הקשר בין כולסטרול HDL לניוון מקולרי

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Ophthalmology מצא קשר בין כולסטרול מסוג HDL לבין סיכון מוגבר לניוון מקולרי גילי (AMD), בעוד שלטריגליצרידים נמצא קשר שלילי לניוון מקולרי.

מהו ניוון מקולרי?

ניוון מקולרי (ניוון רשתית) היא מחלה הנחשבת לגורם ראשי לאובדן ראייה חמור ובלתי הפיך בקרב אנשים מעל גיל 60. התופעה מתרחשת כאשר החלק המרכזי הקטן של הרשתית, הקרוי מקולה, נחלש ומתדרדר.

על המחקר

החוקרים ניתחו את הקורלציה בין מחזור רמות השומנים ל-AMD. ג'ואנה קוליג'ין ושותפיה ביצעו ניתוח משולב של חתך נתונים, הכוללים אנשים בגילאי 50 ומעלה ושל נבדקים מניסוי רוטרדם, בעלי תת שומנים בדם.

דו"ח המחקר גילה כי קיים קשר הדוק לניוון מקולרי ולדרוזן (משקעים בלתי תקינים של חומר שומני צהוב המצוי במקולה ברשתית העין).

ממצאי המחקר העיקריים:

  • קיים קשר בין כולסטרול HDL גבוה לבין סיכון מוגבר לניוון מקולרי גילי, בעוד שלטריגליצרידים נמצא קשר שלילי לניוון מקולרי. שניהם קשורים לגודל הדרוזן.
  • HDL גבוה העלה את הסיכויים לדרוזן גדול יותר, בעוד שטריגליצרידים גבוהים יותר הורידו את הסיכויים לכך.
  • לכולסטרול מסוג LDL היתה משמעות סטטיסטית רק בהקשר של AMD מוקדם.
  • בכל הנוגע לתת שומנים בדם, ריכוז של חלקיקי HDL גדולים במיוחד הראו את הקשר הבולט ביותר ל- .AMD האסטרים של הכולסטרול שמעבירים חלבון המהווה סיכון ל- AMD עמד בקנה אחד עם רמות HDL מוגברות אך לא בכל הנוגע לרמת ליפאזה C.

לפי כותבי המחקר, נראה כי רמות של כולסטרול HDL גבוהות הן המניע לקשר ל- AMD, כאשר למשתנים אחרים בגנים השומניים לא היה תפקיד ברור בקשר הזה.

טיפול טבעי בניוון מקולרי

טיפול טבעי בניוון מקולרי עשוי לסייע במניעה ובהתדרדרות המחלה. מומלץ לשלב את הטיפול הטבעי עם הטיפול הקונבנציונלי, מבלי שתהיינה תופעות לוואי או סתירה בין הטיפולים.

הטיפול הטבעי מורכב ממגוון טיפולים: דיקור סיני, טיפול באמצעות צמחי מרפא, שינוי תזונתי ועוד, וזאת במטרה לשפר את תפקוד הרשתית.

איתי שרף הוא מראשוני המטפלים במחלות עיניים באמצעות הרפואה הסינית בישראל ואת השכלתו רכש בארץ ובחו"ל, כאשר הוכשר אצל טובי המטפלים בארה"ב ובסין.

צרו קשר עוד היום ולאחר אבחון מדוקדק יוכן עבורכם טיפול מותאם אישית בהתאם למצבכם וחומרת המחלה.