דיאטה קטוגנית עשויה לסייע לחולי גלאוקומה

דיאטה קטוגנית יכולה לא רק לעזור לכם לרדת במשקל, אלא גם לסייע במצבים של גלאוקומה – כך עולה ממחקר ראשוני שהתבצע על עכברים. תזונה קטוגנית מורכבת בעיקר משומן, מעט חלבון ומעט פחמימות.

מהי דיאטה קטוגנית?

דיאטה קטוגנית, או "KETO", היא דיאטה המזכירה את דיאטת אטקינס. הרעיון שבסיסה הוא הפחתת רמת הפחמימות באופן קיצוני והחלפתן בשומן. שינוי זה גורם לגוף להיכנס למצב של קטוזיס – מצב שבו הגוף הופך למכונה השורפת שומן והופכת אותו לאנרגיה.

בשונה ממרבית הרקמות בגוף, שיכולות להסתמך על שומן כמקור אנרגיה, המוח זקוק לפחמימות כדי לתפקד. בהיעדר פחמימות, המקור הבא לגלוקוז הוא המרת חלבון ולכן, חשוב לציין כי חלבון הוא חומר הבניין העיקרי של השרירים ופירוקו פוגע ביכולת לנוע. בשביל לשמר את השרירים, הגוף משתמש במקור אנרגיה חלופי למוח – פירוק שומנים. תוצרי הפירוק של השומן הופכים בכבד לגופי קטון – מולקולות מסיסות במים המשמשות כמקור אנרגיה. מולקולות אלה מופרשות לדם ומגיעות למוח, המשתמש בהן כמקור אנרגיה חלופי לגלוקוז. דיאטה זו משנה את תהליך חילוף החומרים בגוף, מתהליך המבוסס על פחמימות לתהליך המבוסס על שומן וגופי קטון.

דיאטה קטוגנית התפרסמה בעיקר בגלל שהיא מאפשרת השלת קילוגרמים במהירות וללא תחושת רעב. שמה נקשר גם בהטבה של סוכרת וטרום סוכרת וגם ככלי לטיפול במחלות של מערכת העצבים כגון אפילפסיה.

במחקר, שהתפרסם במגזין JNeurosci, ונערך באוניברסיטה הרפואית של צפון-מזרח אוהיו שבארה"ב, נמצא שדיאטה קטוגנית עזרה להגן על תאי הרשתית ועל הקשרים שלהם אל המוח מפני ההידרדרות בראייה האופיינית לגלאוקומה.

גלאוקומה היא מחלה פרוגרסיבית, ההולכת ומדרדרת עם השנים, הגורמת לנזק לאקסונים – סיבים היוצאים מתאי הרשתית ומעבירים מסרים אל המוח, ההופך אותם לתמונה שאנו רואים. הדרדרות זו גורמת לפגיעה בראייה העלולה להסתיים בעיוורון. שיעורי גלאוקומה גבוהים בקר חולי סוכרת מצביעים על הקשר האפשרי שבין גלאוקומה וסטרס מטבולי.

ממצאי המחקר

הממצאים הראו שעכברים שלהם הייתה גלאוקומה מולדת (בשל שינויים גנטיים) וניזונו מדיאטה עשירה בשומן ודלה בפחמימות וחלבונים, זכו להאטת ההידרדרות במצב הראייה שלהם, בזכות זמינות גבוהה של אנרגיה האפשרית בדיאטה קטוגנית.

אמנם, נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין את המנגנונים, המינונים וההשפעות, אך נראה שדיאטה כזו יכולה לשמר את הראייה של חולי גלאוקומה.

גלאוקומה ותזונה נכונה

כמו כן, מזונות העשירים באנטיאוקסידנטים עשויים לסייע לטיפול בגלאוקומה.

לפיכך, מזונות וירקות עליים כגון: כרוב, ברוקולי ותרד הנחשבים לעשירים גם בלוטאין וזיאקסנטין הם מומלצים. מאכלים מומלצים נוספים הם: אוכמניות, עגבניות, חמוציות ודובדבנים, המלאים בנוגדי חמצון. לקריאה נוספת על תזונה מומלצת לגלאוקומה הכנסו >>