האם תפוז אחד ביום מונע ניוון רשתית?

מחקר חדש מוכיח שאנשים שאוכלים תפוזים באופן קבוע חשופים פחות ללקות בניוון רשתית, ביחס לאנשים שאינם אוכלים תפוזים באופן קבוע.

מהלך המחקר

החוקרים בדקו למעלה מ- 2,000 מבוגרים מעל גיל 50 ועקבו אחריהם במשך 15 שנים. החוקרים הראו שאנשים שאכלו לפחות מנת תפוז אחת ביום, היו בסיכון מופחת של 60% לסבול מהמחלה של ניוון רשתית.

הפרופ' שהובילה את המחקר, פרופ' במיני גופינת' מאוניברסיטת סידני, ציינה שככל הנראה שהפלבנואידים שבתפוזים עוזרים להילחם בהתפתחותן של מחלות עיניים: "למעשה מצאנו שאנשים שאוכלים לפחות תפוז אחד ביום הם בעלי סיכון מופחת ללקות בניוון רשתית ביחס לאנשים שלא אוכלים תפוזים. אפילו אכילת תפוז אחת לשבוע תספק לגוף יתרון חשוב ונראה שהפלבוניאידם שבתפוזים מגנים מפני המחלה".

הפרופ' ציינה שהמחקרים שנערכו עד כה, התמקדו בהשפעתם של נוטריינטים מוכרים יותר כמו ויטמין C, ויטמין E וויטמין A ואילו "המחקר שלנו שונה כיוון שהוא התמקד בקשר שבין פלבנואידים וניוון רשתית".

מהם פלבנואידים?

"פלבנואידים הם נוגדי חמצון עוצמתיים הנמצאים כמעט בכל הפירות והירקות ויש להם חשיבות אנטי-דלקתית גדולה למערכת החיסון. בדקנו מזונות נפוצים המכילים פלבנואידים, כמו תה, תפוחים, יין אדום ותפוזים. הנתונים שעלו מהמחקר היו ברורים – לא נמצא קשר בין המזונות האחרים לבין הפחתת הסיכון ללקות בניוון רשתית".

אחד מכל 50 אוסטרליים לוקה בניוון רשתית בדרגות חומרה משתנות. גיל הוא גורם הסיכון המשפיע ביותר על התפתחות המחלה והיא נפוצה הרבה יותר לאחר גיל 50. נכון להיום אין טיפול למחלה.

מחקר זה מדד את ההשפעה של תזונה ואורח חיים על מחלות כרוניות שונות והוא אחד מהמחקרים הגדולים מסוגו שנעשו בעולם.

"מטרת המחקר שלנו הייתה להבין מדוע מתפתחות מחלות עיניים, כמו גם את התנאים הגנטיים והסביבתיים העלולים לסכן את הראייה", סיכמה פרופ' גופינת'.

בנוסף לאכילת תפוזים והקפדה על תזונה נכונה, ניתן לקבל מענה יעיל למניעת התדרדרות מחלות העיניים בעזרת טיפול ברפואה סינית המבוסס על דיקור, צמחי מרפא וטיפולים משלימים.

*מקור: The American Journal of Clinical Nutrition