טיפול חדש בלייזר לניוון רשתית

טיפול לייזר חדש מסייע בעצירת התקדמות אובדן ראייה הקשור לגיל.

כ – 200 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מניוון רשתית הקשור לגיל. כחמישית מהם סובלים מהתדרדרות המחלה עד שלב מתקדם שלה, בו קיימת פגיעה בראייה.

השלב המתקדם של ניוון רשתית נחלק לשתי צורות: רטוב ויבש. בעוד שניתן לטפל בצורה הרטובה של ניוון מקולרי, באמצעות זריקות, לצורה היבשה של המחלה אין כיום טיפול רפואי אפקטיבי.

לפי פרופסור ארי קוסקליין, הגורמים לניוון רשתית כוללים לחץ חמצוני והתפזרות שגויה של החלבונים. לצורך כך מוצע טיפול בחום (לייזר) בגב העין שמחזק את מנגנוני ההגנה של תאי הרשתית ומסייעים לחלבונים לשוב לצורתם הנכונה. במקביל מעורר הטיפול את תהליך הריפוי הטבעי.

הטיפול החדש בחום באמצעות לייזר, אשר פותח ע"י חוקרים מאוניברסיטת אלטו, כולל חימום של פיגמנט הרשתית בחלק האחורי של העין, הפונדוס, באמצעות לייזר דמוי אינפרא אדום, ועם בקרת טמפרטורה מדוייקת. המטרה היא לעצור את ההתפתחות של ניוון רשתית בשלביו המקודמים, ולמנוע את ההתקדמות שלוף לצורה רטובה, או יבשה.

החוקר טאמו טורונן מסביר כי טיפול בפונדוס באמצעות חום אינו המצאה חדשה, אולם עד עתה לא ניתן היה לעקוב אחר הטמפרטורה של פיגמנט הרשתית הזמן הטיפול, דבר שהוא חיוני למניעת נזק לרקמות המטופלות.

בטיפול בלייזר נקבעת העלאת טמפרטורת הפונדוס באמצעות האצת האיתות החשמלי של תאי עצב הרשתית בתגובה לגירוי אור. ניתן לרשום את האותות משטח העין בזמן אמת, באמצעות אלקטרורטינוגרפיה. בשיטה זו נמדד שינוי המתח שנגרם כתוצאה מהבזקי אור, זאת באמצעות אלקטרודות שמונחות על פני העין, והעור הסמוך לה.

בדיקת מכשיר הטיפול החדש תחל בשנה הבאה ובניית מכשיר הטיפול נמצאת בעיצומה.

שיטת קביעת הטמפרטורה נבדקה במחקר רקמות על עכברים וחזירים והוכח שהיא עובדת. בדיקות פרה- קליניות לטיפול בחום החלו, כאשר מטרת הפרויקט של טיפול בלייזר (Maculaser), היא לאפשר טיפול בחום בבני אדם.

המטרה היא לאפשר את הטיפול בחום בטווח טמפרטורה, שהוא יעיל ובטוח כאחד. אומדן טמפרטורת היעד היא כ- 42-43 מעלות צלזיוס. בטמפרטורה זו לטיפול השפעה טיפולית מבלי לגרום נזק. החוקר טורונן מסביר שהטיפול מורכב מחימום הפונדוס על ידי הכוונת לייזר, כמעט אינפרא אדום, תוך שימוש במנורת חריץ ביומיקרוסקופי. הטיפולים, אשר ניתנים מדי כמה חודשים, נמשכים לרוב כדקה אחת, והם יעילים ובטוחים כאחד.

המטרה היא שרופאי העיניים יתחילו להתנסות במכשיר טיפול החדש בשנת 2020.

ברחבי העולם מבקשים פתרונות לטיפול בניוון רשתית בשיטות כמו טיפולי לייזר, תרופות, טיפולי תאי גזע וגנים ותוספי תזונה. ואמנם, תזונה מבוססת צמחים, ויתור על עישון ונטילת תוספי ויטמינים – כל אלה עוזרים לעכב את התפתחות המחלה, אך אינם מספיקים בעצמם. המצב מתפתח בהדרגה עם הגיל, וההערכה היא כי עלות מערכת הבריאות הישירה ברחבי העולם לטיפול במחלה היא מעל 200 מיליארד אירו.

לפי החוקרים, טיפול יעיל בחום יביא לחיסכון אדיר בהוצאות טיפוליות. גודל שוק התרופות המשמשות לטיפול בניוון רשתית רטוב לבדו, הוא כיום סביב 10 מיליארד אירו.

המטרה העיקרית של הפרויקט היא להמחיש כי קביעת טמפרטורה מדויקת של הפונדוס אפשרית גם אצל בני אדם ושימוש בטכניקה כזו תאפשר, לראשונה, ניהול טיפול אינדיבידואלי, בטוח ויעיל בחום של הפונדוס.