מחקר: ויטמין A יעיל בהאטת רטיניטיס פיגמנטוזה אצל ילדים

כיצד מאט ויטמין A התפתחות של רטיניטיס פיגמנטוזה אצל ילדים?

נראה שלילדים עם רטיניטיס פיגמנטוזה שקיבלו תוסף תזונה של ויטמין A, הייתה התפתחות איטית יותר של תסמינים הקשורים למחלה, לפי בדיקת אלקטרוטינוגרם – המודדת את הפעילות החשמלית ברשתית ובעצב הראייה בתגובה לאור, כך עולה ממחקר בהיקף קטן.

מחקר אחר שנערך ב-1993 העלה, שנטילת תוסף תזונה של ויטמין A האט את קצת התפתחות המחלה בקרב מבוגרים. לאחר מחקר נוסף, המליץ ה- "National Eye Institute" ב-2008 שמרבית המבוגרים הסובלים מרטיניטיס פיגמנטוזה ושתפקודי הכבד שלהם נורמליים, ייטלו תוסף של ויטמין A.

החוקרים ציינו שמטופלים צעירים מגיל 18 לא נכללו במחקר. על אף ההדגשה הזו, הורים שאלו את הרופאים האם ילדיהם, הסובלים מרטיניטיס פיגמנטוזה, יכולים ליטול ויטמין A. הומלץ להם לשמור על תזונה רגילה, להימנע ממינונים גבוהים של ויטמין E, לבצע בדיקות של תפקודי כבד ולשוב לבדיקת מעקב והתאמת מינונים אחרי שנתיים. חלק מהילדים הקפידו על הטיפול וחלק לא. שתי קבוצות אלו הן קבוצות המחקר – קבוצת הילדים שנטלו ויטמין A לאורך זמן וקבוצת הילדים שלא נטלו אותו.

"טיפול ברטיניטיס פיגמנטוזה באמצעות ויטמין A – מחקר פורץ דרך"

חוקרות מהמרכז הרפואי ע"ש ארסמוס הנמצא ברוטרדם, ציינו שהמחקר – טיפול ברטיניטיס פיגמנטוזה באמצעות ויטמין A – הינו פורץ דרך ונחשב בעיני רבים לפתרון יצירתי וחכם להאטת התקדמות המחלה ההרסנית הזו.

עוד הן ציינו, שעל אף שיש הטוענים שמחקר זה הוא הוכחה קלושה הדורשת אימות מעמיק יותר לפני שיהיה אפשר לקבל אותה כעובדה, מחקר זה הוא אבן בניין חשובה בהוכחה שתיסוף של ויטמין A מסייע לחולי רטיניטיס פיגמנטוזה.

על אף התוצאות שעולות מהמחקרים, עדיין לא ברור מהו מנגנון הפעולה של הויטמין וכיצד הוא מאט את התקדמות המחלה. חוקרים בדקו את יחסי הגומלין בין החומר ובין תאי הרשתית ושיערו השערות, למשל שהויטמין מתגבר על פגמים גנטיים, אך ציינו שאין להם מספיק ראיות לתמוך בכך.

לקריאת מחקרים נוספים בנושא רטיניטיס פיגמנטוזה הכנסו לכאן >>

פרטי המחקר

בקבוצה שנטלה ויטמין A השתתפו כ-55 ילדים, יותר משני שליש היו בנים וכמעט 90% לבנים. בקבוצת הביקורת השתתפו כ-25 ילדים, שלושה רבעים היו בנים ו-100% היו בנים. הגיל הממוצע בשתי הקבוצות היה 9. הקבוצה שנטלה את הויטמין הייתה במעקב 5 שנים והקבוצה שלא נטלה את הויטמין הייתה במעקב 4.5 שנים. יחד עם זאת בעוד שיותר משני שליש מהקבוצה הראשונה הגיעה לפגישות המעקב, רק 40% מהקבוצה השנייה הופיעה לביקורת.

התוצאה העיקרית הייתה שבדיקת האלקטרוטינוגרם הצביעה על קצב הדרדרות איטי בהרבה אצל הילדים שנטלו את הויטמין.

טיפול טבעי במחלה

במחקר אחר שנערך ב-"Johns Hopkins University" נבדקה ההשפעה של טיפולים בדיקור סיני על רטיניטיס פימנטוזה, ונמצא שהטיפולים עשויים לשפר את מצב הראייה של החולים במחלה.

נמצא שהטיפול על ידי דיקור משפר את התגובה החשמלית לאור של התאים ברשתית וכך משפר את תפקוד הקולטנים ועשוי להוביל לשיפור ניכר במצב של חולי רשתית ככלל, וחולי רטיניטיס פיגמנטוזה בפרט.

טיפול ברטיניטיס פיגמנטוזה באמצעות רפואת סינית יכול גם להוביל לשיפור ניכר בראייה היקפית ובראיית לילה. מטופלים רבים מדווחים שחל שיפור ביכולתם להסתגל לתנאי תאורה שונים ועל שיפור בראייה המרכזית, בעקבות הטיפול ברפואת העיניים הסינית.