זעפרן עשוי לסייע כנגד עיוורון הנגרם ממחלות רשתית

חוקרים איטלקים ואוסטרלים טוענים: תבלין הזעפרן עשוי לסייע כנגד מחלות כגון: ניוון רשתית ורטיניטיס פיגמנטוזה

התגלית

החוקרים גילו שתבלין הזעפרן יכול להאט הדרדרות ואף לשפר את מצב הראייה של חולים במחלות עיניים הגורמות לאובדן ראייה בגיל מבוגר. ייתכן אפילו שהתבלין יכול למנוע עיוורון בקרב מבוגרים.

פרופ' סילביה ביסטי מאיטליה, שהובילה את המחקר, גילתה יכולת מופלאה של זעפרן לפעול על הגנים המווסתים את הפעילות של התאים האחראיים על הראייה. היא גילתה שהתבלין יכול להגן על תאי הראייה (פוטו-רצפטורים) מפני נזקים שונים, ואף נראה שיש לו את היכולת להאט את התקדמותן של מחלות הגורמות לעיוורון ואף להחזיר את הגלגל לאחור. זוהי בשורה של ממש עבור אנשים הסובלים ממחלות כמו ניוון רשתית או רטיניטיס פיגמנטוזה.

המחקר

המחקר שהתבצע בקרב חולי ניוון רשתית, הצביע על כך שתיסוף התזונה בתבלין זעפרן סייע בשיקום תאי הראייה. במחקר השתתפו 2 קבוצות נסיינים, שתיהם כללו חולי ניוון רשתית בלבד. הקבוצה הראשונה קיבלה תוסף זעפרן במשך שלושה חודשים ולאחר מכן פלצבו למשך שלושה חודשים נוספים. הקבוצה השנייה קיבלה את הפלצבו בשלושת החודשים הראשונים ולאחר מכן את תוסף הזעפרן. כל הנסיינים חוו שיפור בראייה במשך התקופה שבה נטלו זעפרן, אך ברגע שהטיפול הופסק (או שהם החלו לקבל פלצבו) השיפור נעלם במהירות.

לקריאה נוספת על ניוון רשתית לחצו כאן >>

"בתום חצי השנה של המחקר מדדו את הראייה של הנסיינים באמצעות לוחות סטנדרטיים של בדיקות ראייה. התוצאות היו מרשימות – כמה מהנסיינים יכלו לקרוא שתי שורות קטנות יותר מלפני המחקר ואחרים דיווחו שהם יכולים לקרוא שוב עיתונים וספרים", אומרת פרופ' ביסטי.

קצת על הזעפרן

זעפרן הוא אחד התבלינים היקרים ביותר בעולם והוא מופק מהצלקת של פרח הזעפרן. הוא נפוץ מאוד במטבחים שונים ומשמש גם כצובען לשם מטרות שונות.

הוא תבלין מקומי בבישול של דרום-מערב אסיה. יש לו טעם מעט מריר והוא מכיל קרוטנואיד – פיגמנט צהוב שנמצא בצמחים ומעניק לתבשילים צבע זהוב עשיר.

זעפרן הוא תבלין מרכזי בבישול פרסי, ערבי, הודי, טורקי ואפילו במטבחים של תושבי מחוז קורנוול. בשל תכונותיו, הוא משמש גם כצבע לבדים והוא אפילו נמצא בבשמים שונים.

אך זעפרן לא רק הופך אוכל לטעים יותר. במשך אלפי שנים הוא שימש כצמח מרפא ברפואה הטבעית המסורתית לצורך טיפול במחלות שונות – כאבי מחזור ומנופאוזה, דיכאון, שלשול כרוני ובעיות בעצבים.

בשנים האחרונות הרפואה המערבית החלה להכיר בסגולותיו ומחקרים גילו שיש לו השפעה מיטיבה על מערכת החיסון, שהוא יכול לפעול כנגד מוטציות גנטיות ושהוא בעל תכונות אנטי-סרטניות ונוגדות חימצון.

יעילותו של הזעפרן כנגד מחלות עיניים

פרופ' ביסטי מציינת שכנראה שזעפרן הוא לא רק נוגד חימצון עצמתי, אלא שיש לו תכונות העשויות להגן על הראייה. נראה שהוא יכול להשפיע על הגנים המווסתים את חומצות השומן הנמצאות במעטפת התא.

תכונה זו מחזקת מאוד תאי הראייה והופכת אותם לעמידים יותר. עוד היא אומרת, שמחקרים על בע"ח הראו שתזונה הכוללת זעפרן מגינה על העיניים מפני נזקים של אור בוהק.

אלו נזקים שכולנו חשופים להם ומרגישים אותם במעבר ממקום חשוך ישר אל אור השמש. נזקי שמש אלו עלולים לעורר נטייה מולדת לפתח רטיניטיס פיגמנטוזה או ניוון רשתית.

פרופ' ביסטי החלה לחקור את השפעתו של הזעפרן על בריאות העיניים בחבל "אברוצי" ההררי שבאיטליה, שם הוא מגודל באופן תעשייתי, בשל תכונותיו האנטי-אוקסידנטיות.

פרופ' ביסטי מציינת שהשפעתו על העיניים והראייה מעולם לא נחקרה, על אף שהוא מוכר וידוע הן כתבלין והן כצמח מרפא והוא בטוח לחלוטין לשימוש.

טיפול טבעי במחלות עיניים

טיפול טבעי במחלות עיניים, המבוסס על הרפואה הסינית, יעיל כנגד מחלות העיניים בכללותן ובפרט כנגד רטיניטיס פיגמנטוזה וניוון רשתית, עליהם סופר במאמר זה.

הרפואה הסינית מציעה טיפולים ופתרונות יעילים וטבעיים, ללא פלישה גופנית. הטיפול הטבעי מסייע לבריאות הכללית של המטופל, ובכך מעניק שיפור בתחושה הכללית. בהתבסס על מחקרים אשר בוצעו ברחבי העולם, ישנה הצלחה מוכחת מחקרית הגורסת כי טיפול בדיקור סיני מסייע לשיפור ראיית המטופלים.

*מקור: Medical Research News