנים מזוקקים וחלבון עתיר שומן נמצאו כבעלי סיכון גבוה פי שלושה לפתח בעיית עיניים הפוגעת ברשתית ומשפיעה על הראייה.
התופעה נקראת ניוון מקולרי הקשור לגיל מאוחר (AMD). זוהי מחלה בלתי הפיכה אשר משפיעה על הראייה המרכזית של האדם.
במחקר נעשה שימוש בנתונים של 66 מזונות שונים אותם דיווחו המשתתפים שהם צורכים, ובין השנים 1987 ל- 1995. החוקרים זיהו שני דפוסי תזונה בקבוצה זו: תזונה מערבית, כזו המזוהה עם דפוסי אכילה של מזון עשיר בשומן ומעובד, ותזונה הנחשבת בדרך כלל ל"זהירה" ובריאה, שהסבירה באופן זה את השונות בין שני סוגי התזונה.
לדברי החוקרים הקפדה על תזונה נכונה חשובה למניעת התקדמות מחלת ניוון רשתית. לדבריהם, השליטה במחלה יכולה להיות בידיהם של אנשים המצויים בשלבים מוקדמים של ניוון רשתית באמצעות הגבלת צריכת בר מעובד, אוכל מטוגן וחלבונים עתירי שומן, על מנת לשמור את תקינות הראייה לטווח הארוך. שינויים באורח החיים יכולים להיות אקוטיים בהאטת התקדמות המחלה.
ניוון רשתית הוא הגורם העיקרי לאובדן ראייה בקרב קשישים. מטרת המחקר היתה לבדוק את הקשר בין דפוסי אכילה לבין המחלה, או ההתדרדרות שלה. מממצאי המחקר הראו כי אנשים שלא סבלו מניוון רשתית, או שהיו בשלב מוקדם של המחלה, ודיווחו כי הם צורכים מזונות לא בריאים, היו בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח את המחלה בשלב מאוחר יותר.
עד למחקר זה רוב המחקרים נערכו על מוצרי תזונה ספציפיים, כמו נוגדי חמצון במינון גבוה שנראה היה שיש להם השפעה חיובית על ניוון רשתית. אולם אנשים צורכים מגוון רחב של מוצרי מזון ולכן בחינת דפוסי האכילה שלהם, מסייעת להבין טוב יותר את התמונה הרחבה.
אם בריאותכם חשובה לכם ואתם מעוניינים לשמר על הראייה לאורך זמן, מומלץ להתחיל לצרוך מזונות בריאים וכאלו שמסיעים לשמירה על הראייה ומניעת התדרדרות המחלה.

המלצות לתזונה מיטיבה ובריאה תוכלו למצוא כאן