כאבי ראש ועיניים – מה גורם להם וכיצד לטפל בהם?

כאבי הראש מציקים ומפרים את שגרת החיים וגורמים גם לכאבים בעיניים? חשוב לברר את הסיבה ובעיקר, מה קודם למה –  כאב הראש שמשפיע על העיניים, או שמא בעיית עיניים שגורמת לכאבי ראש.

למה כואב לנו הראש?

ישנם גורמים רבים ומגוונים לכאבי ראש. העיקריים שבהם הם: מתח שרירים בגב, בצוואר ובכתפיים, לחץ נפשי, עייפות, מחזור חודשי, או חוסר איזון הורמונלי מסיבה אחרת, מחלות נגיפיות שונות, למשל שפעת וסינוסיטיס, או אפילו הצטננות פשוטה, רעב, התייבשות, ועוד.

פעמים רבות, בזמן התקף של כאב ראש, נלווים לכאב תסמינים נוספים, כמו כאבים בעיניים. במקרים אלו, ולפני הכל, חשוב מאד לגשת לרופא ולוודא שהכאבים בעיניים אינם נגרמים בגלל בעיית עיניים, החל משינוי מספר עדשות המשקפיים ועד לבעיות עיניים שונות, כמו דלקות בעיניים, פציעה חיצונית, או מחלות עיניים, למשל גלאוקומה. רק לאחר שנשללה האפשרות שכאבי העיניים אינם ממקור עיני, ניתן יהיה לבחון את הגורמים ולדייק את הטיפול בכאבים.

מה כוללים כאבי עיניים עקב כאב ראש?

הכאבים בעיניים עלולים להתבטא בעין אחת בלבד, או בשתיהן. הם כוללים רגישות לאור, כאב מאחורי גלגל העין, או הפרעה בשדה הראייה, בעיקר כשכאב הראש הוא מיגרנה, שתגרום גם להופעת כתמים שחורים וריצודים מול העין, או שתיהן.

סימפטומים נוספים:

כאב ראש עם לחץ בעיניים: התחושה היא של לחץ מאחורי גלגל העין, וכאב עמום באזור.

כאב ראש מעל העיניים: כאב הראש מתפשט, מגיע עד מעל העיניים. אופייני לכאב ראש מתחי, או מקבצי.

כאב ראש מאחורי העין: אופייני לכאבי ראש מסוג מיגרנה, אולם גם בכאב ראש מתחי א מקבצי. הכאב מתרכז מאחורי העיניים, מזכיר כאבים שנגרמים עקב סינוסיטיס.

כאב ראש מעל עין ימין: הכאב ממוקד מעל עין אחת, ימין או שמאל,

כאב ראש טשטוש ראייה: קורה בעיקר עקב מיגרנה. הראייה מטושטשת, לעתים מלווה בהופעת ריצודים וכתמים שחורים ורגישות לאור.

כאמור, הסוגים של כאבי הראש הם רבים, חלקם משבשים לחלוטין את התפקוד היומי, אחרים פחות, אולם עדיין מציקים. כשמתלווים לכאבים אלו גם כאבי עיניים, שגרת החיים עלולה לצאת כליל מאיזון.

הכאבים הבולטים ביותר, מקבוצת הכאבים הראשוניים הם מיגרנות, כאב שמתבטא בעיקר בצד אחד של הראש, בא לידי ביטוי ברקות פועמות, עלול לגרום לטשטוש בראייה וכאבים בעיניים.

כאב ראש מקבצי מאפיין בכאבים עוצמתיים בראש, מלווה בכאבים מאחורי העין. הוא מופיע בפתאומיות, עוצמתו רבה וההתקפים גורמים לסבל רב.

כאב ראש מתחי הוא הנפוץ ביותר. עלול להיגרם עקב מקור שרירי, או כתוצאה מהתייבשות, לחץ נפשי, אור חזק ועוד. הוא מתבטא בשני צדי הראש ועלול לגרום לכאבים בשתי העיניים.

כיצד לטפל בכאבי ראש ועיניים

כאמור, לפני הכל חשוב לאבחן את מקור כאב העיניים ומה הקשר שלו לכאבי הראש. יכול להיות שטיפול במחלת עיניים, או בעיית עיניים אחרת, תפתור את בעיית כאבי הראש, ומנגד, יכול להיות שכאב הראש הוא זה שמשפיע על העיניים וגורם להם לכאבים. לכן האבחון והבירורים הם חשובים, כדי לספק טיפול מדויק ונקודתי, שמטפל הן בגורם והן בסימפטום. מה שחשוב הוא לגשת להיבדק, ולא לנסות ולהעביר את הכאבים באמצעים זמינים כמו משככי כאבים שאולי יועילו לזמן קצר אולם לא יפתרו את מקור הבעיה.

לאחר שנשללו בבדיקה אפשרויות וסיבות קליניות אחרות הקשורות לעיניים, ניתן יהיה להתאים טיפול המתמקד בגורם, שיכול להיות כאב ראש או בעיה בעיניים.

טיפול בבעיות ומחלות עיניים יכול להיות משולב עם טיפול טבעי, שיביא להקלה במצב ושיפור בתסמינים. הטיפול הטבעי מאפשר חזרה מהירה לשגרת החיים, וחיזוק הגוף באופן שיידע להתמודד בעתיד עם מצבים כאלו.

לאחר איתור הגורמים לכאבים, מורכבת תוכנית טיפול אישית מדויקת, המותאמת לממצאים. האבחון הוא משמעותי, כדי לספק התאמות טיפוליות נקודתיות. התאמות אלו משמרות את תוצאות הטיפול לטווח הארוך וכל מטופל מקבל תוכנית טיפולית המותאמת למצבו.

טיפול טבעי בכאבי ראש הוא טיפול מקיף ויסודי שמטרתו לתת מענה מיידי להקלה על הכאבים, וגם, לא פחות חשוב, מענה מקיף לסיבה הראשונית שגורמת לכאבים, טיפול בה ונטרול שלה, לעתים עד כדי מניעה מוחלטת של הישנות הכאבים.

הערה חשובה:

כאמור כאבי ראש ועיניים יכולים להוות סימן לבעיה אחרת המתרחשת בגופנו. על מנת לא לקחת סיכון מיותר ההמלצה שלי במקרים של כאבי ראש ועיניים היא לגשת לרופא בכדי  לאבחן את מקור הבעיה ולשלול אפשריות שדורשות טיפול רפואי מידי.

אולי יעניין אותך גם:

לחץ תוך עיני

נפיחות בעיניים: מהם הגורמים ומתי להיבדק

טיפים לשמירה על בריאות העיניים