בריאות העיניים לאורך מחזור החיים

מחלות עיניים ומצבי עיניים שונים אופייניים לגילאים שונים ונגרמים מסיבות שונות. מהן מחלות העיניים השכיחות בכל קבוצת גיל, ממה הן נגרמות וכיצד ניתן להישמר מהן?

מחלות עיניים בקרב תינוקות וילדים

בעיות העיניים הנפוצות ביותר בקרב ילדים הן: עין עצלה, פזילה וליקוי התשבורת (Refractive error). בנוסף, ישנן כמה מחלות עיניים תורשתיות אשר מופיעות בינקות או בילדות. ביניהן: רטינופתיה של פגות (retinopathy of prematurity – ROP), רטינופתיה סוכרתית (diabetic retinopathy – DR), קטרקט מולד, גלאוקומה מולדת, רטינובלסטומה, רטיניטיס פיגמנטוזה (retinitis pigmentosa – RP), לבקנות של העיניים, הפרעה בראיית צבעים ועוד.

אבחון מוקדם של בעיות התפתחותיות במערכת הראייה ושל מחלות עיניים בקרב תינוקות וילדים מגדיל את הסיכויים לטיפול יעיל ועשוי למנוע נזק עתידי לעיניים.

כדי לאבחן מוקדם ככל הניתן מחלות עיניים בקרב תינוקות יש לשים לב לסימני אזהרה כגון: חוסר התמקדות אצל תינוק בן מעל ארבעה חודשים, פזילה קבועה באחת העיניים, אישון לבן, הפרשות תמידיות מהעיניים, חוסר התאמה בגודל ו/או בצורת שתי העיניים, צניחת עפעף, עיניים מרצדות ועוד.

מחלות עיניים בקרב בני 18-40

ליקויי ראייה שכיחים בקרב מבוגרים בני פחות מארבעים לרוב הם ליקויי תשבורת ופציעות עיניים הנגרמות מתאונות. מרבית מפציעות העיניים יכולות להימנע על ידי שימוש באמצעי בטיחות וכללי זהירות פשוטים.

מחלת עיניים הנפוצה בקרב קבוצת גיל זו היא רטינופתיה סוכרתית, הנגרמת מסיבוך של מחלת הסוכרת. בנוסף, התנתקות רשתית נפוצה בעיקר בקרב אנשים מקבוצת גיל זו שהינם קצרי ראייה במיוחד.

מחקרים מצביעים על כך שניהול אורח חיים בגילאים אלו שאינו בריא, כדוגמת עישון, הרגלי תזונה לקויים וחשיפה מרובה לשמש ללא הגנה, עלול להשפיע על בריאות העיניים ועל הראייה בתקופות מאוחרות יותר בחיים.

למבוגרים בני פחות מארבעים וללא היסטוריה משפחתית של מחלות עיניים מומלץ לעבור בדיקת עיניים אצל רופא עיניים אחת לשנתיים.

מחלות עיניים בקרב מבוגרים מעל גיל ארבעים

ככל שאנו מתבגרים אנו חשופים יותר להתפתחותן של מחלות עיניים. עיוורון והפרעות ראייה קשות הופכים נפוצים יותר עם הגיל, ובמיוחד מעל גיל שבעים.

מחלות העיניים הנפוצות בקבוצת גיל זו הן: קטרקט, גלאוקומה ו AMD (ניוון רשתית). מחלות אלו הן בדרך כלל חסרות סימפטומים בשלבים הראשוניים שלהן, אולם אלו השלבים בהם ניתן לטפל במחלה עוד לפני שנוצר נזק בלתי הפיך לעין. מעל גיל ארבעים מומלץ להיבדק אצל רופא עיניים אחת לשנה כדי לאפשר אבחון מוקדם של מחלות עיניים וטיפול יעיל.

למרות שחלק מהמחלות נגרמות כתוצאה מההזדקנות הבלתי נמנעת, מחקרים מראים כי ישנם גורמי סיכון נוספים המשפיעים על התפתחות המחלות, כגון עישון, חשיפה ממושכת לקרני שמש אולטרא סגולות ועוד.

גורמים נוספים שעשויים למנוע את התפתחות מחלות העיניים בפרט, ולשמור על הבריאות בכלל, הם תזונה עשירה בחומרים נוגדי חמצון, שמירה על רמות מאוזנות של סוכר בדם, שמירה על רמות תקינות של שומן וכולסטרול, שמירה על משקל גוף תקין, שמירה על לחץ דם תקין ופעילות גופנית.