מחקר: שתיית תה חם מסייעת למנוע גלאוקומה

מחקר שפורסם בדצמבר 2017 במגזין הבריטי לאופתלמולוגיה (British Journal of Ophthalmology) מצביע על קשר מפתיע בין שתיית תה חם והפחתת הסיכון ללקות בגלאוקומה. גלאוקומה היא מחלה הגורמת להיווצרות של לחץ תוך עיני הפוגע בעצב הראייה וללקות ראייה והיא אחת הסיבות המובילות לעיוורון.

המחקר התבצע במסגרת הסקר הלאומי לתזונה ולבריאות (NHANES) בארה"ב וכלל משתתפים מהשנים 2005-2006. אחת השאלות בסקר נגעה להרגלי הצריכה של תה וקפה עם וללא קפאין, תה קר ומשקאות קלים, במשך 12 החודשים שקדמו לסקר. 1,678 מהמשתפים עברו בדיקות עיניים במסגרת הסקר ונמצא ששיעור הגלאוקומה בקרבם עומד על 5%.

מה הקשר בין תה לגלאוקומה?

החוקרים מצאו קשר בין שתיית תה חם, לפחות פעם ביום, לבין סיכון מופחת בשיעור של 74% ללקות בגלאוקומה. החוקרים לא מצאו קשר דומה בין קפה, רגיל או נטול קפאין, תה נטול קפאין, תה קר ומשקאות קלים לבין סיכון מופחת ללקות במחלה.

ייתכן והתרכובות נוגדות החמצון והדלקת הנמצאות בתה, מספקות הגנה עצבית ומשחקות תפקיד מרכזי בהגנה על העין. תכונות אלה של התה נמצאו במחקרים רבים. במחקר שהתקיים לאחרונה, נמצא שגם לקפאין יש השפעה חיובית על בריאות העיניים. מחקר נוסף מצביע על קשר אפשרי שבין קפאין והפחתת לחץ תוך עיני.

״מחקר זה היה מוגבל בשל ריבוי שאלונים סטטיסטיים ובגלל שכלל אוכלוסייה רחבה מאוד. מחקרים עתידיים בנושא צריכים לבחון את הקשר שבין צריכת תה להפחתת הסיכוי ללקות בגלאוקומה״, מסכמת קוני מ' וו מאוניברסיטת בראון, שערכה את המחקר.