הרגלים שעשויים לסייע במניעת ניוון רשתית

אם קווים ישרים נראים לכם מעוותים וגליים, יכול להיות שאתם לוקים, או עומדים ללקות בניוון רשתית. לפניכם שבעה הרגלים בריאים שעשויים לסייע לכם במניעת היווצרותה של ניוון רשתית, או בהאטה של המחלה.

מה זה ניוון רשתית?

ניוון רשתית (מוכרת גם כניוון מקולרי), היא מחלת עיניים שקשורה לגיל, כאשר התופעה מתרחשת בקרב מיליוני אנשים ברחבי העולם. המחלה צפויה להתרחש לאחר גיל 60, זאת על פי המכון הלאומי לעיניים בארצות הברית. המחלה ידועה כגורמת לראייה חזיתית מטושטשת עקב נזק שנגרם למקולה – השטח הקטן שמצוי בחלקה האחורי של העין. ישנם מספר הרגלים שעשויים לסייע בהאטה, ואולי אף במניעה, של ניוון רשתית:

  1. הפסיקו לעשן: זהו כלל מספר אחת. עישון עלול להכפיל את הסיכון של אדם לפתח מחלת ניוון רשתית. הרגל זה חושף את המעשן לשלל רדיקלים חופשיים מסוכנים, שגורמים לנזקים תאיים ומונעים מחומרים חשובים ומזינים להגיע לרשתית העין. ככל שתגמלו מעישון מוקדם יותר, רק תרוויחו מכך.
  2. הכירו את ההיסטוריה המשפחתית שלכם: לאנשים שלהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה החולים בניוון רשתית, יש סיכוי גבוה יותר ללקות במחלה לעומת אנשים שאין במשפחתם היסטוריה כזו. אם יש במשפחה קרוב שחלה במחלה, היו ערים לסימפטומים אפשריים, למשל: קושי בזיהוי פנים, קושי בהסתגלות לאור חלש וראיית קווים ישרים בצורה גלית.
  3. אכלו ירקות עליים: העמיסו על הצלחת שלכם ירקות כמו תרד, כרוב וקייל. הם מלאים בויטמינים נוגדי חמצון שיעילים בהגנה מפני נזקים לתאים שעלולים להגרם מרדיקלים חופשיים שגורמים, בין היתר, למחלות עיניים.
  4. קחו תוספי מזון: אם התזונה שלכם לקויה, תוספי תזונה יכולים לסייע למצב. במידה ןאתם כבר בסיכון מתקדם ללקות בניוון רשתית, התייעצו עם הרופא המטפל בנוגע למולטי ויטמין המתאים למצבכם, גילכם והרגלי התזונה שלכם. תוספי התזונה אינם מהווים תחליף לתרופה או לטיפול במחלה, אולם מסייעים רבות בהתדרדרות המחלה והחרפתה. קראו עוד על ויטמינים וניוון רשתית.
  5. הרכיבו משקפי שמש: המשקפיים מספקים הגנה מפני אור אולטרה סגול ואור כחול, שעלולים לגרם לנזק ברשתית אחרי חשיפה ממושכת אליהם. שימוש תמידי שלהם יכול להיות מועיל ויעיל.
  6. שמרו על לחץ דם ומשקל תקינים: מחזור הדם שנפגע עקב יתר לחץ דם עלול להגביל את זרימת הדם לעיניים ולתרום להתפתחות המחלה והחמרה שלה, במידה וכבר התפרצה. כמו כן, ירידה במשקל נמצאה כדרך מוכחת להורדת לחץ דם, אפילו ירידה קטנה היא משמעותית, במיוחד אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה שמקורו במשקל עודף.
  7. בצעו בדיקת אמסלר גריד: מדובר בכלי בדיקה חשוב שניתן לבצע בבית. הבדיקה כוללת התבוננות בציור של רשת קווים שמורכבת מעשרים קווים אופקיים ועשרים אנכיים. במרכז ממוקמת נקודה שחורה. אדם שראייתו תקינה יראה קווים אופקיים ואנכיים ישרים, בעוד אדם שסובל מניוון רשתית עלול לראות את הקווים גליים, מעוותים או חתוכים. אם זה מה שקרה בבדיקה שבצעתם, צרו קשר עם רופא העיניים שלכם. שמרו את דף הציור במקום בולט כדי לזכור לבצע את הבדיקה מדי יום.

לא מזניחים – מטפלים ושומרים על העיניים

איתי שרף, מנהל קליניקה לרפואה סינית במחלות עיניים, הוא מחלוצי המטפלים בישראל. צרו קשר עוד היום לקבלת טיפול טבעי שעשוי להקל ולשפר את תסמיני המחלה. חשוב לדעת כי טיפול בניוון רשתית יורכב עבורכם באופן אישי לאחר אבחון מעמיק ובחינת מצב הראייה שלכם וחומרת המחלה.