דיקור עשוי לסייע בשיפור הראייה בחולי רטינופתיה סוכרתית

דיקור סיני וטיפול בצמחי מרפא מסייעים בשיפור הראייה בקרב חולי סוכרת, כך התברר במחקר קליני שהתבצע בבית חולים המתמחה ברפואה מסורתית בסין.

אילו שיפורים נראו?

חולים ברטינופתיה סוכרתית שטופלו בצמחי מרפא ובדיקור סיני, במסגרת המחקר, הראו שיפור ניכר בחדות הראייה שלהם.

כמו כן הם הראו שיפור ניכר בחסימות בכלי הדם שבעין, בכתמי 'צמר גפן', ב- hard exudate, בדימומים, בבצקות ובדליפות מכלי הדם.

אילו בדיקות בוצעו לפני המחקר?

לפני הטיפול ולאחריו, החולים נבדקו בבדיקת חדות ראייה ובבדיקות נוספות, כמו בדיקת לחץ תוך עיני. בדיקות אלו אוששו את הנתונים.

בדיקת קרקעית העין בדקה את מצב זרימת הדם בעין . כמו כן, בוצעו גם בדיקות של קרקעית העין (FA), טומוגרפיה אופטית קוהרנטית ועובי הרשתית (OCT). גם בדיקות דם רלוונטיות הובאו בחשבון בבדיקת מצב החולים.

חומרת המחלה הוערכה על ידי מגוון סימנים קליניים אופייניים למחלה: Hard Exudate, חסימות בכלי הדם, כתמי צמר גפן, דימום ברשתית, בצקת, ואת היווצרות של כלי דם חדשים.

הטיפולים שבוצעו במהלך המחקר סווגו לשלוש קבוצות

  1. טיפולים שהניבו במהלך המחקר שיפור בארבעה מתוך ששת המדדים האלו, סווגו כ"יעילים במיוחד".
  2. טיפולים שהניבו שיפור בשני מדדים סווגו כ"יעילים".
  3. טיפולים שלא הניבו שום שינוי במדדים סווגו כ"לא יעילים".

10 טיפולים סווגו כ"יעילים במיוחד" ו-15 טיפולים כ"יעילים" – יחדם הם הניבו שיעור אפקטיבי כולל של 71.4%.

בקבוצת המטופלים שקיבלו טיפול גם בצמחי מרפא, 15 טיפולים סווגו "יעילים ביותר" ו-15 סווגו כ"יעילים" והניבו שיעור אפקטיבי כולל של 83.3%.

בשתי הקבוצות חדות הראייה השתפרה: בקבוצה שטופלה בדיקור סיני בלבד 58/70 ו-61/72 בקבוצה שטופלה בדיקור וצמחי מרפא.

צמחי המרפא המתאימים לטיפול בכל הבעיות האלו נלקחו בטבליות, שלוש פעמים ביום. הטיפולים התבצעו בקבוצות של 15 ימים כשבניהן הפסקות של שלושה ימים. פגישות מעקב התבצעו במהלך שני חודשי הטיפול ועוד שישה חודשים לאחר סיום הטיפול.

כל המטופלים קיבלו גם טיפול בדיקור סיני – הטיפול התבצע כל יומיים במשך חודשיים.

תוצאות המחקר

תוצאות המחקר הראו באופן חד משמעי שדיקור וצמחי מרפא משפרים את הראייה של חולי רטינופתיה סוכרתית.

אחד היתרונות המשמעותיים של טיפול ברטינופתיה סוכרתית באמצעות רפואה סינית, היא שרפואה סינית לא מטפלת בתסמינים בלבד, אלא בשורש המחלה.

ככל שהטיפול מצליח לשלוט במחלה ובתסמיניה, כך ניתן למקד אותו יותר בשורש הבעיה – בגורמים להיווצרותה וכך אפשר להפחית את הסיכון להתקדמותה.

אובדן ראייה בקרב חולי רטנופתיה סוכרתית

רטינופתיה סוכרתית היא אחד מהגורמים המובילים בעולם לאובדן ראייה. סוכרת משפיעה על יותר מ-280 מיליון בני אדם ברחבי העולם וכשליש מהם סובלים מרטינופתיה סוכרתית.

גורמי הסיכון של רטינופתיה סוכרתית כוללים היפרגליקמיה ויתר לחץ דם. רטינופתיה סוכרתית מדורגת כסיבה החמישית לעיוורון וללקות ראייה בינונית עד קשה.

המכונים הלאומיים לבריאות מציינים שרטינופתיה סוכרתית משפיעה על כלי הדם ברקמות הרגישות לאור ברשתית ושהיא הגורם השכיח ביותר לאיבוד ראייה בקרב חולי סוכרת והגורם המוביל לליקוי ראייה ולעיוורון בקרב מבוגרים שעדיין נמצאים בגיל העבודה.

כל חולי הסוכרת נמצאים בסיכון ללקות ברטינופתיה סוכרתית.

קראו עוד על סיבוכי סוכרת ברשתית >>

סימפטומים מוקדמים של רטינופתיה כוללים:

  • ירידה בראיית הצבעיים.
  • ראייה מטושטשת.
  • כתמים ואזורים כהים בשדה הראייה.
  • אובדן ראייה.

רמות גבוהות של סוכר בדם בקרב חולי סוכרת עלולות לגרום נזק לכלי הדם ברשתית (השכבה האחורית של העין המכילה תאים רגישים לאור המשדרים אותות עצביים לעצב הראייה).

מצב זה גורם לדליפת דם מכלי הדם המעוותים את הראייה וזה עלול להוביל לבצקות ברשתית ובמקרים חמורים אף להצטלקויות ולאובדן ראייה.

קצת על רפואה סינית מסורתית

על פי עקרונות הרפואה הסינית המסורתית (TCM), סוכרת נגרמת בשל חוסר צ'י ויין, הנובעים מחסר בכבד ובכליות.

מצב זה מוביל לחום וליובש פנימי. נוזלי הגוף מתייבשים בשל החום והיובש ויוצרים ליחה ותקיעות של דם (הגורמת לכאבים) הפוגעת בסירוקלצית הדם.

טיפול המשלב בין הטיפול הקונבנציונאלי לטיפול על פי הרפואה הסינית, עשוי לסייע משמעותית במניעת התדרדרות מחלות רשתית בכלל ורטינופתיה סוכרתית בפרט.

הטיפול כולל שימוש בצמחי מרפא, דיקור סיני ושינוי תזונתי היוצרים איזון בין הגוף לנפש ובכך מחזקים את הגוף באופן כללי ואת עמידותו כנגד מחלות.

*מקור: Health cmi