מחקר: טיפות עיניים מכורכומין עשויות לסייע לחולי גלאוקומה

גלאוקומה היא מחלה הפוגעת בעצב הראייה ואף עלולה להוביל לעיוורון. במקרים רבים המחלה נובעת מעלייה בלחץ בתוך גלגל העין, אשר פוגע בעצב הראייה. יחד עם זאת, קיימים מקרים שבהם המחלה נגרמת ללא עלייה בלחץ התוך עיני. מקרים אלו מתרחשים בשל הספקת דם לקויה לעצב הראייה, או שנגרם לו נזק כימי כלשהו.

אחד התסמינים המקדימים להתפתחות גלאוקומה הוא עלייה בתמותת תאי רשתית.

על המחקר

המחקר שהתקיים באימפריאל קולג' ובלונדון קולג' יוניברסיטי (UCL) גילה שטיפות עיניים המכילות כורכומין, אחד החומרים הפעילים של התבלין כורכום, הפחיתו את קצב התמותה של תאי רשתית בעכברי מעבדה.

מחקרים קודמים הוכיחו שכורכומין מגן על תאי הגנגליון של הרשתית. יחד עם זאת במחקרים אלו הכורכומין ניטל בבליעה. כיוון שהוא כמעט ולא נספג בגוף, הנסיינים התבקשו ליטול 24 טבליות ביום. בנוסף לאי הנוחות שנגרמה מכמות הטבליות שיש ליטול, כמות החומר גרמה לתופעות לוואי הקשורות לקיבה.

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת המקצועי סיינטיפיק ריפורטס, מצא שיטה חדשה להכניס את הכורכומין היישר אל אחורי העין ולהתגבר על בעיית הספיגה הנמוכה של החומר.

"כורוכמין היא תרכובת מרתקת ומבטיחה בכל הנוגע לאבחון ולטיפול בטווח רחב מאוד של מחלות ניווניות של העצבים, החל באלצהיימר וכלה בגלאוקומה", ציינה פרופ' פרנצ'סקה קורדיירו, שהובילה את המחקר. עוד היא אמרה: "היכולת להחדיר את התרכובות בקלות אל תוך העין תוכל לסייע למיליוני אנשים".

כדי למצוא דרך יעילה ואמינה יותר להחדיר את הכורכומין ישר אל הרקמות הפגועות, צוות החוקרים פיתח ננו-מולקולות הנושאות את הכורכומין בתוך חומר פעיל בתוספת חומר מייצב – שניהם נמצאו בטוחים לבני אדם וכבר נמצאים בשימוש בתכשירים לעיניים.

מהלך המחקר

הננו-מולקולות עם הכורכומין הוכנסו לטיפות עיניים וכך הצליחו החוקרים להעלות מאוד את המסיסות (הספיגה) של החומר. שיטה זו הצליחה למקד את הטיפול לעין ולהימנע מטיפול מערכתי היכול לגרום לתופעות לוואי (כמו שקרה במחקרים הקודמים).

השלב הראשון היה בדיקת החומר על תאים ולאחר מכן התבצע הניסוי על עכברי המעבדה. העכברים קיבלו את טיפות העיניים המכילות כורכומין פעמיים ביום במשך שלושה שבועות.

לאחר שלושה שבועות נמצא שתמותת תאי הרשתית פחתה מאוד, בהשוואה לקבוצת הביקורת. כמו כן לא התפתחו דלקות או גירויים.

החוקרים מקווים שהפיתוח והממצאים שלהם יוכלו לסייע בעתיד גם באבחון אלצהיימר: כורכומין ידוע ביכולת שלו להיקשר למשקעי העמילואידים המעורבים במחלות כמו אלצהיימר, וניתן לזהות אותו ברשתית. כך ניתן לאבחן הצטברויות של החלבונים הבעייתיים.

טיפול טבעי במחלה

טיפול בגלאוקומה מתרכז במניעת הדרדרות המחלה, בעיקר בהורדת הלחץ התוך עיני, שכן עדיין לא נמצא לה טיפול מלא. כמו כן קיימים טיפולים טבעיים אשר מטרתם לתרום להפחתת לחץ תוך עיני, כמו למשל באמצעות הרפואה הסינית.

הרפואה הסינית מטפלת בגופו של האדם בצורה מערכתית במטרה לטפל מהשורש. טיפול זה חשוב בייחוד כאשר המחלה אינה נובעת מעלייה בלחץ התוך עיני אלא מגורמים אחרים שלהם יש לתת את המענה.

טיפולים על בסיס הרפואה הסינית עשוי לשפר את מצב הגוף כולו. בנוסף, הרפואה הסינית מטפלת בתסמינים נוספים האופייניים לחולים: לחץ דם גבוה, כולסטרול ועוד.

*מקור: Scientific Reports