פיתוח של גוגל יאפשר זיהוי מדויק של רטינופתיה סוכרתית

ענקית הטכנולוגיה, גוגל, פרסמה בתחילת דצמבר 2018 שהיא פיתחה אינטליגנציה מלאכותית היכולה לאבחן רטינופתיה סוכרתית ברמת דיוק של רופאים מומחים.

גוגל מתעתדת להפיץ את מיזם הרטינופתיה הסוכרתית ברחבי הודו, בשותפות עם ורילי (Verily), חברה המתמחה במחקר ופיתוח מדעיים.

יותר מ-400 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מסוכרת וכשליש מהם מפתחים רטינופתיה סוכרתית כתוצאה ממקרים של סיבוכי סוכרת. רטינופתיה סוכרתית היא תוצאה של סיבוך בכלי הדם אצל חולי סוכרת. המחלה יכולה להתפתח בקרב חולי סוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2 כאחד.

שכיחותה של רטינופתיה סוכרתית קשורה, בין היתר, למשך הזמן של הסוכרת. כלומר, לאחר 20 שנים של סוכרת, מרבית החולים בסוכרת סוג 1, ויותר מ-60 אחוזים מהחולים בסוכרת סוג 2 יפתחו רטינופתיה סוכרתית בדרגה זו או אחרת. גם רמות סוכר לא מאוזנות תורמות להתפתחות המחלה בשלב מוקדם יותר של הסוכרת.

מדוע מתפתחת רטינופתיה סוכרתית?

רטינופתיה סוכרתית מתפתחת כתוצאה מעלייה ברמות הסוכר בדם המשנה את ריכוז הנוזלים בעדשת העין ופוגעת בכלי הדם.

כלי הדם הנפגעים נמצאים בעיקר ברשתית, החלק בעין שמעביר את התמונה למוח דרך עצב הראייה. הנזק גורם לדליפת נוזלים מכלי הדם, לדימומים, לסתימת כלי הדם ולבסוף לאובדן ראייה.

למחלה שלושה שלבים:

  1. מצב קל ולא שגשוגי – כלי הדם בעין דולפים אל תוך חלל העין.
  2. מצב מתון לא שגשוגי – כלי הדם המזינים את העין מתחילים להיחסם.
  3. מצב מתקדם לא שגשוגי – יותר ויותר כלי דם מתים ומתחילה איסכמיה המאותתת לגוף על חוסר בחמצן.
  4. השלב השגשוגי – כדי להתמודד עם האיסכמיה ותמותת כלי הדם בעין, הגוף מגדל כלי דם חדשים וחלשים הדולפים ביתר קלות ועלולים לפגוע בראייה.

כיצד מסייע מודל האינטליגנציה המלאכותית של גוגל?

אבחון מוקדם הוא מפתח קריטי למניעת התדרדרות המחלה.

באמצעות הטכנולוגיה החדשה של גוגל, רופאים יוכלו לאבחן יותר אנשים בפחות זמן ולחסוך מאנשים רבים את סכנת העיוורון על ידי אבחון המחלה בזמן. הבעיה היא שלא תמיד החולים מאובחנים בזמן.

פעמים רבות הסיבה לאבחון המאוחר היא גישה מוגבלת למומחים ולצוות רפואי היכול לאבחן את המחלה, ואת הבעיה הזו – מודל האינטליגנציה המלאכותית של גוגל יכול לפתור.

גוגל החלה את פיתוח המודל בשיתוף רופאים מומחים מהודו וארה"ב לפני כמה שנים. הם פיתחו אינטליגנציה מלאכותית היכולה לסייע לרופאים לפענח תמונות של קרקעית העין ולזהות סימנים להתפתחות רטינופתיה סוכרתית.

"התוצאות היו מבטיחות", אמר קנט ווקר, סגן נשיא בכיר בגוגל, והוסיף ש"עלינו לעבוד כדי להפוך את מודל האינטליגנציה המלאכותית הזו נגיש לכל אחד".

גוגל מיישמת, מזה כמה שנים, מודלים של אינטליגנציה מלאכותית באזור אסיה והאוקיאנוס השקט. לפרויקטים אלו יש השפעה חברתית חיובית, למשל הפסקת הדיג הבלתי חוקי באינדונזיה, תחזית שיטפונות בהודו ושימור מיני ציפורים מקומיים בניו-זילנד.

טיפול במחלה

באופן קונבנציונאלי המחלה מטופלת באמצעות הזרקת תרופות, טיפולי לייזר וניתוחים. יחד עם זאת קיימים גם טיפולים טבעיים, כגון הרפואה הסינית למחלות עיניים, היכולה להוביל לשליטה טובה יותר בתסמיני המחלה, להפחתת הסיכון להתדרדרותה ולמניעת עיוורון באופן טבעי וללא תופעות לוואי, באמצעות דיקור, צמחי מרפא וטכניקות נוספות.

מקור: The Economics Times