גלולות למניעת הריון מגדילות את הסיכון לגלאוקומה?

מחקר מצא שנשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון במשך יותר משלוש שנים, היו בסיכון כפול לפתח גלאוקומה ראשונית בזווית פתוחה (POAG) – אחד מבין כמה סוגי גלאוקומה עיקריים – בשלב מאוחר יותר בחיים.

המחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, התבסס על דיווח עצמי של נשים שאובחנה אצלן גלאוקומה והוא אינו מצביע על קשר ישיר בין גלולות למחלה, אלא על כך שנטילת גלולות למניעת הריון מעלות את הסיכון לפתח גלאוקומה. יחד עם זאת, נשים ששמעו על המחקר החלו לשאול את רופא העיניים שלהן האם כדאי או לא ליטול גלולות.

כדי לענות על שאלה זו, כדאי להבין את ההקשר הכללי של המחקר ולהבין מה אומרים החוקרים על תפקידו של האסטרוגן, ואולי גם של הורמוני מין אחרים, בהקשר של התפתחות גלאוקומה.

החשיבות של היעדר אסטרוגן בהתפתחות גלאוקומה

חוקרים המתמקדים בהקשר המגדרי של גלאוקומה מברכים על מחקר זה, שכן אסטרוגן משפיע על תהליכים רבים הקשורים בהתפתחות המחלה. כמו כן הנתונים שהצטברו במשך השנים מצביעים בוודאות על כך שלנשים יש סיכוי גבוה יותר לפתח גלאוקומה ושיש להן מקדם סיכון גבוה יותר. למשל לנשים הנכנסות למנופאוזה בגיל צעיר יחסית, יש סיכון גבוה יותר לפתח גלאוקומה בגיל מבוגר יותר.

אחת ההשערות של החוקרים היא שאסטרוגן מספק הגנה מסוימת לעצב הראייה, לכן חשיפה מופחתת לאסטרוגן עלולה להשאיר אותו חשוף ופגיע יותר. החשיבות של אסטרוגן לבריאות האישה אינה דבר חדש – ידוע שאובדן מוקדם של אסטרוגן יכול לעודד התפתחות של מחלות שונות, חלקן קשורות להזדקנות מוקדמת של המוח.

לכן החוקרים משערים שחשיפה נמוכה לאסטרוגן עלולה לגרום גם להזדקנות מוקדמת של עצב הראייה. אובדן אסטרוגן עלול להיגרם ממנופאוזה מוקדמת, כריתת שחלות וגם מנטילת גלולות למניעת הריון, כפי שנמצא במחקר המדובר.

מחקרים נוספים, כמו מחקר רוטרדם שמצא שנשים שנכנסו למנופאוזה לפני גיל 45 היה חשופות לפתח גלאוקומה פי 2.6, תומכים בהשערת החוקרים. מחקר נוסף, שעסק בהשפעה של ניתוח להסרת שחלות, גילה שלנשים שעברו כריתה של שתי השחלות לפני גיל 43 היה סיכון גבוה בהרבה לפתח גלאוקומה. טיפול בהורמונים לא הפחית את הסיכון שלהן לפתח את המחלה.

הממצאים מצביעים על כך שאסטרוגן אכן משמש מגן עצבי. הרצפטורים שלו נמצאים ברקמות השונות של העין, כולל בצבר העצבים של הרשתית, כך שנראה שיש לו תפקיד בתחזוקת העין. ייתכן ויש לו תפקיד בייצור הקולגן בעין וייתכן שהוא עוזר לשמר זרימת דם מיטבית אל העין – מנגנון הפעולה שלו עדיין אינו ברור דיו.

הפרדוקס של גלולות למניעת הריון

אם גלולות למניעת הריון מכילות אסטרוגן, מדוע הן מעלות את הסיכון לפתח גלאוקומה? כיוון שהמנגנון שלהן שונה מזה של האסטרוגן שהגוף מייצר בעצמו.

גלולות שונות מכילות הרכבים הורמונליים שונים. יחד עם זאת, גם הגלולות שמכילות רק מספיק אסטרוגן כדי לדכא את המחזור החודשי, משנות את הדפוסים ההורמונליים הטבעיים ומונעות מהגוף את כמות האסטרוגן הטבעית שלו.

כמו כן, ההרכב של הגלולות השתנה מאוד מאז שהן אושרו לשימוש בשנות ה-60 של המאה הקודמת. לכן החוקרים מעוניינים לבדוק גם האם השינויים בהרכב הגלולות לאורך השנים השפיעו על הסיכון לפתח גלאוקומה.

תוצאות ומסקנות

על אף הפיתוי לקשור קשר ישיר בין גלולות למניעת הריון והתפתחות גלאוקומה, החוקרים אינם ממליצים לנשים להימנע מנטילת גלולות. אם לאישה מסוימת כבר יש סיכון מוגבר לפתח גלאוקומה, כמו היסטוריה משפחתית, מוצא אתני ספציפי והיא גם נטלה גלולות למניעת הריון במשך יותר משלוש שנים – הם ממליצים לה להיבדק בדיקה שגרתית לאיתור גלאוקומה.

כמו כן החוקרים פונים אל רופאי העיניים, ומעודדים אותם להביא בחשבון ששינויים בהורמוני המין בשלבים שונים בחיי האישה עלולים להשפיע על המדדים הקליניים שלה. כך למשל לחץ תוך עיני פוחת בזמן הריון ושדה הראייה משתנה בזמן מחזור.

השורה התחתונה היא שהעדויות המצטברות על השפעת הורמוני המין הנשיים על התפתחות גלאוקומה, מצביעות על כך שלנשים יש גורמי סיכון ייחודיים לגלאוקומה, כמו מנופאוזה מוקדמת ושימוש בהורמונים. על הרופאים להבין את ההשפעה המגדרית על התפתחות המחלה, להיות ערים לכך ולייעץ למטופלות שלהם עצות המתאימות לגורמי הסיכון הספציפיים אליהם הן חשופות.

לקריאת מחקרים נוספים על מחלת הגלאוקומה, היכנסו לכאן

טיפול טבעי במחלה

רפואה סינית נמצאה כיעילה במיוחד בטיפול במחלות עיניים בכלל ובגלאוקומה בפרט. הטיפול משלב שיטות ריפוי שונות, מרפואה סינית למחלות עיניים עם טיפות עיניים מהרפואה המערבית המיועדות לשמירה על לחץ תוך ועשוי לשפר מאוד את מצבם של החולים במחלה.

*מקור: כרמל, מ. האקדמיה האמריקאית לאופטלמולוגיה.