מחקר: הקשר בין גלאוקומה וזיהום אוויר

מחקר חדש מעלה כי רמות גבוהות של זיהום אוויר עלולות להגדיל את הסיכון לפתח גלאוקומה, מחלה הפוגעת בראייה בצורה משמעותית.

המחקר פורסם ב -25 בנובמבר בכתב העת Investigative Ophthalmology & Visual Science. החוקרים ניתחו נתונים של מעל 111,000 אנשים ברחבי בריטניה שעברו בדיקות עיניים משנת 2006 עד 2010.

במחקרם הם גילו כי הסיכון למחלה – הגורם המוביל לעיוורון בלתי הפיך – היה לפחות 6% יותר בקרב אלה שחיו באזורים עם את הרמות הגבוהות ביותר של זיהום אוויר עם חלקיקים עדינים, או PM2.5.

המשתתפים גם היו בעלי הסיכוי הגבוה יותר ללקות בפגיעה ברשתית העין והפיכתה לדקה יותר, אחד מהשינויים המתרחשים בהתקדמות המחלה.

ד"ר פול פוסטר ממכון העיניים באוניברסיטת לונדון אמר כי נמצאה סיבה נוספת להתייחסות לזיהום אוויר כגורם מסכן לבריאות הציבור, וכי הימנעות ממקורות זיהום אוויר יכולה להשפיע על בריאות העין, לצד בעיות בריאותיות נוספות.

לדבריו, אמנם עדיין לא ניתן לאשר כי הקשר הוא סיבתי אולם התקווה היא להמשיך במחקר כדי לקבוע אם זיהום אוויר אכן גורם למחלה ולברר אם קיימות אסטרטגיות מניעה שיוכלו לעזור לאנשים להיחשף פחות לזיהום אוויר כדי להקל את הסיכונים הבריאותיים.

גלאוקומה פוגעת ביותר מ- 60 מיליון אנשים ברחבי העולם. הגורם השכיח ביותר הוא הצטברות עודף נוזל הגורם לעליה בלחץ התוך עיני, הפוגעת בעצב הראיה המחבר את העין למוח.

לדברי ד"ר פוסטר, מרבית גורמי הסיכון אינם בשליטתנו, כמו גיל מבוגר או גנטיקה. אולם עתה זיהינו גורם סיכון שני למחלה, אותו ניתן לשנות על ידי שינויים באורח החיים, בטיפול או במדיניות.

זיהום אוויר לדברי פוסטר עלול לגרום למחלה כתוצאה מהיצרות כלי הדם, גורם הקושר את זיהום האוויר לסיכון מוגבר לבעיות לב. אפשרות נוספת היא שהחלקיקים הרעילים עלולים לפגוע במערכת העצבים ולתרום למצבי דלקת בעיניים.

מחקרים קודמים הראו כי המחלה שכיחה יותר ב -50 אחוזים יותר באזורים עירוניים מאשר באזורים כפריים. ממצאים חדשים אלה מראים כי זיהום אוויר עשוי להיות הגורם להבדלים אלו.

בהתחשב בכך שהמחקר נערך בבריטניה, בה קיים זיהום אוויר קטן יותר יחסית לזיהום אוויר ברחבי העולם, ייתכן שהמחלה מושפעת אפילו ביתר שאת מזיהום האוויר במקומות אחרים בעולם, כך לדברי ד"ר פוסטר.

זיהום אוויר נקשר גם לסיכון מוגבר למחלות לב וריאות, ומצבים מוחיים כמו מחלת אלצהיימר, פרקינסון ושבץ מוחי.​

אולי יעניין אותך גם:

>> גלאוקומה ודרכי טיפול בגלאוקומה

>> גלאוקומה בעין אחת